افزایش قیمت سکه و طلا در بازار تا کجا خواهد رفت؟

قراردادهای سکه در بورس کالای ایران طی هفته گذشته باز هم با افزایش قابل توجهی از لحاظ حجم و ارزش معاملات رو به رو بود؛ اما به تبع بازار نقدی ارز و سکه شیب افزایشی قیمت‌ها به ۱۵ درصد طی تنها ۶ روز کاری رسید.

خرید طلا ادامه دارد
قیمت طلا در بازارهای جهانی طی چند روز پایانی هفته گذشته با فشار روی بالا ماندن قیمت‌ها در سطوح بالا باقی مانده دلیل اصلی این وضعیت نیز انتشار گزارش‌های منتشرشده از اقتصاد ایالات‌متحده پیرامون کاهش سفارش‌های کالاهای با دوام در ماه اوت (کاهش ۱۳ درصدی شاخص سفارش کالاهای بادوام در ماه اوت در ایالات‌متحده) و تاره‌ترین برآورد سه ماهه دوم تولید ناخالص داخلی در این کشور بوده که کاهش محسوسی روی شاخص جهانی دلار گذاشته است.به تاثیر از افت‌و‌خیز دلار، قیمت طلا در بازارهای جهانی به مرز بالای یک هزار و ۷۸۰ دلار به ازای هر اونس نیز رسید؛ اما علاوه بر داده‌‌های ضعیف اقتصادی ایالات‌متحده، سیاست‌های محرک اقتصادی چین در قالب تزریق نقدینگی به سیستم مالی از دیگر دلایلی بود که روی افزایش قیمت طلا و تحرکات تازه بازار فلزات گرانبها تاثیرگذار بود.
این در شرایطی است که کسری بودجه اسپانیا و چگونگی به تصویب رساندن بودجه این کشور در صحن پارلمان با توجه به تامین اهداف موجود توانسته سرمایه‌گذاران را تا حدودی نسبت به بررسی آن درخصوص سرمایه‌گذاری در بازارهای مالی و کالایی جلب کند. پیش‌بینی‌ها برای بازار طلا نیز همچنان حاکی از ادامه خرید طلا در بیشتر نقاط جهان طی یک ماه جاری دارد، البته موسسه بارکلیز نیز در ادامه گزارش هفتگی و تحلیلی‌اش این موضوع را تایید می‌کند.
بازار داخل خود مختار است یا تابع
بازار داخلی ارز و سکه نیز در حالی هفته گذشته را پشت سر گذاشت که موضوعات پیرامون راه‌اندازی اتاق ارز و تعیین محدوده قیمت‌ها در سطوح پایین‌تر از بازار آزاد تاثیر زیادی روی روند مبادلات نگذاشت. همچنین در حالی مسوولان از پایان یافتن التهاب‌ها در بازار با راه‌اندازی اتاق ارز در روزهای آینده خبر می‌دهند و حتی بعضی‌ها مرز ۲ هزار و ۳۰۰ تومان را برای بازار ارز طی روزهای آینده حتمی می‌دانند که طی یک هفته گذشته بازار به دور از این صحبت‌ها و گمانه‌زنی‌ها شرایط جدیدی را پیش روی خود قرار داده و حتی قیمت دلار به ۲ هزار و ۷۰۰ تومان هم رسیده بود. برخی تحلیلگران با اشاره به تقاضای بالای ارز از سوی فعالان بر این باورند انتشار اخبار و گزارش‌های غیر‌اقتصادی درباره پرونده هسته‌ای کشورمان و صحبت‌های یک جانبه برخی دولتمردان غربی در کنار تحولات سوریه روی التهاب بازار نقش عمده‌ای داشته است. این در شرایطی است که دامن زدن به التهاب‌ها توسط خود بازار در ادامه تحرکات دور از ذهن نبوده است.
سکه آتی با دو دیدگاه
در بازار قراردادهای آتی سکه نیز روند به گونه دیگری بود؛ در شرایطی چشم‌اندازها از آینده صعودی است که برای کوتاه مدت همچنان نوسانات رو به بالایی تصور می‌شود؛ البته تحلیل پیرامون روند کوتاه مدت با دو دیدگاه متفاوت همراه است؛ در حالی کارشناسان و فعالان منسوب به دولت از کاهش قیمت‌ها در بازار طی روزهای آینده به تبع قول بانک مرکزی در خصوص کاهش التهاب‌ها خبر می‌دهند که غیر‌دولتی‌ها با استناد به افزایش قیمت دلار در روز پنج‌شنبه و رسیدن به مرز ۲ هزار و ۷۰۰ تومان معتقدند: با افزایش قیمت دلار شرایط برای اوج گرفتن تعداد موقعیت‌های خرید در بازار آتی و به مرز صف رسیدن موقعیت‌های خرید همانند چند روز هفته گذشته فراهم است. به نظر اغلب سرمایه‌گذاران، افزایش قیمت طلا در بازارهای جهانی علاوه بر پارامترهای موجود می‌تواند تحرکات مثبت قیمتی را در روزهای ابتدایی هفته تثبیت کند.
در مجموع طی یک هفته گذشته در بازار قراردادهای آتی سکه از روز شنبه تا پایان روز چهارشنبه تعداد ۱۵۸ هزار و ۴۷۳ قرارداد به ارزش ۱۷ تریلیون و ۲۸۳ میلیارد و ۳۶ میلیون و ۷۳۳ هزار ریال معامله شد. برای سررسیدهای مهرماه ۳ هزار و ۸۳۵ قرارداد به ارزش ۴۰۶ میلیارد و ۸۱۱ میلیون و ۳۰۰ هزار ریال، سررسیدهای آبان‌ماه ۱۳۵ هزار و ۱۳۷ قرارداد به ارزش ۱۴ تریلیون و ۸۵ میلیارد و ۸۹۶ میلیون و ۷۰۰ هزار ریال، سررسیدهای آذرماه ۹ هزار و ۳۲۰ قرارداد به ارزش ۲ تریلیون و ۶۸۰ میلیارد و ۱۳۱ میلیون و ۴۰۰ هزار ریال و سررسیدهای دی‌ماه ۱۰ هزار و ۱۸۱ قرارداد به ارزش یک تریلیون و ۱۰۱ میلیارد و ۹۷۳ میلیون و ۳۳۱ هزار ریال دادوستد شد.
روند قیمت‌ها نیز در بازار به گونه‌ای بود که برای سررسیدهای دور و نزدیک شیب افزایشی قیمت‌ها در روز پنج‌شنبه نسبت به روز شنبه متفاوت بود؛ به طوری که قیمت سکه سررسید مهرماه ۱۲۷ هزار و ۶۸۳ تومان (۵۸/۱۱ درصد)، سررسید آبان‌ماه ۱۴۲ هزار و ۴۷۷ تومان (۳۴/۱۴ درصد)، سررسید آذرماه ۱۵۰ هزار و ۹۳۸ تومان (۹۰/۱۴ درصد) و سررسید دی‌ماه ۱۴۱ هزار و ۸۸۳ تومان (۵۱/۱۳ درصد) افزایش داشت.

قیمت جهانی طلا به ۲۵۰۰ دلار می‌رسد؟
بهای جهانی طلا ممکن است طی سه سال آینده به بالای ۲۵۰۰ دلار برسد به گزارش ایسنا؛ ریچارد ابراین مدیرعامل شرکت معدنی نیومونت که از نظر فروش در جایگاه دومین تولیدکننده بزرگ طلای جهان قرار دارد، گفت: همزمان با خرید طلا از سوی بانک‌ها و سرمایه‌گذاران این احتمال وجود دارد که بهای هر اونس طلا طی سه سال آینده به بیش از ۲ هزار و ۵۰۰ دلار برسد.

از سوی دیگر تقاضا از سوی بانک‌های مرکزی می‌تواند به ایجاد قیمت کف برای طلا به میزان حدود ۱۶۰۰ دلار به ازای هر اونس کمک کند.
وی افزود: اگر ما به شرایط رشد اقتصادی نگاهی بیندازیم، می‌توانیم نتیجه بگیریم که طی سه تا چهار سال آینده قیمت طلا به اونسی بالای ۲۵۰۰ دلار خواهد رسید.
این کارشناس در عین حال خاطرنشان کرد: رکود جهانی اقتصاد می‌تواند روی بازار همه مواد فلزی و معدنی از جمله طلا اثر منفی بگذارد.
قیمت طلا ۱۱ سال پیاپی است که به صورت مداوم افزایش یافته است و در ۶ سپتامبر ۲۰۱۱ به رکورد ۱۹۲۳/۷ دلار به ازای هر اونس رسید. به گزارش بلومبرگ، این کارشناس در سپتامبر سال گذشته پیش‌بینی کرده بود که طلا به ازای هر اونس به ۲۰۰۰ دلار تا پایان آن سال و ۲۳۰۰ دلار تا پایان سال جاری میلادی خواهد رسید.
براساس اعلام شورای جهانی طلا، بانک‌های مرکزی در نیمه نخست امسال میلادی ۲۵۴/۲ تن طلا خریداری کردند که ممکن است این رقم تا پایان امسال به حدود ۵۰۰ تن برسد.

سردار خالدی- دنیای اقتصاد

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.