افشاگری مخل آرامش فکری جامعه است/ این رفتار با سنتهای ایران همخوانی ندارد

به گزارش خبرنگار مهر، علی لاریجانی عصر امروز در نشست علمی بررسی اندیشه های شهید مطهری که در محل انجمن آثار و مفاخر ایران برگزار شد با بیان اینکه در تاریخ ایران شاهد حضور اندیشمندان مختلفی بودیم گفت: اما در مورد شهید مطهری ما با یک پدیده مواجه هستیم که ایشان فکر فراگیر و ماندگاری داشت.

لاریجانی گفت: افرادی در تاریخ ما بودند که فکر بلندی داشتند اما افکارشان فراگیر نبود افرادی مثل شریعتی که فکرشان با افکار شهید مطهری زاویه داشت، افکارشان ماندگاری و فراگیری افکار شهید مطهری را نداشت.

وی با بیان اینکه در حوزه‌های علمیه توجه به فکر شهید مطهری بسیار جدی بود اضافه کرد:  رجوع به افکار شهید مطهری در دانشگاه و بین اساتید و دانشجویان به طور جدی وجود دارد و توده مردم هم توجه ویژه‌ای به آثار وی دارند.

لاریجانی خاطرنشان کرد: اقبال به افکار شهید مطهری طبیعی است، اگر ما امروزخواستار شخصیت‌هایی نظیر شهید مطهری هستیم باید چنین شخصیت‌هایی را کالبدشکافی کنیم.

رئیس مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: شهید مطهری قائل به تحولات اجتماعی و فرهنگی بود به طوری که به اجرای آن در جامعه باور داشت.

لاریجانی با ذکر این نکته که آثار شهید مطهری در حوزه کلام و فلسفه در گذشته نوشته شده، بیان کرد: در ۱۰۰ سال اخیر ارتباطات با دنیای اطراف برقرار شد و قشری به وجود آمد که این قشر در یک رشته تخصص داشت اما در حوزه دین خیلی تخصص نداشت که شهید مطهری این مسئله را کشف کرد و به آن پرداخت.

رئیس قوه مقننه افزود: در حوزه سیاست هم باید مسائل مثل تحولات اجتماعی رصد شود که در غیر این صورت سیاستمدار دچار عقب‌ماندگی فکری می‌شود.

وی گفت: شهید مطهری قائل به نوعی تعامل فکری و علمی با دنیای غیراسلام بود یعنی افکار دیگران را رد نمی‌کرد و این مسائل باعث باروری فکر وی می‌شد.

رئیس مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: همانطور که در کشور ما تحول و رشد وجود دارد در سایر نقاط دنیا هم این تحول وجود دارد؛ اگر ما فکر کنیم که رشد علمی و فرهنگی در قالب بسته درونی شکل می‌گیرد، اشتباه است.

لاریجانی در بخش دیگری از سخنان خود اظهار داشت: ما در نصوص اسلامی چیزی به نام حق طبیعی نداریم ولی وقتی شهید مطهری در آثار غربی‌ها به این موضوع برخورد آن را رد نکرد شهید مطهری براساس نظریه فطرت شکل جدیدی به حق طبیعی انسان داد.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی با بیان اینکه شهید مطهری به وجود آزادی فکر و اندیشه اعتقاد داشت، تصریح کرد: شهید مطهری برای آزادی مبانی نظری و دینی قائل بود و معتقد بود آزادی فکر نباید باعث شود که انسان سایر حقوقش مغفول بماند.

لاریجانی خاطرنشان کرد: شهید مطهری اعتقاد راسخی به آزادی فکر داشت و آزادی فکر را از آزادی عقیده جدا می‌دانست.

رئیس قوه مقننه ادامه داد: امروز نیز نباید از این موضوع هراس داشته باشیم که افکار مختلف در جامعه مطرح شود در حوزه فکر نباید تنگ‌نظری کرد و افراد باید آزادانه نظرات‌شان را مطرح کنند.

رئیس مجلس با بیان اینکه شهید مطهری از فریبکاری در حوزه فکر متنفر بود، ادامه داد: منظور از فریبکاری این است که یک فکری که ماهیت داردکه آن را با پوشش متفاوت که به هیچ وجه با اصل آن فکر تطابق ندارد ارائه دهیم.

وی ضمن تمجید از شخصیت معنوی شهید مطهری اظهار داشت: همسر شهید مطهری نیز شخصیتی مانند خودشان دارد و ما هم ارادت خاصی به ایشان داریم.

لاریجانی با بیان اینکه برخی مواقع یک دریدگی میان سیاستمداران غربی وجوددارد که این به خاطر نداشتن معنویت فردی است گفت: متاسفانه برخی در کشور ما از غربی ها الگو گرفتند و  تحت عنوان افشاگری  از آن بهره می‌گیرند که این مخل آرامش فکری در جامعه است و با سنت های جامعه ایران همخوانی ندارد.

MehrNews Rss Feed

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.