افزایش وام خانه را گران نمی‌کند

۲۰خردادماه،

به گزارش نوساز، بهرام غفاری – یک عضو سازمان نظام مهندسی ساختمان – در گفت‌وگو با خبرنگار مسکن خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا) اظهار کرد: در حال حاضر مبلغ ۵۰ میلیون تومان وام ساخت برای یک واحد ۷۵ متری با ساخت متوسط و بدون درنظر گرفتن هزینه‌های تزئینات، عوارض پرداخت پروانه ساختمان، انشعابات و و تجهیزات لوکس مناسب و کافی است.

وی افزود: عوامل دیگری همچون قیمت زمین، بالا بودن هزینه‌های ساخت و … در قیمت نهایی یک واحد تاثیرگذار است.

غفاری اظهارکرد: هرچه اینگونه وام‌ها با بازپرداخت بلندمدت در بازار تزریق شود به رونق ساخت و ساز کمک می‌کند به ویژه اینکه وام ساخت ۵۰ میلیون تومانی ساخت قابل انتقال است.

این عضو سازمان نظام مهندسی ساختمان گفت: در حال حاضر که ۴۰ هزار میلیارد تومان در بخش مسکن در اختیار پروژه مسکن مهر است، قطعا دهک‌هایی که از مسکن مهر استفاده می‌کنند، قادر به بازپرداخت به موقع وام‌های خود نیستند؛ از این رو بانک‌ها تمایلی به پرداخت وام ندارند.

غفاری اظهار کرد: در این میان بانک‌ها به سمت خرید ملک می‌روند چراکه سود سرمایه‌گذاری در این بخش بیشتر از سودهای ۲۴ و ۲۷ درصدی است.

وی در پاسخ به اینکه اعطای این وام‌ها به بانک‌ها ابلاغ شده و مجبور به پرداخت به متقاضیان می باشند، گفت: بانک‌ها مجاز به پرداخت این وام‌ها می باشند؛ نه مکلف بنابراین در صورت وجود منابع کافی می‌توانند به متقاضیان وام دهند.

این عضو سازمان نظام مهندسی ساختمان با اشاره به اینکه در دیگر کشورها به میزان ۷۰ درصد قیمت مسکن وام داده می‌شود، گفت: در کشورما به سبب ساختار اقتصادی فعلی و وجود تورم در اقتصاد این امر صورت نمی‌گیرد که بیشترین سبب آن بالا بودن میزان بازپرداخت در کشور است.

غفاری اظهار کرد: اگر بخواهیم هزینه پول در کشور را کاهش دهیم باید این امکان فراهم شود که با صرفه‌جویی یا پس‌انداز به مدت ۱۵ سال فرد بتواند صاحب‌خانه شود.

وی با اشاره به تاثیر پس‌انداز مردم برای خرید خانه گفت: اگر بتوان تورم را به کمتر از پنج درصد برسانیم همزمان منابع مالی کافی به دست می‌آید و از طریق پس‌اندازهای مردم نیز می‌توان وام مسکن پرداخت.

این کارشناس تاکید کرد: هر اندازه بتوان مردم را به دیون درازمدت ببریم تورم نیز بیشتر کنترل می‌شود چراکه در مقابل این هزینه‌ها از هزینه‌های غیر ضروری جلوگیری می‌شود.

عضو سازمان نظام مهندسی ساختمان گفت: باید توجه داشت که پول از چه کانالی به جامعه و اقتصاد کشور تزریق می‌شود چراکه می‌توان صنعت را هم از دالان مسکن کنترل کرد که هم سبب کنترل قیمت مسکن و هم بدهکار شدن خانوارها و ثبات قیمت می‌شود.

وی تاکید کرد: با توجه به اینکه مسکن با ۲۵۰ رشته مرتبط است با کنترل بازار مسکن اشتغال نیز کنترل می‌شود.


آخرین خبرها
منبع: نوسازنیوز
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.