افزایش مقاومت سایشی و خوردگی آلومینیوم با پوشش‌های نانوساختار

محققان یکی از شرکت‌های دانش‌بنیان، نانوپوشش‌هایی را معرفی کردند که کاربرد آن بر روی آلومینیوم خواص مقاومتی آن را افزایش می‌دهد و این محققان در تلاش هستند تا از این پوشش‌ها در تولید قابلمه استفاده کنند. 

به گزارش ممتازنیوز به نقل از ایسنا، محمدرضا نصیری‌زاده، مدیر فروش این شرکت دانش‌بنیان در حاشیه بازدید خبرنگاران در تور رسانه‌ای ستاد توسعه فناوری نانو در جمع خبرنگاران گفت: امروزه به علت تمایل داشتن ساختمان های بلند، پیشرفت صنعت خودرو سازی و اهمیت روز افزون مصرف انرژی ، افزایش استفاده از ماهواره ها و سفینه های فضایی و تمایل به حمل و نقل هوایی، وزن سازه ها از اهمیت خاصی برخوردار شده است.

وی با تاکید بر اهمیت ضرورت توجه به استحکام به وزن در صنایع بزرگ، اظهار کرد: بر این اساس آلومینیوم و آلیاژهای آن به خاطر استحکام به وزن بالا و فرم‌پذیری خوبی که دارند، در بسیاری از کاربردهای مهندسی استفاده می‌شوند.

این محقق اضافه کرد: در صورتی که آلومینیوم توسط پوشش‌های اکسیدی نانو ساختار پوشیده شود، مقاومت به خوردگی، سایش و سختی سطح آن به صورت چشمگیری افزایش یافته و دامنه کاربرد آن گسترش می‌یابد.

نصیری‌زاده کلکتورهای آلومینیومی پوشش داده شده با نانو ساختارها را از یافته‌های دانش‌بنیان این شرکت دانست و خاطرنشان کرد: این محصول برای انشعاب آب به کار می‌رود.

نصیری‌زاده وزن کم، استحکام و سختی بالا، زیست‌سازگار بودن پوشش‌های نانو ساختار، نداشتن میل به واکنش و مقاومت بالا در برابر سایش را از مزایای این محصول ذکر کرد.

وی اضافه کرد: ما با استفاده از تجهیزات پیشرفته از جمله رکتیفایرهای سوئیچینگ قادرریم کنترل دقیقی در ایجاد این نوع پوشش‌ها داشته باشیم و پوشش‌هایی با خواص مهندسی مطلوب با کاربرد مورد نظر ایجاد کنیم.

این محقق اضافه کرد: این نانوپوشش‌ها در پوشش‌دهی ظروف آشپزخانه نیز به صورت آزمایشی اعمال شد که خواص مقاومت این ظروف افزایش یافت و قرار است از این پوشش‌ها در خط تولید قابلمه یکی از شرکت‌های تولیدی استفاده شود.

انتهای پیام

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.