افزایش گرمای زمین، از ۱۵۰ سال گذشته

سهشنبه ۱۶آبان به نقل از منبع ذکر شده در انتهای خبر در پورتال خبری ممتاز نیوز منتشر گردیده است

محیط زیست > گرمایش جهانی– عضو فرهنگستان علوم ایران گفت: زمین از ۱۵۰ سال گذشته تا کنون ۸ دهم درجه گرم‌تر شده که آب اقیانوس‌ها، حدود ۲۰ سانتی‌متر، به سبب گرمای زمین بالا آمده است

به گزارش تفسیری ایرنا، یوسف ثبوتی، در اولین کارگاه ˈبررسی تغییرات آب و هوایی و نقش رسانه‌هاˈ در مرکز مطالعات و بهره‌وری منابع انسانی افزود: این میزان افزایش دما و بالا آمدن سطح آب دریاها و اقیانوس‌ها موضوعات بسیاری را در دنیا و زندگی بشر تغییر داده است، زیرا با گرم شدن زمین انرژی بیشتری به زمین و اقیانوس‌ها وارد شده که از حد توان و خودپالایی طبیعی آنها خارج بوده است.

بنیانگذار پژوهشکده تغییر اقلیم و گرمایش زمین ادامه اظهار داشت: از وقتی که انسان‌ها در یک جا ثابت شدند و جامعه مدنیت شگل گرفت تخریب محیط زیست نیز آغاز شد. در پایان قرن ۱۹ جمعیت دنیا به ۱۵۰ میلیون نفر هم نمی‌رسید و عمر متوسط انسان‌ها بین ۳۵ تا ۴۰ سال بود در حالی که امروزه این جمعیت به هفت میلیارد و ۵۰۰ میلیون نفر و با عمر متوسط ۷۰ تا ۷۵ سال رسیده است.

ثبوتی با بیان اینکه به همان نسبت میزان مصرف از منابع مختلف آب و خاک نیز افزایش یافته گفت: در گذشته میزان مصرف آب یک خانواده ۱۰ نفره به سختی به دو لیتر می‌رسید در حالی که مصرف امروزه با آن وقت قابل مقایسه نمی باش.

وی ادامه داد: همچنین کنجکاوی انسان با هدف دستیابی به منابع مختلف زمین، سبب زیر و رو شدن دنیا و به دنبال آن زندگی انسان‌ها شده است. عملکرد بشر در ۱۰۰ سال گذشته و در مقیاس کمتر در ۳۰ سال اخیر دنیا را متحول نمود که همراه با آن منابع زمین را به سمت نابودی سوق داد.

عضو فرهنگستان علوم ایران گفت: دسترسی بشر به منابع و اشتیاق به داشتن آن اجازه داد تا در کره زمین تصرف با مقیاس بزرگ صورت گیرد که این خواسته کره زمین را به سمت نابودی کشاند و موجودات این کره خاکی را در معرض آسیب و خطر قرار داد.

وی افزود: طبیعت به طور طبیعی توان خود پالایی دارد اما دخل و تصرف انسان در طبیعت به حدی سریع پیش رفت که هیچ مجالی به طبیعت نداد تا خود را با شرایط تازه سازگار کند به گونه‌ای که در سال ۱۷۵۰ میلادی که آغاز صنعتی شدن جهان بود دو تا سه میلیون متر مکعب از پوشش برف و یخ نیمکره شمالی کاسته شد که فعالیت بشر سبب این امر است.

ثبوتی گفت: اگر تعادل بین تابش خورشید بالای جو، انعکاس تشعشع به فضا و تابش زمین به فضا یک درصد به هم بخورد در طول ۱۰۰ سال آینده دمای زمین یک تا دو درجه گرم‌تر خواهد شد که بدون شک عواقب وخیمی به دنبال خواهد داشت.

وی در پایان تاکید نمود: نباید بیشتر از توان طبیعت به آن فشار وارد کنیم که این امر با فرهنگ سازی درست و صحیح میسر خواهد شد که این هم وظیفه رسانه‌ها است که باید علم کافی در این زمینه را داشته باشند.

نخستین کارگاه ˈ تغییرات آب و هوایی ؛ نقش رسانه‌ها ˈ ۱۵ و ۱۶ آبان ماه در مرکز مطالعات بهره وری و منابع انسانی ادامه دارد.


RSS

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.