افزایش ۶۰ میلیون تنی ظرفیت پتروشیمی کشور

۲۳م اسفند ،

مدیر برنامه‌ریزی و توسعه شرکت ملی صنایع پتروشیمی ایران با تاکید بر این‌که هر صنعتی نیازمند شناخت عناصر کلیدی است تاکید کرد: عوامل مختلف به ویژه رشد اقتصاد جهانی بر صنعت پتروشیمی تاثیر می‌گذارد.

به گزارش خبرنگار انرژی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، رمضان اولادی در اجلاس نخبگان پتروشیمی که در مرکز همایش‌های صدا و سیما برگزار شد با اشاره به این‌که رشد اقتصاد جهانی از سال ۲۰۱۱ بهتر شده است بر تحولات انرژی و قیمت انرژی تاکید کرد و گفت: صنعت پتروشیمی وابسته به قیمت نفت، گاز طبیعی و مشتقات است.

وی با بیان اینکه رشد اقتصاد جهانی بر پتروشیمی تاثیرگذار است و ایران می‌تواند با اجرای ۷۳ طرح سهم ۴٫۹ درصد را در بخش پتروشیمی جهان و سهم ۳۹ درصدی در منطقه داشته باشد و با اجرای طرح‌ها ۶۰ میلیون تن بر ظرفیت کشور افزوده می‌شود افزود: تکنولوژی در پتروشیمی تاثیر ویژه دارد و میزان و مصرف خوراک و کیفیت بحث مهمی در پتروشیمی است.

مدیر برنامه‌ریزی و توسعه شرکت ملی صنایع پتروشیمی ایران با اشاره به این که برای تولید اولفین در یک روزی از خوراک مایع استفاده می‌شد گفت: اکنون از خوراک‌های گازی و اتان برای تولید این محصول استفاده می‌شود که نشان دهنده رشد تکنولوژی است.رشد تکنولوژی و دسترسی به خوراک تاثیر بسیاری در قیمت می گذارند.

اولادی با اشاره به این‌که در قبل صنعت پتروشیمی عمدتا در آمریکای شمالی، اروپای غربی و ژاپن بوده است گفت: با مطرح شدن رفاه انسان و با در نظر گرفتن این‌که خوراک صنعت پتروشیمی عمدتا از کشورهای خاورمیانه تامین می‌شود، از سال ۱۹۸۰ به بعد تاکنون ملاحظه می‌شود که ۶۰ درصد صنعت پتروشیمی و بازارهای مصرف در مناطق خاورمیانه و چین و هند است.

وی با اشاره به گسترش صنعت پتروشیمی از آمریکا و اروپا به خاورمیانه و شرق با مطرح شدن مساله خوراک و بازار مصرف به اقتصاد مقیاس اشاره کرد و گفت: امروزه واحدهای پتروشیمی واحدهای بزرگی شده‌اند و به میزان قابل توجهی تولید صورت می‌گیرد.

مدیر برنامه‌ریزی و توسعه شرکت ملی صنایع پتروشیمی ایران با اشاره به تولید اولفین با ظرفیت صد هزار تن در واحدهای بزرگ پتروشیمی و گسترش مجتمع‌های پتروشیمی گفت: محصولات پتروشیمی باید در مقیاس‌هایی تولید شود که در عرصه بین المللی بتوانند رقابت کنند.

اولادی با اشاره به این که در هر منطقه‌ای با توجه به مزیت نسبی باید سرمایه‌گذاری کنیم گفت: شناخت و توانمندی‌های کشور سبب رشد کشور می‌شود. به عنوان مثال باید توجه داشت که ایران از لحاظ مجموع ذخایر نفت و گاز مقام اول را در جهان دارد و وجود خوراک مزیت نسبی کشورمان است. بنابراین با توجه به این نکات می‌توان گفت صنعت پتروشیمی سبب رشد اقتصادی کشور می‌شود.

وی با اشاره به ظرفیت تولید محصولات پتروشیمی به میزان ۲٫۷ میلیون تن در سال و ظرفیت اسمی ۵٫۵ میلیون تن در سال تا قبل از انقلاب اسلامی گفت: هنگام پیروزی انقلاب و جنگ تحمیلی زمان رکود صنعت پتروشیمی بوده اما بلافاصله بعد از دفاع مقدس و آغاز برنامه‌های پنج ساله، بازسازی صنعت پتروشیمی را آغاز کردیم.

مدیر برنامه‌ریزی و توسعه شرکت ملی صنایع پتروشیمی ایران با تاکید بر این‌که تا پایان برنامه سوم ظرفیت نصب شده کشور ۲۰ میلیون تن بوده است گفت:‌از برنامه چهارم تاکنون ظرفیت اسمی به بیش از ۵۷ میلیون تن رسیده است.

اولادی با تاکید بر بحث زمان زنجیره ارزش و تقویت و تکمیل آن برای پرهیز از خام فروشی گفت: با تکمیل زنجیره ارزش می توانیم به اهداف سند چشم انداز دست پیدا کنیم.

*بومی سازی دانش فنی در زمان تحریم

وی با بیان این‌که شرکت ملی صنایع پتروشیمی ایران در زمان ظالمانه‌ترین تحریم‌ها، از تحریم به عنوان فرصت استفاده کرد، گفت: شرکت پژوهش فن‌آوری را ایجاد و چند دانش فنی را بومی سازی کردیم.

مدیر برنامه‌ریزی و توسعه شرکت ملی صنایع پتروشیمی ایران با اشاره به بومی سازی تولید ۳۰ نوع کاتالیست و مواد شیمیایی اظهار کرد: با بومی سازی کاتالیست‌ها هنگام تحریم و عدم ادامه ورود چند کاتالیست مشکلی پیش نیامد.

وی با تاکید بر بومی‌سازی چند دانش فنی و توان عرضه آن‌ها توسط ایران گفت: بیش از ۷۰ درصد از تجهیزات و قطعات مکانیکی و برقی ابزار دقیق را با کیفیت قابل رقابت با نمونه‌های خارجی در کشور تولید کردیم.

مدیر برنامه ریزی و توسعه شرکت ملی صنایع پتروشیمی ایران افزود:‌ افتتاح رسمی پتروشیمی کاویان و راه اندازی خط لوله اتیلن غرب نیز از اقداماتی بود که بسیار‌ها انتظار داشتند به ثمر نرسد. خط اتیلن غرب که دو هزار و ۴۵۰ کیلومتر درازا دارد، در حال حاضر در عسلویه تا کرمانشاه راه‌اندازی شده و از دی ماه تاکنون بدون وقفه کار کرده است.مجتمع پتروشیمی کاویان یک میلیون تن اتیلن در سال تولید می‌کند.

اولادی به تولید تجاری پتروشیمی کاویان به ۲٫۵ ماه اشاره کرد.

*افزایش ۶۰ میلیون تن ظرفیت با اجرای ۷۳ طرح

وی با اشاره به فرصت‌های سرمایه‌گذاری گفت: حدود ۱۴ طرح از برنامه چهارم باقی مانده که با برنامه‌های پنجم توسعه‌ای که در دست است، ۷۳ طرح در حال انجام است؛ با اجرای این طرح‌ها در صورتی بانک‌ها برای تامین منابع مالی بانک‌ها کمک کنند ۶۰ میلیون تن بر ظرفیت صنعت پتروشیمی کشور افزوده می‌شود.

مدیر برنامه‌ریزی و توسعه شرکت ملی صنایع پتروشیمی ایران با تاکید بر نبود مشکل در بحث اجرا و بهره برداری اظهار کرد: بانک‌ها و مجلس باید در تامین منابع مالی کمک کنند.

اولادی با اشاره به سهم ۲٫۴ درصدی پتروشیمی ایران در جهان و سهم ۲۴٫۵ درصدی آن در منطقه گفت:‌ با اجرای طرح‌های مذکور سهم پتروشیمی ایران در منطقه به ۳۹ درصد و در جهان به ۴٫۹ درصد می‌رسد.

وی با اشاره به این‌که شرکت ملی صنایع پتروشیمی ایران از هم اکنون کارهای مربوط به برنامه ششم توسعه را پیگیری می‌کند گفت: در برنامه ششم توسعه بر ایجاد هاب‌های تازه برای توسعه پتروشیمی و بر توسعه صنایع تکمیلی تاکید شده است.

مدیر برنامه‌ریزی و توسعه شرکت ملی صنایع پتروشیمی ایران ادامه داد: در کشور با ایجاد شهرک‌های تخصصی پتروشیمی باید صنایع تکمیلی را گسترش داد تا رشد اقتصادی و اشتغالزایی صورت گیرد.

اولادی در پایان بر نقش بخش خصوصی و تاثیر حضور آن برای موفقیت طرح‌های پتروشیمی تاکید کرد.

به گزارش ایسنا، برنامه اجلاس نخبگان پتروشیمی با یک ساعت و ۳۵ دقیقه تاخیر در حالی اجرا شد که هیچ کدام از مسوولان تراز اول از جمله وزیر نفت و مدیر عامل شرکت صنایع پتروشیمی ایران و معاون وزیر نفت در امور هیدروکربوری دعوت شده بودند در این اجلاس حضور پیدا نکردند.

با وجود آنکه دبیرخانه اجلاس نخبگان صنایع پتروشیمی کشور طی دعوت نامه‌ای از خبرنگاران برای حضور در این اجلاس دعوت کرده بود اما در هنگام ورود خبرنگاران علاوه بر رفتار ناشایست میزبان از ورود آن‌ها به اجلاس ممانعت شد.

انتهای پیام


ایسنا
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.