افزایش مهاجرت گامی بزرگ به سوی انحراف های اجتماعی

به گزارش تفسیری ممتازنیوز به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان در تاریخ ۵ شنبه ۱۸ آبان ۹۱،

افزایش مهاجرت عامل تخریبی کنترل اجتماعی و تضعیف خود باوری با گسترش انحراف ها و آسیب های اجتماعی همراه است.


 محمد متولی کارشناس جامعه شناسی در گفتگو با خبرنگار اجتماعی باشگاه خبرنگاران گفت:  تفاوت در فرهنگ، آداب و رسوم، رفتار های اجتماعی، شرایط ، قوانین ،‌مقررات و هنجارهای خاص در شهرها و موقعیت های مختلف جغرافیایی و نوع سازگاری اشخاص نقش بسزایی در گسترش آسیب های اجتماعی دارد در شهرهای بزرگ مانند تهران به سبب جمعیت فراوان، افزایش مهاجر پذیری، افزایش ناهنجاری ها، تخلف ها وجرایم سبب افزایش  فشارهای گروهی و کاهش کنترل اجتماعی می گردد.
وی افزود: اشخاص با تصور عدم شهرت یا آشنایی، عدم کنترل توسط دیگران و عدم شغل مناسب برای ادامه حیات ، تامین زندگی ، مخارجشان و سازگاری با محیط تازه دست به تخلف های مختلف می زنند آنها به سبب ضعف وناتوانی بسیار تحت تاثیرشرایط موجود تبدیل به عامل بزرگی در ایجاد آسیب های اجتماعی می شوند.
امان قرایی مقدم دکتر جامعه شناس با تایید بر این موضوع گفت: اشخاص در وقت مهاجرت از شهری به شهر دیگر، به سبب عدم آشنایی با دیگران و بدون هیچ ترسی با تمایل بیشتری اقدام به آسیب های اجتماعی مختلف می نمایند تضعیف خود کنترلی محصول مهاجر پذیری و عامل اصلی گسترش آسیب های اجتماعی است.
وی افزود: حضور و تجمع مهاجران درجاهایی مانند اطراف راه آهن و ترمینال ها سبب کاهش خود کنترلی و ایجاد محیط مساعد برای افزایش آسیب های اجتماعی است.
قرای مقدم در ادامه گفت:  بعضی از مناطق حاشیه ای پایتخت که بزرگ ترین و عمده ترین منطقه مهاجر پذیر در ایران اند عامل بزرگی برای کاهش خود کنترلی و افزایش بی بند و باری ، افزایش و رشد صعودی آسیب های اجتماعی اند.
 وی افزود:  مهاجران در مانده ، رانده و ناامید از هر جا به سبب فقر وضعف ایمان برای تامین مخارج زندگیشان و نیاز به شغل،  زندگی راحت و کسب  خواسته های خود، با مهاجرت به مناطق حاشیه ای پایتخت، بدون توجه به عاقبت کار،‌به جامعه صدمه می رسانند.
 متولی در خصوص تاثیر مهاجرت بر گسترش آسیب های اجتماعی گفت:  در کلان شهرها به سبب تنوع در فرهنگ و رفتار، کاهش کنترل ،‌فشار و سختی های زندگی انحراف ها و آسیب های اجتماعی بسیار است در تهران نیز افزایش جمعیت ، تنوع در فرهنگ، افزایش مهاجرت سبب افزایش سطح آگاهی و استعداد اشخاص همچنین سبب گسترش انحراف ها و آسیب های اجتماعی می گردد.
وی افزود: مهاجرت سبب افزایش جمعیت و تجمع استعدادها، توانایی ونخبه ها در مناطق مهاجر پذیر و کاهش جمعیت،‌ تخلیه استعدادها ،‌توانایی ها و نخبه ها  در مناطق دیگر می گردد.
متولی در ادامه گفت: ادامه ای این روند سبب محرومیت وعدم پیشرفت مناطق محرم یا پیشرفت مناطق خاص با افزایش جمعیت که ادامه ی آن گسترش آسیب های اجتماعی را به همراه دارد.
وی در پایان افزود:  در ابتدا باید از افزایش مهاجرت برای حفظ تعادل با فرستادن مهاجران،  نخبه ها به شهرها و زادگاهشان، با ایجاد امکانات و تامین نیازهای اشخاص جامعه در همه نقاط کشور جلوگیری نمود./ز


باشگاه خبرنگاران

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.