افسون شهرزاد و سه جریان تئاتری معاصر آمریکا

۲۵م دیماه ،

شادمهر راستین، فیلمنامه نویس و منتقد سینما، در گفتگوی کوتاهی اعلام کرده که این روزها در حال مطالعه کتاب «سه جریان تئاتری معاصر آمریکا» اثر برکه فروتن است؛ این کتاب به سه جریان مهم تئاتر معاصر آمریکا «قرادوی، آف برادوی و آف آف برادوی» می پردازد.

او می گوید که با وجود این که به رمان و شعر هم علاقه دارد ولی به سبب تئاتری که قرار است انجام دهد، بیشتر کارهای کلاسیک و همچنین آثار شکسپیر را می خواند. وی در گفتگو با تازهترین شماره هفته نامه چلچراغ «شعرهای سیلیوا پلات» را آخرین مجموعه شعری عنوان کرده که بازخوانی کرده است.

از بین تمامی کتاب هایی که مطالعه کرده، کتاب «عجایب نامه» بازخوانی جعفر مدرس صادقی، اثری بوده که بر او تاثیر بسیاری گذاشته. پیشنهاد او برای مطالعه، کتاب «افسون شهرزاد» با ترجمه جلال ستاری است.

به گزارش خبرآنلاین، کتاب «سه جریان تئاتری معاصر آمریکا» به تشریح فعالیت‌ جریان‌های تئاتری در آمریکا پرداخته است. در مقدمه تاریخچه مختصری از آغاز تئاتر در آمریکا و جریان‌های مهمی که سبب شکل‌گیری این سه جریان شدند، آمده است. در هر بخش نیز نام‌آوران هر کدام از این جریان‌ها، نویسندگان و حتی کمپانی‌های تولید کننده تئاترها، معرفی شده‌اند. بیشترین مبحث مطرح شده در کتاب تئاتر «آف آف برادوی» است. این تئاتر مدرن‌تر از بقیه جریانات است و شخصیتی به نام «جو تینو» از پایه‌گذاران آن به حساب می‌آید. یکی از ویژگی‌های کاری این شخصیت اجرای اثر در فضاهای غیرمتعارفی چون کافه‌هاست. تئاتر برادوی و آف برادوی اکنون در زمره تئاترهای تشریفاتی به حساب می‌آیند، ولی «آف آف برادوی» کاملا جدا از آثار تشریفاتی و یک تئاتر خودجوش و مدرن است. کتاب در ۱۴۴ صفحه و بهای ۶ هزار و ۶۰۰ تومان از سوی انتشار یافتنات افراز انتشار یافته است.

همچنین کتاب «عجائب المخلوقات و غرائب الموجودات» یا «عجایب نامه» محمد ابن محمود همدانی یک قرن پیش تر از عجائب المخلوقات زکریای قزوینی نوشته شده، اما شهرت عالمگیر کتاب قزوینی کتاب همدانی را در هاله گمنامی فرو برد. عجایب نامه آینه ای ست که اسکندر رومی به دست ما می دهد و همان جام گیتی نمای جمشید و کی خسرواست و که ما را از احوال عالم باخبر می سازد. ویرایش متن این کتاب را جعفر مدرس صادقی انجام داده و نشر مرکز آن را منتشر کرده است.

بنابراین گزارش، کتاب «افسون شهرزاد» نوشته جلال ستاری را نیز نشر توس روانه بازار نشر کرده و پژوهشی نوین از هزار و یکشب است. ستاری تا بحال تنها دربارهٔ هزار و یک شب سه کتاب نوشته که «افسون شهرزاد» مهمترین و جامع ترین پژوهش در این باره به شمار می رود.

۶۰۶۰

دانلود   دانلود


خبرآنلاین
باز بازنشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.