افشای اسناد محرمانه ” صبرا و شاتیلا “

روزنامه نیویورک تایمز از اسناد محرمانه ای پرده برداشت که آمریکا را به دست داشتن در کشتار صبرا و شاتیلا در سال ۱۹۸۲ متهم می کند.

به گزارش العالم، این اسناد در مقاله ای تحت عنوان “کشتاری که امکان جلوگیری از وقوع آن وجود داشت” به قلم سیت انزیسکا پژوهشگر امریکایی دانشگاه کلمبیا منتشر شده است که توانسته علاوه بر دستیابی به اسنادی مهم از رژیم صهیونیستی، گفتگوهای مقامات امریکایی در این مدت را به صورت مستند ثبت نماید.

سندی که در تاریخ ۱۷ سپتامبر ۱۹۸۲ صادر شده است، رویدادهای جلسه آریل شارون وزیر جنگ وقت رژیم صهیونیستی و موریس درابر فرستاده رئیس جمهور امریکا به منطقه را نقل می کند.

براساس این سند، شارون به “دراپر” اطمینان داده است که امریکا را وارد این جنایت نخواهد کرد. شارون خطاب به دراپر گفته بود: اگر نگران آن هستی که تو هم به همراه ما وارد این جریان شوی اشکالی ندارد. آمریکا می تواند به راحتی این موضوع یا اطلاع از آن را انکار کند؛ و ما نیز به نوبه خودمان این امر (اطلاع داشتن امریکا از جریان کشتار) را انکار می کنیم.

این روزنامه خاطر نشان می کند که این گفتگو نشان دهنده آن است که اسرائیلی ها از ورود هم پیمانان لبنانی شان به اردوگاه و آغاز قتل عام اطلاع داشتند.

یک سند دیگر از دیدار فرستاده امریکا با شارون در حضور سفیر امریکا در سرزمین های اشغالی و رافائل ایتان رئیس ستاد مشترک رژیم صهیونیستی و یهودا ساغی رئیس دستگاه اطلاعات نظامی پرده برمی دارد که براساس آن دراپر از موضع امریکا مبنی بر درخواست خروج نیروهای رژیم صهیونیستی از بیروت سخن گفته بود.

 اما شارون در پاسخ وی گفته بود: “تروریست ها هنوز در پایتخت حضور دارند و ما اسامی شان را در اختیار داریم. تعداد آنها ۲۰۰۰ تا ۳۰۰۰ نفر است. ولی باید پرسید که چه کسی امنیت اردوگاهها را تأمین می کند؟”.

دراپر در پاسخ گفته بود: “ارتش و نیروهای امنیتی لبنان این کار را خواهند کرد”.

آنگاه پس از انجام مذاکرات طرفین به توافقی دست یافتند که براساس آن، رژیم صهیونیستی ۴۸ ساعت پس از “پاکسازی” اردوگاهها از لبنان خارج شود.

شارون زمانی میز گفت وگوها را ترک کرد که توافق مذکور کاملا واضع است. به طوری که توافق مذکور اردوگاههای صبرا، شاتیلا، “برج البراجنه” و “الفاکهانی” را شامل خواهد شد.

دراپر در آن لحظه گفت: “اما برخی بر این باورند که ارتش اسرائیل در بیروت خواهد ماند تا به لبنانی ها اجازه بدهد فلسطینی ها را بکشند”.

در این هنگام شارون بی درنگ پاسخ داد: “بنابراین ما خودمان آنها را به قتل خواهیم رساند و حتی یک نفر از آنها را نیز باقی نخواهیم گذاشت، و حتی به شما امریکایی ها نیز اجازه نخواهیم داد که این تروریست ها را نجات دهید”.

دراپر نیز بی درنگ پاسخ داد: “نجات دادن آنها به ما هیچ ربطی ندارد”.

شارون بار دیگر تکرار کرد: “در صورتی که شما نمی خواهید که لبنانی ها آنها را بکشند، ما آنها را خواهیم کشت”.

موریس دراپر بار دیگر موضع امریکا را تکرار کرد: “ما از شما می خواهیم که از لبنان خارج شوید. اجازه بدهید لبنانی ها خودشان اقدام کنند”.

سه روز پس از این گفتگو، نیروهای رژیم صهیونیستی در هفدهم سپتامبر خروج از لبنان را آغاز کردند. این روز بدترین روز کشتار بود. نیروهای سازمان آزادی بخش فلسطین عملا بیروت را تخلیه کرده بودند، و پس از دو شب رعب و وحشت، صبح روز شنبه نیروهای مسلح حزب “الکتائب اللبنانیه” از اردوگاهها عقب نشینی کردند.

پس از آنکه عمق فاجعه و  کشتار در اردوگاهها مشخص شد، دراپر پیامی به شارون ارسال کرد: “این عمل بسیار وحشتناک است. ما نماینده ای در اردوگاهها داریم که اجساد را سرشماری می کند. واقعا باید خجالت بکشید”.

همچنین رونالد ریگان، رئیس جمهور امریکا با عباراتی بسیار شدید اللحن و غیر معمول، “مناخیم بگین” نخست وزیر رژیم صهیونیستی را توبیخ کرد.


Tabnak.IR | تابناک

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.