افزایش قیمت ۳ میلیون تومانی بلاتکلیفی خریداران برای تحویل خودرو یورو ۲ یا ۴

گردآوری توسط گروه خودرو ممتازنیوز

افزایش قیمت ۳ میلیون تومانی بلاتکلیفی خریداران برای تحویل خودرو یورو ۲ یا ۴

افزایش قیمت ۳ میلیون تومانی
بلاتکلیفی خریداران برای تحویل خودرو یورو ۲ یا ۴

ممتازنیوز: در حالی که شرکت‌های خودروساز برای تحویل خودرو با استاندارد یورو ۴ از خریداران، ۳ میلیون تومان اضافه‌پرداخت را مطالبه می‌کنند، ابهام در شماره‌گذاری خودروهای یورو ۲ ، مشتریان شرکت‌های خودروساز را با بلاتکلیفی روبرو کرده است.

به گزارش ممتازنیوز، برخی شرکت‌های خودروساز در تماس با خریداران محصولاتشان، از آنها خواسته‌اند تا برای تبدیل خودروی خریداری شده از استاندارد یورو ۲ به یورو ۴ بین ۲٫۵ تا ۳ میلیون تومان اضافه پرداخت انجام دهند، این در حالی است که بحث های مطرح شده در مورد احتمال شماره‌گذاری خودروها با استاندارد یورو ۲ این خریداران را در بلاتکلیفی قرار داده است.
پس از آنکه مصوبه دولت برای الزام خودروسازان به تولید خودرو با استاندارد یورو ۴ از ابتدای تیرماه امسال صادر شد، خودروسازان بحث افزایش قیمت تمام شده خودرو با این استاندارد را در جلساتی با مسئولان سازمان حمایت پیگیری کردند و در نهایت قرار شد افزایش ۷۰۰ هزار تومان در مورد خودروهای با استاندارد یورو ۴ اعمال شود.
این در حالی است که هم اکنون شرکت ایران خودرو بابت تحویل خودرو با استاندارد یورو ۴ به جای یورو ۲، مابه‌التفاوت ۲٫۵ تا ۳ میلیون تومانی را از خریداران مطالبه می‌کند. همچنین اختلاف قیمت تیبا با استاندارد یورو ۴ و یورو ۲ حدود یک میلیون و ۱۰۰ هزار تومان است.
تماس خودروسازان با خریداران و مطالبه پول بیشتر
تاجیک، یکی از خریداران پژو ۴۰۵ دوگانه‌سوز در این مورد به خبرنگار فارس می‌گوید: اواخر سال گذشته برای خرید خودرو از شرکت ایران خودرو اقدام کردم و قرار بود ماشینم را ۱۰۰ روزه تحویل بگیرم ولی نه تنها این اتفاق عملی نشد، بلکه در تماس از سوی نمایندگی از من خواستند تا در ابتدا یک میلیون و ۱۶۰ هزار تومان بابت افزایش قیمتی که در خودروها اتفاق افتاده، بپردازم و پس از آن نیز اخیراً اعلام کرده‌اند که باید خودرو را با استاندارد یورو ۴ و با پرداخت مابه‌التفاوت ۳ میلیون تومانی تحویل بگیرم.
مدیر فروش یکی از نمایندگی‌های ایران خودرو نیز در این مورد به فارس می‌گوید: در حال حاضر خودرو با استاندارد یورو ۲ پلاک نمی‌شود و خریداران برای تحویل ماشین خود یا باید مابه‌التفاوت ۳ میلیون تومانی را پرداخت کنند و یا منتظر بمانند تا مجوز شمار‌ه‌گذاری خودروهای یورو ۲ از سوی پلیس صادر شود.
مدیر فروش یکی دیگر از نمایندگی‌های ایران خودرو نیز با بیان اینکه فعلاً خودروهای با استاندارد یورو ۲ پلاک نمی‌شوند، به فارس می‌گوید: مسئولان ایران خودرو به دنبال دریافت مجوز برای پلاک‌گذاری خودرو با استاندارد یورو ۲ هستند.
در عین حال، مدیر فروش یکی از نمایندگی‌های سایپا نیز به فارس می‌گوید: در حال حاضر پراید با استاندارد یورو ۲ پلاک می‌شود ولی اختلاف قیمت نوع یورو ۲ با یورو ۴ در مورد تیبا به حدود یک میلیون و ۱۰۰ هزار تومان می‌رسد.
وی ادامه می‌دهد: در حال حاضر شرکت‌ سایپا به جای تحویل تیبا با استاندارد یورو ۴ از برخی خریداران می‌خواهد تا برای تحویل این خودرو با استاندارد یورو ۲ اقدام کنند.
وعده شماره‌گذاری خودروهای یورو ۲
در همین حال، احمد نعمت بخش دبیر انجمن خودروسازان به فارس می‌گوید: طبق بند ۶ مصوبه ۱۶ اسفند سال ۹۰ دولت، قرار بود تولید خودرو با استاندارد یورو ۴ از ابتدای سال ۹۲ آغاز شود ولی با توجه به عدم توزیع سوخت مناسب، قرار شد اجرای این مصوبه یک سال به تعویق بیفتد.
وی با بیان اینکه ابلاغ این مصوبه با تأخیر زمانی همراه شد، ادامه می‌دهد: این مسئله باعث بروز مشکلاتی در شماره‌گذاری خودروها شده است.
وی می گوید: به گفته معاون وزیر صنعت قرار است شماره‌گذاری خودروها با استاندارد یورو ۲ به زودی آغاز شود.
بلاتکلیفی خریداران تا چه زمانی طول می‌کشد؟
افزایش قیمت خودروها با استاندارد یورو ۴ در حالی از سوی شرکت‌های خودروساز اتفاق افتاده که هیچ قیمت‌گذاری رسمی در مورد این خودروها از سوی شورای رقابت و یا سازمان حمایت صورت نگرفته و به گفته پژویان، رئیس شورای رقابت این استاندارد به عنوان یک آپشن محسوب می‌شود و خودروسازان می‌توانند افزایش قیمت را با نظر خود لحاظ کنند.
در چنین شرایطی، خریداران خودرو از شرکت‌های خودروساز با بلاتکلیفی روبرو هستند و نمی دانند آیا موفق به تحویل خودروی خود با استاندارد یورو ۲ خواهند شد و یا اینکه باید با پرداخت مبلغ مابه‌التفاوت نسبت به تحویل خودرویی اقدام کنند که هنوز سوخت مناسب برای آن توزیع سراسری نشده است.
حل مشکل خریداران خودرو نیازمند حل اختلاف‌ها بین پلیس و شرکت‌های خودروساز است تا از این طریق به جای ادامه کش مکش بین این دستگاه‌ها، تکلیف خریداران سریعتر مشخص شود.


پرشین خودرو |
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.