افزایش خطر مرگ در زنان کهنسال با مصرف مکمل های دارویی

۲۹ آبان ،
ممتاز نیوز : طبق گزارش تفسیری مرکز اسناد طب داخلی ، یکی از نشریات بایگانی مجله انجمن پزشکی آمریکا مصرف مکمل های غذایی شامل مولتی ویتامینها، اسید فولیک، آهن و مس با افزایش خطر مرگ در زنان کهنسال ارتباط دارد.

با توجه به اطلاعات پیشی این مقاله، مصرف مکمل های غذایی در آمریکا در طول دهه اخیر به طور چشمگیری افزایش یافته است. بنا به نوشته مولفان این مقاله، مکملهای غذایی بخش مهمی از دریافت کل مواد غذایی مختلف بین اشخاص جامعه مخصوصا  اشخاص کهنسال را تشکیل می دهند.

به گزارش تفسیری ممتاز نیوز به نقل از ساینس دیلی،جاکو  مورسو، دکترای دانشگاه فنلاند شرقی ، کوپایو، دانشگاه مینه سوتا و مینیا پلیس با همکاری تعدادی از همکارانش اطلاعات جمع آوری شده در طول مطالعه سلامتی زنان ایالت آیووا را جهت بررسی دقیق ارتباط بین ویتامین و مکملهای معدنی و میزان مرگ بین ۳۸۷۷۲ زن کهنسال را مورد استفاده قرار دادند که در نهایت مصرف مکمل از طریق پرسشنامه ها و توسط خود زنان در سالهای ۱۹۸۶ ، ۱۹۹۷ و ۲۰۰۴ گزارش تفسیری شد.

از بین ۳۸۷۷۲ زنی که در سال ۱۹۸۶ مورد تحقیق تکمیلی قرار گرفتند، ۱۵۵۹۴ مورد مرگ(۴۰٫۲ درصد) در طول میانگین زمانی ۱۹ سال به وقوع پیوست. گزارش تفسیری مصرف مکمل توسط این زنان بین سالهای ۱۹۸۶ و ۲۰۰۴ بطور بسیار بسیاری افزایش یافت ،بطوریکه مصرف روزانه حداقل یک مکمل توسط ۶۲٫۷ درصد این اشخاص درسال ۱۹۸۶ ، ۷۵٫۱درصد در سال ۱۹۹۷ و ۸۵٫۱ درصد در سال ۲۰۰۴  گزارش تفسیری داده شد.

محققان دریافتند که مصرف بسیاری از مکملها با افزایش خطر مرگ همراه است. پس از تطبیق معلوم شد که مصرف مولتی ویتامینها، ویتامین ب۶ ، اسید فولیک، آهن، منیزیم، زینک و مس ، با افزایش  خطر مرگ در زنان مشمول این تحقیق ارتباط داشت. برعکس، مکملهای کلسیم خطر مرگ را کاهش می دهند. ارتباط بسیار قوی  بین دریافت مکمل آهن  و خطر مرگ وجود دارد و مولفان به رابطه ی  سن و واکنش به دوز مصرفی پی بردند، بطوریکه افزایش خطر مرگ در استفاده مداوم دوز کمتر در زنانی که در طول تحقیق مسن تر شده اند دیده شد.

مولفان در نهایت اعلام کردند: طبق شواهد موجود توجیه ناچیزی برای مصرف همگانی و گسترده مکملهای غذایی وجود دارد و پیشنهاد می کنیم که با سبب بسیار محکم پزشکی مانند ملاحظه علائم ناشی از بیماری کمبود ماده غذایی مصرف شود.

به گزارش تفسیری ممتاز نیوز  در یک گزارش تفسیری دعوتی، دکتر قوران ژلانکوویچ،پزشک دانشگاه نیس صربستان و کریستین گلود،پزشک بیمارستان دانشگاه کپنهاک دانمارک در مورد یافته های دکتر مورسو و همکارانش بحث کرده و با افزودن شواهد  روبه رشد، مضر بودن مکملهای آنتی اکسیدانی خاصی مانند ویتامین ای، ویتامین آ و بتا کاروتن را شرح دادند.

بنا به نوشته مولفان: مصرف مکملهای غذایی به منظور جلوگیری از کمبود مواد غذایی رایج بود ولی  امروزه جهت تقویت سلامتی و جلوگیری از بیماری مورد استفاده قرار میگیرند. تا سالهای اخیر اطلاعات موجود در رابطه با تاثیرات مضر مکملهای غذایی محدود شده بطور فاحشی کمتر از واقع گزارش تفسیری داده می شدند. به عقیده ما الگوی (هرچه بیشتر، بهتر) اشتباه است. بهتر است ارتباط و شکل بین وضعیت ریزخوراک و سلامتی در نظر گرفته شود.

مولفان نتیجه گیری کردند: ما نمی توانیم مصرف ویتامین و مکملهای معدنی را ، حداقل بین اشخاصی با تغذیه خوب ، به عنوان کاری پیشگیرانه پیشنهاد کنیم. زنان کهنسال و تا حدودی مردان میتوانند مکملهای ویتامین  دی۳، مخصوصا اگر ویتامین دی بدنشان در اثر خورشید و رژیم غذایی شان تامین نشده باشد مصرف کنند . موضوع استفاده از مکملهای کلسیم نیاز به بررسی بیشتری دارد.

منبع: ممتاز نیوز
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.