افزایش ۲۰ تا ۳۰ درصدی تولید و عرضه دارو در سال جاری

۱۴م آذر ،
ممتاز نیوز : مدیرکل نظارت بر دارو و مواد مخدر سازمان غذا و دارو ضمن تاکید بر وجود تدابیر عملکردی مناسب برای تامین دارو در زمان تحریم‌ها اظهار کرد:‌ باید داروی مورد نیاز مردم را در دسترس قرار دهیم. راهکارهای مختلفی هم برای آن داریم. قطعا هر کشور دیگری به جای ما بود، نمی‌توانست در برابر این فشارها دوام بیاورد. اجازه نمی‌دهیم کوچکترین آسیبی بیماران ما را تهدید کند.

دکتر محمد عبده‌زاده در گفت‌وگو با (ایسنا)،‌ با بیان اینکه قطعا دارو هم از تحریم‌ها متاثر خواهد شد، عنوان کرد: اما با تلاش‌ شبانه‌روزی تمام دست‌اندرکاران تهیه دارو از شرکت‌های تولید کننده گرفته تا بانک‌ها و وزارت بهداشت به دارو نگاه ویژه‌ای دارند و آن را با اولویت پیگیری می‌کنند.

دکتر عبده زاده

وی ضمن ابراز اطمینان از عدم وجود مشکل در زمینه تهیه داروهای خوراکی بیماران تالاسمی گفت:‌ در خصوص داروهای تزریقی هم طی یک برنامه زمان‌بندی مشخص تعهدات خود را انجام می‌دهیم.

افزایش ۲۰ تا ۳۰ درصدی تولید و عرضه دارو در مقایسه با سال قبل

عبده‌زاده با اشاره به اینکه‌ بزرگ‌نمایی درخصوص کمبودهای دارویی سبب القای نگرانی به بیماران می‌شود،‌ عنوان کرد: بررسی مقایسه‌ای تولید دارو در سال ۹۱ با سال قبل نشان می‌دهد نه تنها کاهش تولید نداشته‌ایم بلکه افزون بر ۲۰ تا ۳۰ درصد افزایش تولید و عرضه در داروخانه‌ها داشته‌ایم.

مدیرکل نظارت بر دارو و مواد مخدر سازمان غذا و دارو ادامه داد:‌ وقتی نگرانی ایجاد می‌شود بیمار به این فکر می‌افتد که داروی مازاد بر نیاز بخرد و در منزل نگه‌داری و ذخیره کند. در این صورت تاریخ دارو می‌گذرد، هزینه بر سازمان‌های بیمه‌گر تحمیل می‌شود و همچنین دارو از دسترس سایر بیماران خارج می‌شود. در ماه‌های آتی شاهد خواهیم بود داروهایی در خانه و داروخانه اکسپیر شده‌اند.

عبده زاده اضافه کرد: اصرار یک بیمار یا پزشک برای استفاده از یک برند خاص دارویی اولویت کار سیستم تامین دارویی کشور نیست.

وی ضمن تاکید بر وجود تدابیر عملکردی مناسب برای تامین دارو در زمان تحریم‌ها اظهار کرد:‌ باید داروی مورد نیاز مردم را در دسترس قرار دهیم. راهکارهای مختلفی هم برای آن داریم. قطعا هر کشور دیگری به جای ما بود، نمی‌توانست در برابر این فشارها دوام بیاورد. اجازه نمی‌دهیم کوچکترین آسیبی بیماران ما را تهدید کند.

عبده زاده دربارهٔ یارانه‌های دارویی بیماران تالاسمی توضیح داد:‌ یارانه‌ای که به داروهای بیماران خاص تخصیص می‌یابد، سرجمع آن در نظر گرفته می‌شود و ما برحسب میزان نیاز به دارو دربارهٔ تخصیص یارانه تصمیم‌گیری می‌کنیم.

حاشیه امن دارویی برای بیماران

وی افزود:‌ بایستی ذخایر دارویی مناسب داشته باشیم و بیمار را در حاشیه امن قرار دهیم. اینکه بر فرض به سبب محدود بودن یارانه، دارو را تامین نکنیم تصور درستی نیست.

سقف یارانه‌ای وزارت بهداشت محدود کننده است

مدیرکل نظارت بر دارو و مواد مخدر سازمان غذا و دارو با بیان اینکه البته سقف یارانه‌ای وزارت بهداشت محدود کننده است، گفت: این طبیعی است. دولت بودجه را به مجلس پیشنهاد می‌کند و مجلس هم آن را مصوب می‌کند. سرجمع این بودجه عدد ثابتی است و تخصیص بودجه به وزارت بهداشت هم یک مقدار ثابت است. اما با این وجود برای تخصیص یارانه به دارو اولویت بندی می‌کنیم.

عبده زاده اضافه کرد:‌ چندی پیش مشکلاتی در خصوص تامین یارانه داشتیم اما توانسته‌ایم با همکاری سازمان‌های بیمه‌گر آنها را حل کنیم.

منبع: ممتاز نیوز
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.