افزایش قیمت خودرو چقدر واقعیت دارد؟

فروردین ۱۴۰۳

افزایش قیمت خودرو چقدر واقعیت دارد؟

ممتازنیوز: آنچنان که از صحبت‌های کارشناسان صنعت خودرو ازجمله دبیر و مشاور انجمن خودروسازان و از آن مهم‌تر از صحبت‌های امروز رییس شورای رقابت به‌عنوان سردمدار بحث تعدیل قیمت خودرو برمی‌آید، طی هفته های آتی قیمت خودروهای تولیدی در بازار با افزایش ۱۵ تا ۲۰ درصدی مواجه خواهد شد.

به گزارش «پرشین خودرو»ٰ جمشید پژویان، رییس شورای رقابت در گفت‌وگویی اظهار داشته است: با توجه به تغییر و تحول در دولت، مردم نسبت به شرایط تغییر رویکرد داده‌اند که سبب تغییر در بعضی قیمت‌های خودروهای موجود در بازار شد، اما این تغییر قیمت‌ها پشتوانه اقتصادی قوی ندارد و احتمال تغییر مجدد و بالا رفتن قیمت‌ها وجود خواهد داشت.
روند کاهشی قیمت ارز در هفته قبل و کاهش آن به ۲۹۰۰ تومان بازار خودرو را امیدوار کرده بود که با کاهش قیمت قطعات، قیمت خودروها در بازار نیز کاهش یابد که این اتفاق با افزایش مجدد قیمت ارز متوقف شد.
همچنین تحریم صنعت خودرو از سوی آمریکا و ابلاغ آن به کشورهای همکار خودروسازی کشور نظیر ژاپن کره و چین سببت تشدید مشکلات در تامین قطعات خاص صنعت خودرو شده است و از این رو خودروسازان با مشکلات بسیاری دست و پنجه نرم می کنند.
از سوی دیگر پیش از این خودروسازان با اعلام قیمت های تمام شده محصولات خود اظهار داشتند این قیمتها با قیمت های تعیین شده از سوی شواری رقابت فاصله عمیقی دارد و شورای رقابت با این هدف با افزایش قیمت‌ها موافقت کرد که تیراژ تولید و متعاقب آن کاهش هزینه های تولید سبب کاهش قیمت تمام محصولات شود و به منطقی شدن قیمت های تعیین شده بینجامد.
اما تشدید تحریم ها، عدم همکاری بانک‌ها در تامین منابع مورد نیاز خودسازان و افزایش هزینه‌های گشایش اعتبار و هزینه‌های سربار سال ۹۲ ازجمله افزایش دستمزدها مجدداً قیمت تمام شده خودروسازان را افزایش داد و خودروسازان با استاند به درخواست تغییر شاخص‌های تورمی مجددا درخواست افزایش قیمت دادند.
در عین حال هرساله در فصل تابستان با افزایش سفرهای بین شهری و افزایش تقاضا برای خرید خودرو ، قیمت این محصولات در بازار با افزایش مواجه بوده است و بنظر می رسد خریدارانی که منتظر کاهش قیمت خودروها بودند ناچارند به قیمت های موجود تن دهند.
به گزارش عصر ایران، اما از این آزاردهنده‌تر نقش دلال‌ها است که با توجه به شرایط نامساعد صنعت خودرو و کاهش تولید و عرضه آن که به عدم تعادل عرضه و تقاضا در بازار انجامیده است، باز هم جیب‌های خود را پر و تولیدکننده و مصرف‌کننده را متضرر می‌کنند.


پرشین خودرو | RSS
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.