افزایش عملکرد برنج و وعده‌های خودکفایی مسئولان

۱۶م اسفند ،

6-84.jpg

معاون وزیر جهاد کشاورزی از افزایش عملکرد ۶۰۰ هزار تنی و خودکفایی در تولید برنج با ارقام تازه تا سه سال آینده خبر داد.

به گزارش خبرنگار کشاورزی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، جهانگیر پرهمت – رییس سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی در مراسم رونمایی از ۴۵ دستاورد تحقیقاتی کشاورزی، اظهار کرد: دستاورد‌های تحقیقاتی آماده رونمایی حاصل دسترنج و تلاش محققان کشور بوده که سبب بهبود و افزایش تولیدات کشاورزی خواهد شد.

وی افزود: از ۴۵ دستاورد آماده رونمایی ۱۷ مورد در حوزه زراعی و باغی، چهار مورد در حوزه دام و طیور، ۱۲ مورد در حوزه فنی _ مهندسی و بیوتکنولوژی، هفت مورد در حوزه گیاه‌پزشکی و پنج مورد در حوزه منابع طبیعی است.

معاون وزیر جهاد کشاورزی ادامه داد: ۱۷ رقم زراعی و باغی که آماده رونمایی می باشند، سبب کاهش مصرف سموم شیمیایی و حفظ منابع طبیعی می‌شود. هم‌چنین چهار رقم معرفی شده در زمینه‌ی دام، طیور و آبزیان، از دانه‌های روغنی و ذرت بوده که با توجه به این‌که در تامین دانه‌های روغنی به واردات نیازمندیم از اهمیت بالایی برخوردار است.

پرهمت دربارهٔ‌ی ارقام تازه ذرت نیز عنوان کرد: دو رقم تازه ذرت که امروز رونمایی می‌شود هر یک ۱۲٫۶ و ۱۲٫۳ تن در هکتار تولید داشته که به ترتیب ۱٫۷ و ۱٫۴ تن در هکتار افزایش عملکرد را در پی خواهند داشت.

رییس سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی ادامه داد: یکی از ارقام جو نیز با عملکرد شش تن در هکتار و یک رقم جو بدون پوشینه دیگر نیز که برای خوراک طیور مورد استفاده قرار می‌گیرد، رونمایی می‌شود. هم‌چنین یک رقم تازه چغندرقند با ۶۰ تن در هکتار و افزایش عملکرد ۱۵ تنی از دیگر ارقام آماده رونمایی است.

وی دربارهٔ‌ی دستاورد‌های آماده رونمایی در حوزه آبزیان نیز گفت: تولید ماهی تیلاپیای تک‌جنسیتی یکی‌دیگر از دستاورد‌ها در حوزه آبزیان بوده که نقش موثری در توسعه‌ی اشتغال و تولید کشاورزی دارد.

پرهمت افزود: از آنجاکه گونه‌های متعددی از دام‌ها در حال انقراض می باشند، ایجاد بانک D.N.A برای حفظ ذخائر ژنتیکی آنها در دستور کار قرار گرفته که امروز رونمایی می‌شود.

رییس سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی با اشاره به طرح افزایش ماندگاری نان با استفاده از افزودنی‌های مناسب، گفت: معرفی ارقام تازه صنوبر برای جنگل‌کاری در عرصه‌های جنگلی کوهستانی از دیگر طرح‌هایی است که می‌تواند نقش مهمی در زراعت چوب و حفاظت جنگل داشته باشد.

در پایان این مراسم از پدر شهید رضا ارغوان (غرق‌بان خراسان شمالی که ماه قبل به شهادت رسید)، فعالان برتر کشاورزی و منابع طبیعی و ۴۵ محقق برتر تقدیر شد.

انتهای پیام


ایسنا
باز بازنشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.