افزایش سهمیه دکتری پژوهش‌محور

معاون پژوهشی و فناوری وزیر علوم اعلام کرد:

آموزش > عالی
معاون پژوهش و فناوری وزیر علوم، تحقیقات و فناوری از افزایش ۳۰۰ نفری سهمیه دکتری پژوهش محور در سال جاری و نهایی شدن آیین‌نامه کارشناسی ارشد پژوهش محور در آینده نزدیک خبر داد.

دکتر محمد مهدی‌نژاد نوری در گفت‌وگو با ایسنا، اظهار کرد: در سال جاری با توجه به گذشت یک سال از اجرای دوره‌های دکتری پژوهش محور استقبال بیشتری را از سوی دانشگاه‌ها و کارفرماهای صنعتی شاهد بودیم در نتیجه در سال جاری برای حدود ۷۴۰ نفر از دانشجویان دکتری سهمیه پژوهش محور در دفترچه آزمون دکتری ثبت شد که پیش‌بینی می‌شود هنگام تکمیل ظرفیت حدود ۲۰۰ نفر دیگر نیز اضافه شوند.

وی با اشاره به اینکه میزان تحقق این دوره‌ها به انتخاب دانشجویان و عقد قراردادها طرح‌های این دوره‌ها بین دانشگاه‌ها و بخش صنعت بستگی دارد، تصریح کرد: در سال گذشته از مجموع ۴۴۲ سهمیه دکتری پژوهش محور شاهد افت حدود ۷۰ نفری بودیم چرا که هم دانشجویان از رشته‌های مورد نظر استقبال نکرده بودند و هم بعضا قراردادهای طرح‌های پژوهشی مذکور به دلایل مختلف منعقد نشده بود که امیدواریم ۷۰۰ سهمیه در سال جاری مورد استفاده قرار گیرد.

به گفته مهدی‌نژاد، دانشجویانی که به دلیل منعقد نشدن قرارداد طرح‌های پژوهشی خود موفق به تحصیل در دوره‌های دکتری پژوهش محور نشوند دوره‌های آنها تبدیل به دوره‌های دکتری آموزشی پژوهشی شده و می‌توانند تحصیل خود را در همان سال ادامه دهند.

معاون پژوهشی و فناوری وزیر علوم، تحقیقات وفناوری با اشاره به عدم حضور دانشگاه‌های بزرگ کشور در دوره‌های دکتری پژوهش محور سال ۹۰ گفت: در سال جاری با توجه به روشن شدن ابعاد این دوره‌ها و تجربه برگزاری آن در سال گذشته شاهد استقبال بیشتر دانشگاه‌ها هستیم به گونه‌ای که دانشگاه‌های علم و صنعت، امیرکبیر و … در این دوره وارد شدند اما متاسفانه دانشگاه‌هایی مانند صنعتی شریف، تهران و تربیت مدرس جزو غایبان بزرگ دوره‌های دکتری پژوهش محور به شمار می‌روند.

وی در ادامه عنوان کرد: دانشگاه‌ آزاد اسلامی هنوز به این دوره‌ها ورود پیدا نکرده‌ است ولی دانشگاه پیام نور در سال جاری در این دوره‌ها حضور پیدا کرد و همچنین با توجه به این که دانشگاه‌ها می‌توانند در تمامی رشته‌های تعریف شده خود مجوز دوره‌های دکتری پژوهش محور را نیز دریافت کنند، از نظر تنوع و تعدد رشته‌ها شاهد وضعیت مناسبی هستیم.

معاون پژوهش و فناوری وزیر علوم، تحقیقات و فناوری در پایان با بیان اینکه با دریافت نظرات و بازخوردها، احتمال بازنگری در آیین‌نامه دکتری پژوهش محور در سال جاری وجود دارد، اظهار کرد: در سال جاری درصددیم که دوره‌های کارشناسانی ارشد پژوهش محور را نیز راه‌اندازی کنیم به گونه‌ای که یا در تکمیل ظرفیت سال جاری اعلام شده و یا در سال ۹۲ دفترچه به ثبت می‌رسد و آیین‌نامه این دوره نیز در مراحل نهایی خود قرار دارد.


RSS

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.