افزایش سن مادر خطر بروز سندرم‌داون را بیش از ۱۰ برابر افزایش می‌دهد

۰۹اردیبهشت،

بر طبق نتایج مطالعات مختلف افزایش سم مادر به ویژه سنین پس از ۴۰ سالگی خطر بروز سندرم داون‌ و تولد نوزاد دچار اختلالات جسمی و ذهنی را بیش از ۱۰ برابر افزایش می‌دهد.

منصورروان‌نژاد کارشناس ارشد ژنتیک در گفتگو با خبرنگار علمی باشگاه خبرنگاران اظهار داشت: سندرم داون‌ یا تریزومی‌ ۲۱، شایعترین اختلال کروموزوم‌های اتوزومی‌ در انسان است که در قسمت های مختلف دنیا بروز می‌کند.

وی با بیان اینکه سندرم داون‌ در بعضی از جوامع شیوع نسبتا بالایی دارد، تصریح کرد: میزان بروز این سندرم به طور مستقیم با افزایش سن مادر ارتباط دارد و تقریبا سن پدر هیچ رابطه خاصی ندارد.

روان‌نژاد تاکید کرد: بر طبق نتایج مطالعات مختلف افزایش سن مادر به ویژه سنین پس از ۴۰ سالگی خطر بروز سندرم داون‌ و تولد نوزاد دچار اختلالات جسمی و ذهنی را بیش از ۱۰ برابر افزایش می‌دهد.

وی گفت‌: در سنین پایین و حدود ۲۰ سالگی میزان بروز سندرم داون‌ و تولد نوزاد دچار مشکلات جسمی و ذهنی در کمترین حد ممکن است.

روان‌نژاد خاطر نشان کرد: قد کوتاه، سرگرد‌و کوچک، چشم‌های باریک و زاویه‌دار، کف دست‌های کوچک، گوش‌های غیر‌عادی، اندام‌های شل و سست، عقب‌ماندگی ذهنی و بعضی دیگر از اختلالات و مشکلات به ویژه اختلالات داخلی بدن، از علایم و عوارض سندرم داون‌ محسوب می‌شوند./ع۲


باشگاه خبرنگاران
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.