افزایش ۲۵ درصدی منابع بانک رفاه

۲۲ آبان ،

بینا- مدیر عامل بانک رفاه گفت: منابع بانک در ۶ ماهه اول سال جاری نزدیک به ۲۵ درصد افزایش یافته که در حدود هشتاد درصد از منابع به پرداخت تسهیلات اختصاص پیدا کرده است.

به گزارش تفسیری بینا، ضیاء ایمانی، رییس هیات مدیره و مدیر عامل بانک رفاه برای تشریح اهمیت افزایش سرمایه بانک در ارایه رویکردی نوین از بانک رفاه، گفت و گویی با روزنامه دنیای اقتصاد انجام داد که در ادامه می خوانید:

اخیرا افزایش سرمایه بانک رفاه از محل تجدید ارزیابی حاویی ها در اداره ثبت شرکت ها به ثبت رسیده است. با انجام افزایش سرمایه اخیر، نسبت کفایت سرمایه در بانک رفاه به چه میزان خواهد رسید؟

نسبت کفایت سرمایه که از حاصل تقسیم سرمایه پایه به مجموع حاویی های موزون شده به ریسک محاسبه می گردد، یکی از شاخص های نظارت بر عملکرد بانک ها است که توسط مقامات نظارتی تعریف و کنترل می گردد. نسبت بزرگتر سرمایه به حاویی ها به معنی پوشش بالاتر حاویی ها توسط سرمایه و یا به عبارت دیگر کفایت بالاتر سرمایه در مقابل زیان های احتمالی است. بر اساس مقررات فعلی نظارتی این نرخ در حال حاضر، هشت درصد بوده و در بانک رفاه پورتفوی حاویی ها مثل تسهیلات پرداختی به مشتریان به نحوی مدیریت شده است که این نسبت رعایت شود.

هدف از افزایش سرمایه در بانک رفاه چه بوده است و ارزیابی شما از آثار آن در عملکرد آتی بانک چیست؟

اصولا بانک ها به اتکا به سرمایه خود می توانند آثار منفی ناشی از خسارت های عدم بازپرداخت وام های اعطا شده، شرایط نامساعد بازار و بعضی تنگناهای عملیاتی را به حداقل برسانند. از سوی دیگر با توجه به مقررات مربوط به ضرورت رعایت نرخ کفایت سرمایه، بانک می بایست برای افزایش ظرفیت تسهیلات دهی به مشتریان، سرمایه بیشتری را به ثبت می رساند که با انجام این کار، دست همکاران ما برای ارایه خدماتی که سبب جلب رضایت بیشتر مشتریان بانک شود باز خواهد بود.

آیا بانک رفاه در آینده نزدیک قصد افزایش سرمایه بیشتر را در برنامه های خود دارد؟

تقریبا در دو سال اخیر، بانک رفاه در دو مرحله افزایش سرمایه داده است. به نحوی که در پایان سال ۹۰، سرمایه بانک از میزان ۸۹۵ میلیارد ریال به ۴ هزار میلیارد ریال و اخیرا نیز با ثبت سرمایه ناشی از تجدید ارزیابی حاویی های ثابت، این مقدار به ۱۰ هزار میلیارد ریال افزایش پیدا کرد. بدیهی است هر چقدر سرمایه بانک افزایش بیشتری پیدا کند، به همان نسبت قدرت تسهیلات دهی و گسترش فعالیت های بانک بیشتر می گردد. بنابراین، افزایش سرمایه بانک و ارتقاء سطح استانداردهای ایمنی عملیات بانکی همواره از جمله مواردی است که در دستور کار این بانک قرار دارد.

آیا هم اکنون بانک رفاه به طور کامل خصوصی شده است؟

بله، اساسنامه تازه بانک رفاه در یکهزار و یکصد و سی امین جلسه مورخ ۲۶ مهر ماه ۹۰ شورای پول و اعتبار، مطابق با اساسنامه بانک های غیر دولتی به تصویب رسیده است.

منابع و مصارف بانک و میزان مطالبات معوق آن چگونه است؟

در سال جاری، حجم خدمات و فعالیت های بانک رشد چشمگیری داشته به طوری که منابع بانک در ۶ ماهه اول سال جاری نزدیک به ۲۵ درصد افزایش یافته که در حدود هشتاد درصد از منابع به پرداخت تسهیلات اختصاص پیدا کرده است. با وجود این افزایش مقیاس عملیات بانک، نسبت مطالبات به مصارف در بانک رفاه در بین شبکه بانکی کشور وضعیت مطلوبی دارد.

RSS
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.