افزایش ۱۱ برابری مؤسسات آموزش عالی

گردآوری توسط گروه آموزش ممتازنیوز

افزایش ۱۱ برابری مؤسسات آموزش عالی

از جمله دستاوردهای ۳۵ ساله انقلاب افزایش ۱۱ برابری مؤسسات آموزش عالی بوده است.

به گزارش ممتاز به نقل از باشگاه خبرنگاران، مسیری که جامعه علمی و دانشگاهی کشور در طی سال‌های پس از انقلاب اسلامی طی کرد نه تنها جایگاه علمی ایران را به تراز جهانی ارتقا داد بلکه با اتکا بر دانش بومی، توسعه بخش‌های مختلف صنعتی، کشاورزی و خدماتی بویژه فناوری‌های نوین، هوافضا و هسته‌ای‌ را به دنبال داشت به نحوی که دشمنان خارجی ناامید از همه محدودیت‌ها و تحریم‌ها امروز در صدد می باشند با ترور دانشمندان کشورمان مانع از توسعه بیشتر و اقتدار روزافزون ایران اسلامی شوند. 

بنابر این گزارش، تعداد کل دانشجویان در سال ۱۳۵۷، ۱۷۵ هزار و ۶۷۵ نفر بوده در حالی که هم‌اکنون به ۴ میلیون و ۴۰۳ هزار و ۶۵۲ نفر رسیده است یعنی رشدی ۲۵ برابر داشته‌ایم. 

بنابر این گزارش، تعداد دانشجویان کاردانی در سال ۱۳۵۷، ۵ هزار و ۹۰۰ نفر بوده در حالی که در سال به ۹۹۹ هزار و ۹۷۷ نفر رسیده است، چنانچه تعداد دانشجویان در مقطع کار‌شناسی ۹ هزار و ۹۰۵ نفر بوده و در سال به ۲ میلیون و ۸۹۸ هزار و ۶۰۵ نفر رسیده است. 

بر اساس این گزارش، تعداد دانشجویان مقطع کار‌شناسی ارشد در سال ۱۳۵۷، ۷ هزار و ۴۸۲ نفر بوده و در سال به ۴۶۰ هزار نفر رسیده است چنانچه تعداد دانشجویان مقطع دکتری حرفه‌ای در سال ۱۳۵۷، ۸ هزار و ۸۹۲ نفر بوده در سال ، به ۵۲ هزار و ۹۷۳ نفر رسیده است. 

بر اساس این گزارش، تعداد دانشجویان دکتری تخصصی در سال ۱۳۵۷ تنها یک‌هزار و ۲۵۰ نفر بوده که در سال به ۵۵ هزار نفر رسیده است. 

افزایش تعداد اعضای هیئت علمی طی ۳۵ سال انقلاب اسلامی

در ادامه این گزارش، تعداد کل رشته‌ محل‌های مقاطع مختلف تحصیلی و افزایش آن اشاره شد و آمده است، در سال ۱۳۵۷ هیچ نوع رشته محل‌هایی در مقاطع مختلف تحصیلی در کاردانی، کار‌شناسی، کار‌شناسی ارشد و دکتری تخصصی وجود نداشته است در حالی که در سال به ترتیب تعداد کل رشته محل‌های مقاطع تحصیلی ۳۵ هزار و ۱۴۷ مورد، در مقاطع مختلف تحصیلی کاردانی، کار‌شناسی، کار‌شناسی ارشد و دکتری تخصصی به ترتیب، ۹ هزار و ۶۰۷، ۱۵ هزار و ۸۸۶، ۷ هزار و ۳۵۲ و ۲ هزار و ۳۰۲ مورد رسیده است. 

در ادامه این گزارش آمده است تعداد دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی در سال ۱۳۵۷، ۲۲۳ مورد بوده و در سال به ۲ هزا رو ۵۰۴ مورد رسیده است. 

در ادامه این گزارش آمده است، تعداد اعضای هیئت علمی تمام وقت در سال ۱۳۵۷، ۵ هزار و ۵۸۰ مورد بوده که در سال به ۶۷ هزار و ۹۱ مورد رسیده است. 

البته این در حالی است که آمار‌ها حاکی از آن است که تعداد دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی در سال ۱۳۵۷، ۲۷۳ واحد بوده و این تعداد در راستای گسترش عدالت مبنی بر استقرار مؤسسات آموزش عالی در مناطق مختلف کشور با ۱۱ برابر افزایش به ۲ هزار و ۵۰۴ واحد رسیده است. 

/۱۱۱/


اخبار ممتاز / دانشگاه
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.