افزایش وام مسکن خوب یا بد؟

۲۳ام بهمن ،

به گزارش نوساز به نقل از خبرنگار مسکن خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا) وام ۲۰ میلیون تومانی مسکن که پرداخت آن از چند سال قبل آغاز شده است، حدود یک سوم هزینه یک واحد آپارتمان ۵۰ میلیون تومانی را تامین می‌کرد اما امروز که کمترین نرخ یک واحد آپارتمان حدود ۱۰۰ میلیون تومان است، وام ۲۰ میلیون تومانی تنها یک پنجم از قیمت مسکن را تامین‌ می‌کند.

با نگاهی به پایین بودن مبلغ وام‌های مسکن به ویژه در شهرهای بزرگ، عملا وام‌های مسکن کمک چندانی به خانه‌دار شدن مردم نمی‌کرد لذا افزایش میزان وام مسکن متناسب با افزایش قیمت خانه طرحی است که بعضی بر آن تاکید دارند اما عده‌ای دیگر بر این باورند که ممکن است با توجه به التهاب‌ موجود در بازار و حجم نقدینگی بالای جامعه، با افزایش میزان وام مسکن، قیمت‌ خانه هم افزایش یابد.

البته طبق مصوبه اخیر بانک مسکن سقف پرداخت تسهیلات ۲۰ میلیون تومانی از خانه‌های تا ۱۲ سال ساخت به خانه‌های تا ۱۵ سال ساخت افزایش یافت. همچنین پرداخت وام ۵۰ میلیون تومانی برای ساخت هر واحد مسکونی نیز هفته قبل اعلام شد.

در این میان بعضی معتقدند افزایش تسهیلات خرید و ساخت مسکن منجر به رونق بازار خواهد شد اما عده‌ای دیگر بر این باورند که با افزایش قیمت وام مسکن،‌ علاوه بر رونق بازار شاهد افزایش قیمت خانه خواهیم بود.

در این باره رییس اتحادیه کشوری مشاوران املاک می‌گوید: اگر تسهیلات وام آزاد یا به راحتی ارائه شود در خرید و فروش مسکن نیز رونق ایجاد می‌شود.

به گفته مصطفی قلی‌خسروی با افزایش میزان وام و دامنه پرداخت آن محدودیت‌ها کمتر می‌شود و قطعا همه مردم از این اقدام بهره می‌برند.

اما رییس کانون سراسری انبوه‌سازان افزایش وام ۵۰ میلیون تومانی ساخت مسکن را چندان مناسب ندانسته و معتقد است اگر این تسهیلات به سازندگان مسکن تعلق گیرد به ثبات قیمت‌ها کمک می‌کند.

ایرج رهبر تاکید دارد: برای ثبات قیمت در بازار مسکن باید ساخت و ساز را افزایش داد چراکه هرچه وام‌ها و تسهیلات را افزایش دهیم و در مقابل عرضه افزایش نیابد نه تنها مشکلی برطرف نمی‌شود بلکه قیمت‌ها افزایش خواهد یافت.

از سوی دیگر بعضی کارشناسان اقتصادی تاکید دارند افزایش میزان وام مسکن سبب به هم خوردن نظم اقتصادی کشور می‌شود چراکه با توجه به فروکش شدن تب خرید و فروش ارز و طلا، زمزمه‌هایی مبنی بر بازگشت سرمایه‌ها به بازار مسکن و افزایش قیمت در این بخش به گوش می‌رسد که با افزایش وام‌ در این بخش روند افزایش قیمت‌ها پرشتاب‌تر می‌شود.

ابوالفضل صومعلو – معاون وزیر راه و شهرسازی – در این باره به ایسنا گفت: با افزایش قیمت وام مسکن شوکی در بازار مسکن ایجاد نمی‌شود و بازار مسکن طی ماه‌های آینده آرام خواهد بود؛ همانگونه اکنون هم نرخ مسکن هنوز به نرخ تورم نرسیده است.

به اعتقاد دست‌اندرکاران همانگونه که افزایش مبلغ وام مسکن قدرت خرید مردم را افزایش می‌دهد، رونق خرید و فروش و افزایش قیمت ملک را نیز درپی دارد لذا باید در این زمینه محاسبات جدی صورت گیرد و محتاطانه عمل شود. از سوی دیگر درآمد و قدرت بازپرداخت مردم را در زمان افزایش وام نیز باید در نظر گرفت.


آخرین خبرها
منبع: نوسازنیوز
باز بازنشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.