افطارهای سیاسی از تهران تا واشنگتن/از آخرین افطار امام خمینی(ره) تا کاهش افطاری​های هاشمی و خاتمی

  • به طور حتم خاطره انگیزترین مراسم افطاری که همگی چهره های سیاسی و مدیران دولتی در آن حضور داشتند به مراسم افطار حضرت امام دقیقا یکسال پیش از وفات ایشان باز می گردد. در این مراسم همه چهره های سیاسی کشور، اعضای کابینه، نمایندگان مجلس و سران قوه قضاییه حاضر بودند. تصاویر باقی مانده از مراسم افطار حضور چهره های متفاوتی را در کنار هم به ثبت رسانده است. نخست وزیر، کرباسچی شهردار سابق تهران، آیت​الله یزدی رئیس اسبق قوه قضاییه و علی اکبرمحتشمی پور وزیرکشور دولت جنگ همگی در صفی ایستاده بودند که حداقل طی ۲۰ سال بعد دیگر تشکیل نشد. خاطره افطار تاریخی حضرت امام، تنها در دوره ریاست هاشمی رفسنجانی در قوه مجرییه تکرار شد. پس از او محمد خاتمی نیز در دوران ریاست چندین بار سفره افطار را پهن کرد.
  • سیدمحمد خاتمی که تا پیش از سال ۸۸ مراسم افطاری عمومی را برگزار می کرد طی سه سال گذشته تنها به جلسات بنیاد باران اکتفا کرده است و سفر افطاری را پیش روی وزرای کابینه اصلاحات پهن می کند. اعضای کابینه همگی در ساختمان اجاره ای بنیاد باران گردهم می آیند و پای صحبت​های رئیس سابق دولت اصلاحات می نشینند.
  • هاشمی رفسنجانی نیز تا سه سال قبل حداقل سه مراسم افطاری برگزار می کرد. اولی سفره پیش روی وزرای دولت پنجم و ششم پهن می شد، دومی اعضای مجمع تشخیص مصلحت را گردهم می آورد و سومین سفر هم به افتخار کارمندان مجمع بود. سه افطار حداقل به یکی تقلیل یافته است. افطاری سال گذشته با حواشی بسیاری همراه بود. حضور محسن رضایی در پای سفره تصویر اول سایت های اصولگرا شد
  • خروج اصلاح طلبان از قدرت ولی سفره های افطاری را جمع نکرده است. عبدالله نوری وزیرکشور دولت اصلاحات پس از سال ها دوری از قدرت همچنان افطاری سیاسی می دهد. قدرت الله علیخانی، احمد پورنجاتی، مصطفی کواکبیان و علی اکبرمحتشمی پور حداقل تا پیش از برخورد با بنیاد خیریه الزهرا از بدنه اصلاحات سفره​های افطار سیاسی را در برنامه ماه مبارک رمضان خود دارند.
  • در میان اصولگرایان نیز رسم افطارهای سیاسی محبوبیت بسیار دارد. شهرت افطار ناطق نوری در اردوگاه اصولگریان بیش از دیگران است که به سنت سال های قبل استانداران دوران وزارت کشور خود در دهه ۶۰ و برخی از مدیران دولت های قبلی را به صرف افطار به باشگاه وزارت کار دعوت می کند. دیگر روحانیون جناح راست ولی بیش از آنکه سفره افطار پهن کنند به مراسم افطار می روند. آیت الله جنتی و آیت الله امامی کاشانی در افطاری سران موتلفه اسلامی شرکت می کنند.
  • سفره ها از تهران تا واشنگتن هم امتداد می یابد. تصاویر افطارهای باراک حسین اوباما به سنت هرساله بزودی روی خروجی خبرگزاری های خارجی قرار خواهد گرفت. آخرین بار رئیس جمهور امریکا در مقابل ظرف بزرگی از «بامیه» مبهوت به شیرینی مرسوم افطار چشم دوخته بود.

/۲۹۲۹

دانلود   دانلود


خبرآنلاین

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.