افزایش قیمت بعضی داروها قطعی است/کمک بعضی وزارتخانه ها به ارز دارو

۴ م دیماه ،

افزایش قیمت بعضی داروها قطعی است/کمک بعضی وزارتخانه ها به ارز دارو

افزایش قیمت برخی داروها قطعی است/کمک برخی وزارتخانه ها به ارز دارو

وزیر بهداشت از افزایش ۱۶٫۵ درصدی نرخ مواد اولیه دارویی به دنبال افزایش نرخ ارز مرجع برای شرکتهای داروسازی خبر داد و اظهارداشت: نرخ ارز مرجع در سال قبل دلار ۱۰۵۰ تومان بود که امسال با ۱۶٫۵ درصد افزایش به ۱۲۲۶ تومان رسیده که البته با تاخیر به دست آنها می رسد.

به گزارش راسخون به نقل از مهر، دکتر مرضیه وحیددستجردی روز دوشنبه در حاشیه اجلاس روسای دانشگاههای علوم پزشکی ایران به خبرنگاران گفت: نرخ ارز در اختیار شرکتهای داروسازی در سال قبل دلار ۱۰۵۰ تومان بود. اما اگر امسال این ارز به دست شان برسد که با تاخیر می رسد، دلار ۱۲۲۶ تومان است که یک رشد ۱۶٫۵ درصد را فقط در نرخ مواد اولیه دارویی نشان می دهد.

وی با اشاره به اینکه مواد مورد نیاز در تهیه داروها کاربردهای دوگانه دارند یعنی در صنعت، تجارت، کشاورزی و… استفاده می شوند، افزود: اینها را با نرخ ارز مرجع و مبادله ای نداده اند و گفته اند که باید با ارز آزاد تهیه شود. لذا، این مواد نیز یک افزایش قیمت به داروها تحمیل می کند. ضمن اینکه ما یک کمیسیون قیمت گذاری داریم که سازمان حمایت از مصرف کنندگان و تولیدکنندگان و سازمان غذا و دارو عضو آن می باشند و به صورت رسمی در طول سالها قیمت گذاری کرده است.

دستجردی با اشاره به افزایش قیمت مواد اولیه تهیه محصولات پزشکی، اظهارداشت: قیمت محفظه پلاستیکی سرم ۳ برابر شده است. بنابراین قاعدتا قیمت سرم باید حداقل ۲ برابر شود اما چیزی در حدود ۴۰ تا ۵۰ درصد افزایش قیمت داشته ایم. زیرا همیشه رعایت مصرف کننده را کرده ایم.

وزیر بهداشت تاکید کرد: بنابراین قطعا به سبب این افزایشها، یک حداقل افزایش قیمتها در داروها خواهیم داشت. داروهایی که مواد اولیه آنها با نرخ ارز مرجع وارد می گردد ولی سایر مواد را با نرخ ارز آزاد دریافت می کنند. ضمن اینکه بسیاری از داروهایی که وارد کشور می شوند، داروهایی بودند که در شورای تدوین دارویی مصوب شده بودند و ارز مرجع دریافت می کردند. بعضی از داروها در این شورا مصوب نشده بودند و جز فارماکوپه داروهای کشور نبودند. این داروها از طریق شرکتهای تک نسخه ای وارد می شدند. داروهایی که از این طریق وارد می شوند ارز مرجع تعلق نمی گیرد و بایستی با ارز آزاد که ۲٫۵ تا ۳ برابر نرخ ارز مرجع است، تهیه شوند.

دستجردی در پاسخ به سئوالی در ارتباط با تامین شدن تمامی ارز دارویی توسط بانک مرکزی، گفت: ما همه حرفهای خودمان را قبلا گفته ایم و همچنان به آنها معتقدیم.

وی با اعلام اینکه خبرهای خوشی در بحث تامین ارز دارویی داریم، افزود: کارهای بسیار خوبی توسط بعضی از وزارتخانه ها در حال انجام است و آنها به کمک ارز دارو آمده اند که امیدواریم به سرعت و ظرف ۲ تا ۳ هفته آینده یک مقداری از دغدغه های ارز دارو کم شود.

وزیر بهداشت از وزارت نفت به عنوان یکی از وزارتخانه هایی نام برد که به کمک ارز دارویی آمده است.

/۱۱۱/


اخبار راسخون / بهداشت و درمان
باز بازنشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.