افشاگری آشتیانی در مورد کمپ استقلال/ کمپ “در اختیار” است نه متعلق!

امیررضا واعظی آشتیانی در گفتگو با خبرنگار مهر در مورد احداث کمپ باشگاه استقلال ضمن بیان مطلب فوق گفت: وقتی نامه‌های منتشر شده را دیدم، به نظرم رسید آقایان می‌خواستند غیرمستقیم جواب رئیس هئیت مدیره این باشگاه را بدهند ولی ای کاش قبل از منتشر کردن نامه‌ها، از فردی حقوقی مشورت می‌گرفتند. اول اینکه رونوشت این نامه‌ها را من دارم و دوما اینکه نامه‌ای است که آقایان منتشر نکرده و توصیه می‌کنم، آن را منتشر کنند.

وی با اشاره این که نامه‌ها چهار عدد است که سه نامه منتشر ولی اصل کاری را منتشر نکردند، افزود: به آقایان توصیه می‌کنم به لحاظ حفظ اخلاق، قرارداد اصلی که سال ۷۹ منعقد شده را منتشر کنند که طبق آن قرارداد برای مدیران استقلال این فرصت و موقعیت ایجاد شده که ظرف سه سال کمپ را ساخته و به بهره‌برداری رسانده و از انتفاع آن سود ببرند. نکته مهم در این نامه این است که اگر ظرف سه سال این اتفاق نیفتاد، آن قرارداد کن لم یکن خواهد شد.

مدیرعامل پیشین باشگاه استقلال اضافه کرد: وقتی می‌گویم چقدر خوب است کسانی که علاقمند به ارائه این مدارک بودند، قبل از انتشار آن با یک مشاور حقوقی استفاده می‌کردند زیرا در نامه‌ها نوشته شده است “در اختیار” نه “متعلق” به باشگاه استقلال. در اختیار قراردادن یعنی منتفع شدن از آن محیط بوده و دلالت بر مالکیت نیست.

وی صحبت‌هایش را اینگونه ادامه داد: این نامه‌ها در فاصله سال‌های ۷۹ و ۸۰ و به استناد قرارداد باید نوشته شده که مسلم است که باید برای ارسال به شهرداری و یا جاهای دیگر نوشته می‌شد تا آقایان پیگیر کارها شوند. متاسفانه در این سه سال، مجموعه به بهره برداری نرسیده و طبق مفاد قرارداد، قرارداد کن لم یکن شده است.

واعظی آشتیانی در خصوص “در اختیار” بودن که در نامه به آن اشاره شده، خاطرنشان کرد: فکر می‌کنم آقایان با انتشار این نامه افشاگری علیه خودشان انجام داده‌اند زیرا در این نامه‌ها “در اختیار” بودن نشان دهنده آن است که باشگاه مالکیتی ندارد. مالکیت برای اداره کل تربیت بدنی است، چرا اداره کل تربیت بدنی با استقلال قرارداد می‌بندد؟ زیرا این زمین را از سازمان زمین شهری گرفته و امروز با استقلال قرارداد می‌بندد تا استقلال با تجهیز این زمین، از آن بهره ببرد.

وی افزود: اگر زمین متعلق به استقلال است، چه نیازی به قرارداد با اداره کل تربیت بدنی است. سوال من این است آقایان مدعی هستند که این زمین را گرفتند، چه دلیلی دارد زمینی که متعلق به خود استقلال است، استقلالی‌ها با اداره کل قرارداد امضا کرده و متعهد شوند، ظرف سه سال آن را بسازد؟

مدیرعامل پیشین باشگاه استقلال یادآور شد: اگر زمین متعلق به استقلال است نیازی نبود که قراردادی با اداره کل تربیت بدنی امضا کرده و خودشان، کار خودشان را پیگیری می‌کردند. این سه نامه در حقیقت افشای واقعیت‌ها بر علیه آقایان بود که بدانند این اختیار است و “در اختیار” دلالت بر مالکیت نیست.

وی در پاسخ به این پرسش که “آیا باید این زمین را بازگردانند؟”، تصریح کرد: چندی پیش در این ارتباط آقای افتخاری مدیرکل پیشین اداره کل تربیت بدنی استان تهران در گفتگویی اعلام کرد این زمین متعلق به اداره کل تربیت بدنی استان تهران است و اگر روزی استقلال خصوصی شده و بخش خصوصی علاقمند به در اختیار داشتن این زمین باشد، باید وجه آن را به دولت پرداخت کند.

واعظی آشتیانی به نکته مهم دیگری هم اشاره کرد: در زمان آقای افتخاری مدیرکل پیشین اداره کل تربیت بدنی استان تهران دو نامه با این مضمون که تکلیف این کمپ را مشخص کنید برای باشگاه استقلال که آقایان مدیریت آن را برعهده داشتند، ارسال شده است که به شهادت آقای افتخاری به این نامه‌ها جواب داده نمی‌شود.

وی با اشاره به این مسئله که امیدوار است ادعای آقایان در مورد اینکه تا ۲۰ روز دیگر سند بگیرند، زمین مستقیما به نام استقلال شده و ربطی به اداره کل تربیت بدنی ندارد، درست باشد، تاکید کرد: ناگفته نماند زمینی که متعلق به اداره کل تربیت بدنی پیشین و اداره کل ورزش و جوانان فعلی است، تحت هیچ شرایطی نمی‌تواند به یک موسسه، وزارتخانه، باشگاهی که متعلق به دولت است، واگذار شود مگر اینکه مصوبه هیئت وزیران داشته باشد، این قانون و مقررات است زیرا موسسات دولتی نمی‌توانند بدون مصوبه هیئت وزیران اموال خودشان را به همدیگر منتقل کنند.

مدیرعامل پییشین باشگاه استقلال خاطرنشان کرد: اگر این زمین متعلق به اداره کل تربیت بدنی استان تهران است، فقط در صورت داشتن مصوبه هیئت وزیران به استقلال منتقل می‌شود اما اگر زمین متعلق به استقلال است سوال اینجاست چرا آقایان با اداره کل تربیت بدنی قرارداد بسته‌اند؟ چه ربطی داشته است. در مجموع زمین متعلق به اداره کل تربیت بدنی استان تهران است و وقتی در این سه مکاتبه کلمه “در اختیار” آورده می‌شود، یعنی برای من اداره کل تربیت بدنی است و در اختیار شما قرارداده تا بسازید و از آن منتفع می‌شود.

وی با تاکید دوباره بر اینکه از آقایان می‌خواهد برای روشن شدن افکار عمومی نامه چهارم که همان قرارداد اولیه است که در سال ۷۹ بسته شده است، را منتشر کنند، افزود: من به استناد همین نامه و مدارکی که داشتم و با اداره کل تربیت بدنی استان تهران مکاتبه کردم، متوجه شدم این زمین متعلق اداره کل تربیت بدنی است، نه استقلال. این یک معامله ۲ + ۲= ۴ است زیرا اگر زمین متعلق به استقلال باشد، نیازی به نامه نگاری و قرارداد با اداره کل تربیت بدنی نیست.

واعظی آشتیانی با طرح این سئوال که “چطور بودجه ساخت این زمین توسط سازمان تربیت بدنی وقت پرداخت شده است و آقای افتخاری هم در مصاحبه خود از در نظر گرفته شدن بودجه برای تکمیل این زمین سخن گفته است؟”، اظهار داشت: حرف من این است که به استناد آن قرارداد که آقایان رو نکرده‌اند، این سه مکاتبه انجام شده و نکته مهمتر اینکه متن نامه حکایت از “در اختیار” قرار دادن است. ای کاش قبل از انتشار این نامه‌ها با یک فرد حقوقی مشاوره می‌کردند تا اینگونه مشخص نشود این زمین متعلق به استقلال نیست.

وی با تاکید بر اینکه اصراری ندارم که این زمین برای استقلال هست یا نیست زیرا هرچه به استقلال برسد مبارک است، افزود: منظور من نوع گفتمان آقایان است که با افکار عمومی بازی می‌کنند، آنها باید این جسارت را به خرج داده که قرارداد اصلی را منتشر کنند تا مشخص شود ماهیت قضیه چیست.

مدیرعامل پییشین باشگاه استقلال اضافه کرد: بنده در مصاحبه‌ای پیشنهاد کردم اجازه ندهند آقای فتح‌الله‌زاده برود، بگذارید تا پایان فصل و اتمام کارهایش بماند و هر نتیجه‌ای بدست آمد، پس از آن به قضاوت بنشینید زیرا اگر الان برود، فردا می‌تواند بگوید می‌توانستیم قهرمان آسیا شده یا فلان کار را انجام دهیم. پس بماند تا ۲۰ روز دیگر که ببینیم چه اتفاقی خواهد افتاد.

وی در مورد مباحث مطرح شده در خصوص اینکه این زمین معارض دارد و آقایان گفته‌اند سازمان زمین شهری یک قطعه زمین از جای دیگر می‌دهد، تصریح کرد: بر اساس حقوق مدنی نمی‌توان مال هیچ فردی را با تکلیف کردن در جای دیگر مشابه آن را بدهند، مگر آنکه رضایت آن وجود داشته باشد. آنچه مشخص است فرد معارض وقتی می‌بیند در زمینش چنین اتفاقی رخ داده است، طبیعتا به دنبال استیفای حقوقش خواهد بود.

واعظی آشتیانی با تاکید بر اینکه تصورمان را بر این می‌گذاریم حق فرد حداقل یک متر باشد اما به خاطر آن حق انتفاع و ارزش افزوده پیدا می‌کند، در پایان گفت: اگر وکیل آن فرد سکوت کرده، به خاطر آن است که کارها به مرحله نهایی برسد تا از نفع بیشتری برخوردار شود. ضمن اینکه نکته مهمتر این است طرف حساب معارض باشگاه استقلال نیست بلکه اداره کل تربیت بدنی و سازمان زمین شهری است.

MehrNews Rss Feed

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.