افزایش نسبی بهای نفت خام عمان

به گزارش روز چهار شنبه خبرنگار ایرنا از ابوظبی،بهای نفت خام عمان در بازار انرژی امارات طی یک هفته اخیر بیش از شش دلار کاهش یافته بود.

منابع بازار انرژی امارات،عامل اساسی این افت و نیز نوسان بهای نفت خام عمان را تاثیر پذیری بازارهای آسیا از تحولات جاری اوضاع اقتصادی در اروپا و آمریکا دانستند .

این منابع اظهار عقیده کردند نگرانی معامله گران بازارهای آسیایی از عدم توانایی نشست آتی سران اروپا در مهار بحران مالی و نیزحل مشکلات اقتصادی منطقه یورو موجب پایین ماندن قیمت نفت خام در این بازارها شده است.

منابع بازار انرژی امارات افزودند معامله گران با نگرانی نشست روز آینده سران اروپا برای حل مشکلات اقتصادی منطقه یورو بویژه بدهی های متراکم سیستم های بانکی یونان و اسپانیا را دنبال می کنند.

منابع مذکور افزایش نسبی دو دلاری هفته جاری نفت خام در بازار انرژی امارات را ناشی از افزایش اندک میزان تقاضا در بازارها دانستند.

تحولات یک ماه اخیر در صحنه بین المللی بویژه بحران مالی اروپا و اوضاع نامناسب اقتصادی در آمریکا و نیز کندی رشد اقتصادی در چین موجب کاهش حدود ۱۰ دلاری قیمت نفت خام عمان در بازار انرژی امارات شده است. این میزان طی یک سال اخیر بی سابقه بوده است.

سلطان نشین عمان یکی از تولیدکنندگان کوچک غیرعضو سازمان کشورهای صادر کننده نفت (اوپک) است اما بهای نفت خام صادراتی این کشور، شاخصی برای حدود ۱۲ میلیون بشکه نفتی است که از کشورهای عمده نفتی حاشیه خلیج فارس به آسیا صادر می شود.

بر اساس این گزارش، در پایان معاملات امروز بازار انرژی امارات،با افزایش حدود ۱۰ سنتی بهای یک بشکه نفت خام دبی ۹۰ دلار و ۸۹ سنت و بهای یک بشکه نفت خام ‘ مربان ‘ ابوظبی ۹۲دلار و ۹۱ سنت برای تحویل در ماه اوت آینده معامله شد که نسبت به نرخ دیروز تنها ۱۰ سنت افزایش نشان می دهد.

در این بازار امروز همچنین هر بشکه نفت خام سبک عربی ۹۲ دلار و ۵۶ سنت و نفت خام سنگین عربی ۹۰ دلار و ۶۱ سنت برای تحویل اوت آینده معامله شد. این نرخ نسبت به دیروز حدود ۲۵ سنت افزایش دارد.

خاورم * ۲۰۴۱ *

انتهای خبر / خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) / کد خبر ۸۰۲۰۳۴۵۰


ایرنا: خبرگزاری جمهوری اسلامی

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.