افزایش قیمت فیلم ها در شبکه نمایش خانگی قطعی نیست

‘سعید رجبی فروتن’ روز یکشنبه در گفت وگو با خبرنگار فرهنگی ایرنا یادآورشد: احتمال آنکه بهای محصولات شبکه نمایش خانگی در سال جاری()، ۲۰ تا ۳۰ درصد افزایش یابد، وجود دارد، و این امر فقط اختصاص به پایتخت ندارد.

وی ادامه داد: با استفاده از این فرصت بار دیگر تاکید می کنم که افزایش قیمت آثار شبکه نمایش خانگی آن هم در پایتخت به هیچوجه قطعی نیست و احتمال وقوع آن وجود دارد و به همین میزان این احتمال نیز وجود دارد که در قیمت این محصولات افزایشی حاصل نشود.

** هزینه بالای تامین مواد اولیه تهیه محصولات شبکه نمایش خانگی

مدیرکل دفتر همکاری های سمعی و بصری و نمایش خانگی وزارت ارشاد با بیان آنکه در کنار بحث تورم که هر ساله به عنوان تابعی از روند اقتصادی و نقدینگی جامعه با آن روبرو هستیم، عوامل دیگری نیز در احتمال افزایش قیمت محصولات شبکه نمایش خانگی دخیل هستند، گفت: افزایش دستمزد کارکنان، فعالان و کارشناسان موسسات ‘ویدیو رسانه’ و همچنین افزایش قیمت در زنجیره تولید، تامین، تکثیر، توزیع و پخش فیلم در این موسسات از دیگر دلایلی است که ممکن است به افزایش قیمت نهایی این محصولات طی سال جاری منتج شود.

رجبی فروتن در تشریح دلایل رشد قیمت زنجیره تولید تا توزیع این محصولات یادآورد شد: در نیمه دوم سال گذشته(۱۳۹۰)، شاهد افزایش قیمت ارز در کشور بودیم که با صلاحدید مسوولان بانک مرکزی مقرر شد که تامین مواد اولیه مورد نیاز شبکه نمایش خانگی از قبیل ‘پلی کربنات’ برای تولید لوح فشرده، خرید ‘حق رایت’ آثار خانگی و مباحث تامین کاغذ و مقوای مورد نیاز این محصولات با ارز آزاد انجام شود.

وی ادامه داد: این اتفاقات سبب شد تا هزینه های جاری موسسات ‘ویدیو رسانه’ افزایش یابد و همین عامل صحبت هایی پیرامون احتمال افزایش قیمت محصولات شبکه نمایش خانگی را مطرح کرد که قطعی شدن و نهایی شدن آن در صورت تایید کارشناسان این حوزه و متخصصان اقتصاد سینما است که اکنون مشغول کارهای مطالعاتی و پژوهشی مربوطه هستند.

مدیرکل دفتر همکاری های سمعی و بصری و نمایش خانگی وزارت ارشاد تاکید کرد: در صورتیکه نظر کارشناسان بر تغییر نیافتن قیمت نهایی این محصولات باشد، این محصولات با قیمتی که در سه سال اخیر که تقریبا ثابت بوده اند، در اختیار مصرف کنندگان قرار خواهد گرفت.

وی با یادآوری آنکه ۷۰ درصد محصولات موسسات ‘ویدیو رسانه’ در پایتخت مصرف می شود، گفت: اگر بنا به افزایش قیمت این محصولات باشد، تغییر قیمت فقط در محدوده پایتخت و کلان شهر تهران اعمال خواهد شد.

** لزوم پیوستن به کنوانسیون ‘برن’ جهت مبارزه با سودجویان

مدیرکل دفتر همکاری های سمعی و بصری و نمایش خانگی وزارت ارشاد یادآور شد: رعایت حق مالکیت معنوی مولف و مصنف، بهترین ابزار برای مبارزه با سودجویانی است که برای تطمیع امیال مالی خود به راحتی زحمت تمامی دست اندرکاران تولید یک اثر فرهنگی، هنری، نوشتاری و تصویری را با کپی غیر مجاز آن آثار نادیده می گیرند.

وی ادامه داد: عدم حضور ایران در کنوانسیون ‘برن’ (قانون جهانی حق مالکیت معنوی) باعث شده که عده ای از سودجویان و فرصت طلبان، با تهیه کپی های غیرمجاز از آثار سینمایی و یا پخش آنها در شبکه های ماهواره ای بدون پرداخت حق پخش آن آثار، توازن اقتصاد سینما در بحث آثار موسسات ‘ویدیو رسانه’ را برهم زده و حتی در مواردی ضررها و خسارت های جبران ناپذیری را به دست اندرکاران تولید آن آثار وارد کنند.

رجبی فروتن در تشریح یکی دیگر از تضییع حقوق مالکان آثار سینمایی و برنامه های ویدیویی شبکه نمایش خانگی یادآور شد: در کنار پخش بدون مجوز این آثار در شبکه های ماهواره ای، شاهدیم که جدیدترین آثار عرضه شده در بازار نمایش خانگی در اینترنت بارگذاری و به رایگان شرایط دانلود آنها فراهم می شود، که در صورت پیوستن ایران به قانون جهانی حق مالکیت معنوی به راحتی می توان با متخلفان با توسل به قانون، برخوردهای لازم را صورت داد.

وی ادامه داد: خوشبختانه در هفته گذشته با همت عالی دولت و پیگیری های مسوولانه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، همایش حقوق مالکیت معنوی آثار هنری و لزوم پیوستن ایران به این کنوانسیون جهانی در قالب یک برنامه فشرده یک روزه اما مفید در سالن همایش های سازمان صدا و سیما برگزار و طی آن بحث پیوستن ایران به این قانون با جدیت مطرح شد.

مدیرکل دفتر همکاری های سمعی و بصری و نمایش خانگی وزارت ارشاد با یادآوری آنکه در این همایش، آخرین اقدامات دفتر مالکیت معنوی وزارت ارشاد به اطلاع عموم رسید، توضیح داد: دستاورد این همایش و تاکید همه جانبه دولت و کارشناسان حاضر در این مراسم، مسوولان و هنرمندان فعال در این عرصه را امیدوار کرد که ایران هر چه سریعتر و در راستای حمایت از هنرمندان ایرانی آخرین گام های عضویت در کنوانسیون ‘برن’ را نیز پشت سر بگذارد.

** تکلیف رسانه ملی در امر فرهنگ سازی خرید آثار اصلی

رجبی فروتن، مراحل پیوستن ایران به این قانون جهانی را زمانبر دانست و گفت: تا نهایی شدن حضور ایران در جمع کشورهای عضو این قانون، مهمترین وظیفه رسانه ها و بویژه سازمان صدا وسیما به عنوان یک رسانه ملی فراگیر، فرهنگ سازی هر چه بیشتر و تشویق و ترغیب مخاطبان به خرید آثار اصلی و پرهیز از تهیه آثار کپی شده و غیرمجاز است.

مدیرکل دفتر همکاری های سمعی و بصری و نمایش خانگی وزارت ارشاد یادآور شد: در دو سال اخیر و طی طرحی خلاقانه، برخی چهره های محبوب و آشنای فیلم و سینمای کشور، در قالب پیام های تصویری کوتاه به تشویق دوستداران و هم میهنان برای خرید آثار اصلی به جای محصولات کپی شده اقدام کرده اند که طی نظرسنجی های به عمل آمده، حرکتی به شدت موفق و تاثیرگذار در سطح کشور بوده است.

وی ادامه داد: در ضمن نباید فراموش کرد که وقتی عنوان می شود ۷۰ درصد محصولات شبکه نمایش خانگی در تهران عرضه می شود، این به معنای عدم عرضه این محصولات در شهرستان ها نیست، بلکه موید این نکته است که بیشتر خریداران آثار اصلی در تهران هستند و همچنان در شهرستان ها تمایل خریداران به خرید آثار کپی شده و غیر مجاز وجود دارد و امیدواریم با اقدامات لازم و مناسب، در آینده نزدیک شاهد رشد بالای خرید آثار اصلی در سراسر کشور باشیم.

فراهنگ ** ۹۲۶۶ ** ۱۰۷۱

انتهای خبر / خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) / کد خبر ۸۰۱۰۱۶۶۱


ایرنا: خبرگزاری جمهوری اسلامی

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.