افزایش قیمت کالا به بهانه افزایش نرخ ارز، غیرقانونی است/ ارز دولتی برای واردات کالاهای اساسی تأمین شده است

افزایش قیمت کالا به بهانه افزایش نرخ ارز، غیرقانونی است/ ارز دولتی برای واردات کالاهای اساسی تأمین شده است

نوسان نرخ ارز هیچ تأثیری بر قیمت کالاهای اساسی و واردات آنها ندارد.

جمله فوق ظرف روزها و هفته‌های اخیر بارها و بارها از سوی مسئولان و مدیران کلان اقتصادی مطرح شده است و همه مسئولان تنظیم بازار متفق‌القول تاکید دارند که افزایش نرخ ارز تأثیری بر افزایش قیمت کالاهای اساسی ندارد و کالاهای اساسی وارداتی که در اولویت اول و دوم قرار دارند از ارز دولتی یک‌هزار و ۲۲۶ تومانی استفاده می‌کنند.

این در حالی است که این روزها شایعه توقف پرداخت ارز دولتی به کالاهای اساسی در بازار به شدت قوت گرفته است. کالاهای اساسی بر اساس اولویت‌بندی اعلام شده شامل اولویت اول و دوم می‌شوند که در اولویت اول کالاهای اساسی نظیر گوشت قرمز، گوشت مرغ، گوسفند زنده، جو، ذرت، دانه سویا، کنجاله، روغن خام، شکر خام شیرخشک صنعتی قرار دارند که برای واردات ارز مرجع (یک‌هزار و ۲۲۶ تومانی) دریافت می‌کنند.

معاون کل سازمان توسعه تجارت در گفتگو با خبرنگار ایانا، شایعه توقف پرداخت ارز دولتی برای واردات کالاهای اساسی را به شدت تکذیب کرد.

کیومرث فتح‌اله کرمانشاهی با اشاره به اینکه طرح توقف واردات برخی کالا فقط مطرح شده است که در این طرح به هیچ وجه کالاهای اساسی وجود ندارد، افزود: این طرح مربوط به کالاهای اساسی و کالاهای تنظیم بازار نیست.

به گفته وی، در این طرح به هیچ عنوان کالاهای اساسی، دارو و تجهیزات پزشکی قرار ندارند علاوه بر اینکه تا این لحظه همچنان واردات کالاها ادامه داشته و هیچ توقف وارداتی اتفاق نیفتاده است.

کرمانشاهی در ادامه با اشاره به اینکه اولویت‌های اول و دوم همچنان ارز دولتی دریافت می‌کنند، خاطرنشان کرد: گروه سه تا پنج قرار شده است در اتاق مبادله ارزی، تأمین ارز کنند، اما این موضوع شامل کالاهای اساسی نمی‌شود.

با افزایش قیمت دلار در بازار آزاد در چند روز گذشته، برخی سود جویان از فرصت استفاده کرده و قیمت کالاهای خود به‌ویژه کالاهای پرمصرف و اساسی را افزایش داده‌اند.

این در حالی است که محسن بهرامی ارض اقدس رئیس کمیسیون صادرات اتاق بازرگانی با اشاره به نوسانان نرخ ارز در چند روز اخیر تأکید می‌کند واردات کالاهای اساسی و تأمین مواد اولیه با ارز مرجع انجام می‌گیرد و افزایش نرخ ارز نقشی در افزایش قیمت این کالاها ندارد.

به گفته این مقام مسئول، ثبت سفارش و واردات کالاهای اساسی با ارز یک‌هزار و ۲۲۶ تومانی انجام می‌گیرد و ارز تخصیصی به این نوع کالاها افزایشی نداشته بنابراین افزایش نرخ ارز نباید بهانه‌ای برای افزایش نرخ کالاهای اساسی در بازار باشد.

سرپرست معاونت توسعه بازرگانی داخلی وزارت صنعت، معدن و تجارت نیز با تأکید بر اینکه کالاهای اولویت‌دار همچنان با نرخ ارز یک‌هزار و ۲۲۶ تومانی ثبت سفارش و وارد کشور می‌شوند، گفت: افزایش قیمت این نوع کالاها به بهانه افزایش نرخ ارز غیرقانونی است.

حسن رادمرد با تأکید بر اینکه ارز مورد نیاز کالاهای استراتژیک بدون هیچ مشکلی برای واردات این نوع کالاها فراهم می‌شود، افزود: بازار از روند با ثباتی در زمینه تأمین،‌ عرضه و قیمت‌گذاری کالاهای اساسی برخوردار است و دلیلی برای افزایش قیمت این کالاها وجود ندارد.

به گفته وی، حوزه تنظیم بازار واردات مواد اولیه و تأمین نهاده از خارج از کشور به سرعت ادامه دارد.

دولت تصمیم دارد که به‌صورت کامل، ذخیره‌سازی کالاهای استراتژیک را انجام دهد که تمامی این کار با ارز مرجع صورت می‌گیرد.

این مقام مسئول با بیان اینکه کمبود ارز برای تخصیص به کالاهای استراتژیک نداریم، خاطرنشان کرد: دولت برنامه‌ریزی کرده تا ذخایر کالاهای اساسی را تکمیل کند بر همین اساس ارز مرجع بدون قید و شرط اختصاص می‌یابد و منابع آن نیز تأمین شده است.

رادمرد ادامه داد: برای واردات کالاهای اساسی که در اولویت اول و دوم واردات قرار دارند ارز مرجع با قیمت یک‌هزار و ۲۲۶ تومان به واردکنندگان پردادخت می‌شود، بنابراین کمبودی برای تأمین ارز وجود ندارد.

بر اساس این گزارش، اولویت اول شامل کالاهای اساسی نظیر گوشت قرمز، گوشت مرغ، گوسفند زنده، جو، ذرت، دانه سویا، کنجاله، روغن خام، شکر خام و شیرخشک صنعتی، اولویت دوم شامل کالاهایی نظیر داروهای ساخته شده، مواد اولیه دارو و تجهیزات پزشکی که در داخل کشور تولید نمی‌شود، اولویت سوم شامل حیوانات زنده، بذور، گاو شیری، جوجه یک‌روزه، جوجه یک‌روزه تخم‌گذار، جوجه اجداد، تخم‌مرغ SPF برای تهیه واکسن، کود، دانه کتان و سموم، اولویت چهارم شامل کالاهایی نظیر کائوچو، لاستیک کامیون، پنبه، الیاف مصنوعی، آلیاژ‌ها، قطعات منفصله، ماشین‌آلات راهسازی و گرانول و اولویت پنجم شامل رزین‌ها، روان‌کننده‌ها، کربونات منیزیوم، سنگ منیزیوم، سنگ فلزات، زغال سنگ، گازهای کمیاب، سولفات‌ها، ماشین‌آلات چاپ و تراکتور است.

همچنین اولویت ششم شامل کالاهایی نظیر نشاسته، روغن زیتون، روغن جلا، لاکتوز، کلوکوز، کربونات‌ها، میلگرد، ماشین‌آلات راهسازی، روغن‌های صنعتی، اولویت هفتم شامل توتون، تنباکو، اتصالات زانویی، دوربین عکاسی، اولویت هشتم شامل انواع عصاره‌ها، لامپ‌ها، ریش‌تراش‌ها، ماشین‌الات خاکبرداری، یخچال‌فریزر، لاستیک سواری، ماشین رختشویی، ماشین ظرفشویی، اولویت نهم شامل تخم پرندگان، ادویه‌جات، کاغذ سیگار و کالاهایی از این دست و اولویت دهم شامل سایر حیوانات زنده، مرغ، خروس، اسب، گوشت پرندگان، کاغذ دیواری، موبایل، خودروی سواری، سیگار برگ، کیف، چمدان، لباس است.

در حال حاضر بانک مرکزی به اولویت‌های اول و دوم واردات کالا ارز با نرخ مرجع (یک‌هزار و ۲۲۶ تومان) می‌دهد./

 

خبرنگار: مهدیه انوشه

E-910704-03

کشاورزی

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.