افزایش میزان ناباروی و سرطان‌های زنانه تحفه آلودگی هوا

فروردین ۱۴۰۳
ممتاز نیوز: یک متخصص زنان و زایمان گفت: آلودگی هوا نه تنها بر سلامت ریه و قلب و عروق تأثیر مخربی دارد بلکه بر رشد جنین، افزایش میزان ناباروی و سرطان‌های مخنص به زنان نیز تاثیرات جبران ناپذیری می‌گذارد.

شهلا چایچیان در گفت‌وگو با فارس در مورد تأثیر آلودگی هوا بر سلامت زنان خاطرنشان کرد: آلودگی محیط زیست از جمله هوا، آب و غذا روی سلامت اشخاص و طول عمر تأثیر گذاشته و شاید به جرئت بتوان گفت آلودگی‌های محیطی روی زنان به سبب تغییرات هورمونی ماهانه که در بدن خانم‌ها اتفاق می‌افتد تأثیر منفی بیشتری داشته باشد.

وی گفت: صرف نظر از بیماری‌های پوستی، گوارشی، قلبی عروقی، ریوی و سرطان‌ها که بر اثر آلودگی محیط زیست ایجاد می‌شود مشکلاتی را در سیستم باروری زنان ایجاد می‌کند که معروف‌ترین آنها آندومترویوز است که ارتباط تنگاتنگی با ناباروری دارد.

عضو انجمن متخصصان زنان و زایمان در مورد این بیماری گفت: طبق آمارهای موجود ۷۰ درصد زنان نابارور دچار عارضه‌ای به نام آندومترویوز می باشند که بر اثر آلودگی هوا و افزایش نوعی سم به نام دی‌اکسین ایجاد می‌شود.

به گفته معاون پژوهشی مرکز تحقیقات جراحی‌های کم تهاجمی دانشگاه علوم پزشکی ایران آلودگی هوا سبب رشد نابجای غدد آندومتر در خارج از رحم و ناحیه لگن زنان شده و چسبندگی یا کیست‌هایی را در ناحیه تخمدان همراه با علائم دردناک ایجاد می‌کند.

آلوگی هوا به افزایش سرطان‌های زنانه دامن می‌زند

چایچیان افزایش سرطان‌های زنانه را یکی دیگر از رهاوردهای آلودگی هوا عنوان کرد و گفت: سرطان سینه، تخمدان و سرطان رحم غافل از اینکه منشأ هورمونی دارند از افزایش میزان سموم در محیط زیست از جمله هوا نشئت می‌گیرند که ایمنی بدن را کاهش داده و اجازه رشد به سلول‌های سرطانی می‌دهد.

کاهش رشد جنین عارضه دیگری است که از آلودگی هوا نشئت می‌گیرد و به نقل از این متخصص زنان و زایمان به مادران باردار پیشنهاد می‌شود تا در روزهای آلودگی هوا در محیط‌های آلوده رفت و آمد نکنند و از ماسک‌های مخصوص استفاده کنند.

سموم هوای آلوده به بطری‌های آب معدنی هم رحم نمی‌کند

وی تصریح کرد: همچنین به سبب حمل و نقل غیر اصولی آبهای معدنی که در بطری‌ها بسته‌بندی می‌شوند یا در محیط‌های باز و در معرض نور آفتاب قرار می‌گیرند سموم از طریق بطری وارد آب می‌شود و به مادران باردار پیشنهاد می‌کنیم تا ترجیحاً‌ آب‌های مصرفی خود را از طریق پارچ‌های فیلتردار تهیه کنند.

سموم در چربی گوشت و مرغ به راحتی حل می‌شود

دانشیار دانشگاه علوم پزشکی ایران خاطرنشان کرد:‌ از آنجایی که سموم در چربی غذا حل می‌شود به مادران باردار تأکید می‌کنیم علاوه بر پرهیز از غذاهای پرچرب گوشت و مرغ را بدون چربی و پوست مصرف کرده و قبل از پخت یک بار به مدت کوتاه در آب بجوشانند.

health Rss :salamatnews.com
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.