افزایش دردهای گوارشی در ماه رمضان به سبب پرخوری‌های افطاری

فروردین ۱۴۰۳
ممتاز نیوز : عضو شورای عالی سازمان نظام پزشکی از افزایش دردهای گوارشی در ماه رمضان به سبب پرخوری‌های افطاری خبر داد.

ایرج خسرونیا در گفت‌وگو با تسنیم، در تشریح فواید روزه‌داری و همچنین چگونگی روزه گرفتن به خصوص برای بیماران اظهارداشت: بیشتر پیشنهاد به اشخاص مسن است که باید سعی کنند با توجه به گرمای امسال از ساعت ۱۲ تا ۱۶ در معرض آفتاب قرار نگیرند و از رفت‌وآمدهای غیرضروری اجتناب کنند.

وی افزود: اشخاص باید دقت کنند که از خوردن غذاهای پرچرب و شور اجتناب کنند و بیشتر از میوه‌جات، سبزی و لبنیات استفاده کنند و فعالیت‌های شدید نیز در طول ایام روز نداشته باشند بخصوص ورزشکاران که باید در طول روز به فعالیت ورزشی نپردازند.

خسرونیا با پیشنهاد به روزه‌داران برای برقراری زمان بیشتر جهت استراحت و آسایش در ایام روزه‌داری افزود: اگر اشخاص در خارج از منزل می‌خواهند اقدام به رفت‌و‌آمد کنند نیز سعی داشته باشند لباس روشن و عینک آفتابی استفاده کرده تا دچار گرمازدگی و کاهش آب بدن نشوند.

وی با بیان اینکه به هر حال روزه‌داری سبب  کمتر انرژی مصرف کردن است و کمتر سخن گفتن نیز  می‌تواند از نظر معنوی در زمینه کاهش گناهانی مانند دروغ و غیبت از نظر روحی موثر واقع شود، بیان داشت: اشخاصی که بر اثر روزه‌داری دچار اسهال، استفراغ و درد معده می‌شوند باید با پیشنهاد پزشک معالج اقدام به روزه‌داری کنند زیرا در بسیاری از مواقعی که اشخاص از بیماری‌های معده و گوارش برخوردار می باشند نباید روزه بگیرند.

خسرونیا خاطرنشان کرد: البته بعضی از این درد‌های معده به خاطر پرخوری در زمان افطار است و روزه‌داران باید دقت کنند که در زمان افطار بیشتر از نوشیدنی‌‌های گرم استفاده کنند و شام مختصر ولی کاملی مصرف کنند و نباید به هیچ عنوان در زمان افطار پرخوری شدید کنند.

health Rss :salamatnews.com
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.