افزایش مصرف قلیان در جوانان ایرانی

۱۹خردادماه،

دبیرخانه ستاد کشوری کنترل دخانیات اخطار داد:

افزایش مصرف قلیان در جوانان ایرانی

 مسوول دبیرخانه ستاد کشوری کنترل دخانیات نسبت به معضل افزایش مصرف قلیان بویژه در جوانان اخطار داد و از متمرکز شدن وزارت بهداشت بر روی این موضوع به منظور کنترل آن خبر داد.

به گزارش راسخون به نقل از ایسنا، مهندس خدیجه محصلی ، نسبت به ترفند شرکت‌های دخانیاتی برای القای محصولات خود به کشورها با توجه به فرهنگشان اخطار داد و گفت: هر چند اکنون در سطح ملی و در مجامع، استعمال سیگار به عنوان یک قبح در نظر گرفته می‌شود اما ملاحظه می‌شود که قلیان به تدریج جایگزین شده است.

وی افزایش مصرف قلیان در کشور را معضلی دانست که باید بیشتر به آن پرداخته شود و گفت: افزایش استعمال قلیان برای ما معضلی است و شاید کمتر در مورد آن کار کرده‌ایم؛ چرا که فکر نمی‌کردیم به چنین سرعتی به عنوان یک تفریح سالم در جامعه جایگزین شود.

وی به مقایسه مصرف قلیان طی چهار سال (از سال ۸۲ تا ۸۶) پرداخت وگفت: این مطالعه نشان می‌دهد که مصرف قلیان در این بازه زمانی میان نوجوانان ۱۳تا ۱۵سال دو برابر شده است. همچنین تقریبا ۳٫۵ درصد گروه سنی بالای ۱۵ سال مصرف کننده قلیان می باشند.

محصلی افزود: در مجموع مصرف قلیان در نوجوانان بیشتر است و از آنجا که قلیان در تمام مکان‌ها فراهم نیست ممکن است نوجوانانی که امروز به استعمال قلیان مبادرت می‌ورزند، سیگاری‌های فردا باشند.

وی تاکید کرد: براین اساس برای کنترل ومبارزه با دخانیات، لازم است برنامه‌ها و راهکارهای کنترلی ما جلوتر از ترفندهای کمپانی‌های دخانیاتی حرکت کند.

/۱۱۱/


اخبار راسخون / بهداشت و درمان
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.