افزایش قیمت بنزین درمان قاچاق نیست

۴ م دیماه ،

افزایش قیمت بنزین درمان قاچاق نیست

سخنگوی کمیسیون انرژی مجلس با بیان اینکه افزایش قیمت بنزین پاک کردن صورت مسئله است، دربارهٔ اظهارات اخیر وزیر نفت در خصوص افزایش قیمت بنزین در بودجه ۹۲ گفت: شاید افزایش قیمت بنزین مسکنی برای جلوگیری از قاچاق سوخت باشد نه درمان قطعی آن چرا که با رشد قیمت سوخت مردم تحت فشار قرار می گیرند.

به نقل از خانه ملت، حسین امیری خامکانی با اشاره به اینکه در حال حاضر بحث آزادسازی قیمت بنزین در نقاط مرزی کشور به منظور جلوگیری از قاچاق سوخت مطرح است ادامه داد: قرار شد جلسه ای دربارهٔ افزایش قیمت بنزین در کمیسیون انرژی برگزار کنیم تا در این خصوص جمع بندی شود اما در مجموع دولت اگر در چارچوب قانون هدفمندی یارانه ها که مصوبه مجلس است حرکت کند بهتر است تا اینکه قیمت را جهشی افزایش دهد.
نماینده مردم زرند در مجلس شورای اسلامی بابیان اینکه کمیسیون انرژی با افزایش جهشی قیمت بنزین موافق نیست دربارهٔ راهکارهای جلوگیری از قاچاق سوخت گفت:‌ دولت باید به گونه دیگر برخورد کند اینکه قیمت بنزین را افزایش بدهیم پاک کردن صورت مسئله است.
امیری خامکانی افزود: بعد از اجرای قانون هدفمندی یارانه ها بسیاری از مسئولان اعلام کردند که از قاچاق سوخت جلوگیری شده است اما اخیرا بعد از التهابات ارزی و مشکلی که برای ارزش پول ملی بوجود آمد دوباره شاهد قاچاق سوخت به سبب اختلاف فاحش بین ارزش ریال و دلار که موضوع قاچاق را سودآور کرد و عده ای دلال و سودآور این موضوع را اقتصادی دیدند، هستیم.
نماینده مردم زرند در مجلس با اشاره به روش های قاچاق اظهار داشت: قاچاق در حال حاضر با روش های تازه صورت می گیرد به طوری که شاهد قاچاق سوخت از طریق خطوط لوله یا تانکر هستیم که دراین راستا باید هم مرزها و هم توزیع را کنترل کرد.
وی با بیان اینکه ‌با توجه به آزادسازی قیمت ها در قانون هدفمندی یارانه ها دوباره شاهد قاچاق سوخت هستیم، ‌تصریح کرد: یکی از اهداف توزیع بنزین با کارت سوخت کنترل کردن سیستم توزیع بود، حتی بنزین آزاد ۷۰۰ تومانی را هم می توانیم در کل کشور با کارت ارائه دهیم که اگر استفاده خودرویی از یک حدی بیشترشد مشخص می گردد که از بنزین استفاده اقتصادی می گردد.
سخنگوی کمیسیون انرژی مجلس ادامه داد:‌ راه های متعددی برای کنترل قاچاق وجود دارد؛شاید افزایش قیمت بنزین مسکنی برای جلوگیری از قاچاق سوخت باشد نه درمان قطعی آن چرا که با رشد قیمت سوخت مردم تحت فشار قرار می گیرند و ممکن است با اختلاف قیمت بنزین در داخل کشور و آن طرف مرزها باز هم شاهد قاچاق سوخت باشیم.
وی گفت: جدا از بحث قیمت موضوع محدودیت سوخت هم مطرح است به طوری که بعد از آزادسازی قیمت سوخت چه تضمینی وجود دارد تا همین بنزین با قیمت آزاد باز هم قاچاق نشود و در داخل کشور نیز با کمبود مواجه شویم که بحث هایی است که دولت باید بررسی کند.
امیری خامکانی تصریح کرد:‌غیراز کاهش ارزش پول ملی، زمانی که قانون هدفمندی یارانه در مجلس تصویب شد و به دولت ابلاغ کردیم دولت مکلف شد تاپایان برنامه پنجم قیمت بنزین را به فوب خلیج فارس برساند.
عضو کمیسیون انرژی مجلس ادامه داد: در زمان تصویب قانون هدفمندی یارانه ها فوب خلیج فارس یک دلار معادل ۱۰۰۰ تومان بود و پیش بینی می شد قیمت بنزین تا پایان برنامه پنجم و آزادسازی کامل حامل های انرژی به ۱۰۰۰ تومان برسد اما با قیمت دلار فعلی جامعه کشش ندارد و این بحث باید مشخص شود که فوب خلیج فارس را با قیمت آزاد محاسبه یا با همان نرخ زمان تصویب قانون هدفمندی یارانه محاسبه می کند.
وی خاطرنشان کرد: اگرقیمت بنزین را در مرزها آزاد کنیم و مناطق مرزی بنزین را گرانتر از شهروند تهرانی بخرد خلاف قانون اساسی است.
نماینده مردم زرند درمجلس‌ با بیان اینکه به نظر بنده اگر دولت در چارچوب قانون هدفمندی یارانه ها پیش برود بهتر است، گفت: در غیر این صورت باید موضوع افزایش قیمت بنزین در مجلس پیگیری شود.

دوشنبه ۴ دى   ۱۳:۲۸

منبع:عصرخودرو
باز بازنشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.