افغانستان: شکنجه سیستماتیک در زندان‌های کشور وجود ندارد

۳۰م دیماه ،

Reuters-1.jpeg

مقامات افغانستان در اعتراض به گزارش سازمان ملل اعلام کردند، چند مورد رفتار توهین‌آمیز در بازداشتگاه‌های تحت نظارت افغان‌ها علیه زندانیان وجود داشته است، اما شکنجه‌ سیستماتیک حقیقت ندارد.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نوشته روزنامه نیویورک تایمز، گزارش سازمان ملل در خصوص شکنجه و بدرفتاری در زندان‌های تحت نظارت افغان‌ها که به تایید ایساف رسیده بود، بار دیگر سبب تفرقه میان نیروهای افغان و نیروهای آمریکایی شده است.

پس از گذشت سه روز از انتشار یافتن این گزارش، حامد کرزای، رئیس جمهوری افغانستان هیاتی را تعیین کرد تا به یافته‌های این گزارش رسیدگی کنند. آژانس اطلاعات افغانستان که از سوی این گزارش به شدت مورد انتقاد قرار گرفته است، از خبرنگاران تلویزیون افغانستان دعوت کرد تا از بعضی زندان‌ها دیدن کرده و با بازداشت شدگان مصاحبه و گفت‌وگو کنند.

سخنگوی رئیس جمهوری افغانستان گفت، دولت این کشور به ویژه به سبب تایید این گزارش از سوی نیروهای بین‌المللی کمک به برقراری امنیت در افغانستان (ایساف) بسیار نگران شد چرا که این نیروها از سال قبل برنامه‌ای برای بررسی بازداشتگاه‌های افغانستان داشته‌اند.

وی افزود: اگر مساله نگران کننده‌ای وجود داشت، نیروهای ایساف باید آن را بسیار زودتر مطرح می‌کردند.

ایمل فیضی، سخنگوی کرزای همچنین تصریح کرد: ایساف به طور منظم از زندان‌های افغان که تحت نظارت وزارت کشور و اداره امنیت ملی می باشند، بازدید می‌کند. آن‌ها به طور هفتگی این کار را انجام می‌دهند و پس از هر بازدید یافته‌های خود را یادداشت می‌کردند. اگر مشکلی وجود دارد چرا موقعی که از زندان‌ها بازدید می‌کنند آن‌ها را مطرح نمی‌کنند؟ این امر این سوال را مطرح می‌سازد که چرا آن‌ها الان به صدا آمده و مشکلات را مطرح می‌کنند؟

یکی از سخنگویان ایساف نیز در پاسخ به نامه نوشته شده از سوی ژنرال جان آلن، فرمانده نیروهای ایساف که به گزارش سازمان ملل ضمیمه شده بود، اشاره کرد. ژنرال جان آلن در این نامه اعلام کرد که وی و معاونش حدود ۸۰ مورد بدرفتاری را به وزیران دولت افغانستان گزارش کرده و حتی تقاضا کرده‌اند تا بازداشت شدگان انفرادی را که گرفتار این بدرفتاری‌ها بوده‌اند، منتقل کنند. اما تنها یکی از بازداشت شدگان منتقل شده بود.

در همین راستا، سخنگوی ریاست جمهوری افغانستان گفت که از این نامه‌ها بی‌اطلاع بوده است.

گزارش سازمان ملل بر اساس مصاحبه‌های انجام شده با ۶۳۵ تن از بازداشت شدگان در زندان‌های سراسر افغانستان نوشته شده بود و نشان می‌داد که حدود نیمی از آن‌ها تجربه شکنجه یا بدرفتاری را داشتند و بیشتر این بدرفتاری‌ها در زندان‌های تحت نظارت پلیس یا آژانس اطلاعات افغانستان اتفاق افتاده است. در تعدادی از زندان‌ها، شکنجه آنقدر بسیار بوده که گزارش سازمان ملل آن‌ها را به عنوان “شکنجه‌های نظام‌مند” توصیف کرده است.

سخنگوی ریاست جمهوری افغانستان گفت: دولت به استفاده از کلمه نظام‌مند اعتراض دارد. این سیاست دولت افغانستان نیست تا زندانیان را شکنجه کند و البته این امر نظام‌مند نیست. این اقدامات به اندازه‌ای که این گزارش بیان می‌کند، وجود نداشته است.

در همین حال، مقامات افغان در وزارت کشور که بر نیروهای پلیس و آژانس اطلاعاتی نظارت دارند اعلام کردند، موافقند که چند مورد از بدرفتاری‌های نوشته شده در گزارش سازمان ملل در زندان‌ها دیده شده است.

شفیق الله طاهری، سخنگوی آژانس اطلاعات افغانستان از مدیریت زندان‌ها دفاع کرده و گفت، سازمان‌های حقوق بشر بین‌المللی و افغانستان و دیگر ناظران از این زندان‌ها بازدید کرده و هیچ مساله نگران کننده‌ای را مطرح نکرده بودند.

جان سیفتون، از مقام‌های دیده‌بان حقوق بشر گفت: بارها اتهاماتی اعلام شده اما جدی گرفته نشده است. افغان‌ها مسئول می باشند تا بدانند که در زندان‌های کشورشان چه اتفاقاتی رخ می‌دهد. این امر وظیفه آن‌هاست اما آن‌ها از این اتفاقها بی‌اطلاع بودند و هیچ اقدامی در خصوص آن انجام نداده و این عدم توجه آن‌ها را نشان می‌دهد.

وی افزود، بهترین راه حل این بود که به کمیسیون‌ حقوق بشر مستقل افغان اجازه دهند تا مسئولیت این بی‌توجهی را برعهده گرفته و نقش بازرس ویژه را برای بازداشت شدگان ایفا کند.

انتهای پیام


ایسنا
باز بازنشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.