افزایش شیوع سرطان پروستات در مردان ایرانی

سبب پیشگیری و کاهش بروز سرطان ابتلاء به دیابت ملیتوس و افزایش سطح سرمی تستوسترون به عنوان یک اثر محافظتی در بروز این بیماری شناخته شده است و مصرف مقادیر بالاتری از لیکوپن، که در گوجه فرنگی پخته و محصولات آن یافت می شود، موجب کاهش ابتلاء به سرطان پروستات است.

مدیر گروه ارولوژی دانشگاه علوم پزشکی تهران از سرطان پروستات به عنوان دومین سرطان شایع در مردان ایرانی نام برد و گفت: میزان بروز سرطان پروستات در ایران از ۴۷/۲در هر ۱۰۰ هزار نفر در سال ۲۰۰۳ به ۶/۱۱ در هر ۱۰۰ هزار نفر در سال ۲۰۰۸ رسیده است.

به گزارش مهر، دکتر محدرضا پورمند با اعلام این خبر افزود: در کنار این موضوع میزان مرگ و میر ناشی از سرطان پروستات در ایران بالاتر از سایر کشورها گزارش شده و سن، افزایش فعالیت جنسی و سطح سرمی استرادیول (هورمون مردانه) به عنوان برخی از عوامل خطر بالقوه برای ابتلا سرطان پروستات در مردان ایرانی در نظر گرفته می شود و می توان گفت کاهش سطح سلنیوم سرمی همراه با افزایش خطر سرطان پروستات است.

وی گفت: سبب پیشگیری و کاهش بروز سرطان  ابتلاء به دیابت ملیتوس و افزایش سطح سرمی تستوسترون به عنوان یک اثر محافظتی در بروز این بیماری شناخته شده است و مصرف مقادیر بالاتری از لیکوپن، که در گوجه فرنگی پخته و محصولات آن یافت می شود، موجب کاهش ابتلاء به سرطان پروستات است.

پورمند افزود: سطح سرمی کلسیم (سطح کلسیم خون بدن) به عنوان یک بیومارکر محافظتی در برابر ابتلاء به سرطان پروستات است.

رئیس بیمارستان سینا در ادامه گفت: افزایش سطح PSA و سالمندی، می توانند به عنوان یک پیش بینی کننده مناسب برای احتمال وقوع سرطان پروستات و نیاز به بیوپسی در نظر گرفته شود.


عصر ایران

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.