افغان‌ها در یزد استادکارند، ایرانی‌ها بیکار‌

۵ م دیماه ،

حضور اتباع بیگانه به‌ویژه افاغنه، چه مجاز و چه غیرمجاز، دیرگاهی است به یکی از دغدغه‌های مردم در منطقه شرق کشور تبدیل‌شده و با وجود اجرای طرح‌های مختلف این مشکل همچنان پابرجاست به‌نحوی که اکنون شاهد تأثیرگذاری همه‌جانبه فرهنگی از سوی این قشر هستیم.

مهمان‌نوازی ایرانیان از دیرباز زبانزد بوده و گویا همسایگان شرقی بیش از همه بر این خصیصه ایرانیان اشراف دارند، از این‌رو مردم مناطق مختلف کشور به‌ویژه در منطقه شرق، سال‌هاست که چوب این مهمان‌نوازی را می‌خورند.اکنون جمعیت اتباع بیگانه به‌ویژه افاغنه در برخی نقاط شهری استان‌های شرقی ازجمله یزد غالب‌شده و برخی مناطق ازجمله بافت تاریخی یزد در سیطره افاغنه قرار گرفته است.کاشی‌کاری، سرامیک‌کاری و بسیاری از مشاغل دیگر که روزگاری هنر ایرانی بود، امروز دیگر در دستان اتباع بیگانه است و در همان هنگام که آنها در حال کسب تجربه و یادگرفتن هنرهای مختلف ایرانیان بودند، جوانان ما در حال دورشدن از کارهای یدی بودند.

برداشت محصول توسط افاغنه

گرچه آمار بیکاری در یزد نسبت به سایر نقاط کشور بسیار پایین است اما همین معدود جوانان بیکار در حالی دم از بیکاری می‌زنند که کل محصولات انار و پسته استان یزد را افاغنه با دستمزدهای بالا برداشت می‌کنند. یزد به‌دلیل شرایط خاص آب و هوایی تقریبا در همه فصول سال، محصولی برای برداشت دارد و اتباع بیگانه به‌ویژه افاغنه همه روزهای سال را مشغول برداشت این محصول در باغ‌ها و مزارع یزدی‌ها هستند. از برداشت گندم و جو گرفته تا زردآلو و پسته و انار و زعفران و… همه با به‌کارگیری کارگران بیگانه انجام می‌شود و هر کارگر افغانی به‌طور میانگین روزانه ۲۵ تا ۳۰هزار تومان مزد دریافت می‌کند. یکی از باغداران پسته یزد به مهر گفت: برداشت محصول پسته در یزد از اوایل شهریور آغاز می‌شود و تا اواخر آبان‌ماه ادامه دارد و در منطقه مهریز که هفت هزار هکتار باغ پسته دارد، کار برداشت در حجم بسیار وسیعی انجام می‌شود.

اسماعیل خراسانی افزود: جوانان خودمان برای برداشت محصول مراجعه نمی‌کنند و در صف کارگران نیستند و اغلب اجتماعات کارگران روزمزد و فصلی را افاغنه تشکیل می‌دهند. خراسانی ادامه داد: بسیاری از کارگران به‌صورت خانوادگی کار می‌کنند به‌نحوی که در فصل قبلی برداشت پسته، یک خانواده هفت نفره شامل پدر، مادر و پنج فرزند کار برداشت بخشی از محصول پسته مرا انجام دادند و این خانواده در عرض یک‌ماه حدود چهار و نیم میلیون درآمد کارگری داشتند. این رقم برای یک‌ماه بسیار قابل توجه است درحالی‌که جوانان ایرانی این ارقام را نادیده می‌گیرند و همچنان به‌دنبال کارهای آسان و پردرآمد هستند. رقم دستمزد کارگران اتباع بیگانه در مشاغل ساختمانی نیز به همین نحو است و بیشتر آنها به‌صورت خانوادگی مشغول فعالیت هستند و از این راه درآمدهای خوبی کسب می‌کنند و اغلب آنها برخلاف ظاهر ساده خود، سرمایه‌دارانی بزرگ هستند که البته سرمایه‌های خود را در داخل کشور سرمایه‌گذاری نمی‌کنند.

این تأثیرگذاری اتباع بیگانه بر فرهنگ کار، نگران‌کننده‌تر از سایر تأثیرگذاری‌های فرهنگی است زیرا این روزها شاهد استادکاران افغانی که بازار برخی کارها را در دست گرفته‌اند از یک سو و جوانان بی‌هنر ایرانی که حالا دیگر با حضور اتباع بیگانه تن به هر کاری نمی‌دهند، از سوی دیگر هستیم. امروز جوانان ایرانی زیر بار کارهای سخت نمی‌روند و گمان می‌کنند کارهایی نظیر برداشت محصول، کارهای ساختمانی، کار در گلخانه و حتی در بسیاری از موارد کار در رستوران‌ها ازجمله مواردی است که باید توسط اتباع بیگانه انجام شود و این به‌شدت نگران‌کننده است. مدیرکل امور اتباع و مهاجران استان یزد در این زمینه گفت: در شرایطی که جوانان ایرانی خود را از بسیاری از کارها کنار کشیده‌اند، طرد اتباع بیگانه در بسیاری از امور و کارها اختلال ایجاد می‌کند. هادی هادی‌نسب افزود: با طرد افاغنه در برخی از شهرستان‌ها، امور عمرانی شهر خوابیده بود و مشکلاتی برای شهرستان‌ها‌ ایجاد شده بود اما ما همچنان با جدیت معتقدیم افاغنه باید در ۵۶رشته شغلی تعیین شده مشغول به فعالیت شوند و بقیه کارها به‌دست جوانان ایرانی انجام شود.

برخورد جدی با متخلفان

وی با تأکید بر اینکه اتباع بیگانه اجازه کار در هر جایی را ندارند، عنوان کرد: با کارفرمایانی که اتباع فاقد کارت کار را به‌کار بگیرند نیز به‌شدت برخورد خواهد شد و برای هر روز به‌کارگیری اتباع بیگانه ۶۴هزار تومان جریمه می‌شوند. هادی‌نسب یادآور شد: براساس این طرح اتباع بیگانه فقط می‌توانند در کوره‌ها، دباغی‌ها، برخی امور کشاورزی و کارهای ساختمانی و در مجموع ۵۶فرصت شغلی مشغول به‌کار شوند.

۳۰هزار تبعه ‌ کارت دار

هادی هادی‌نسب افزود: در حال حاضر ۳۰هزار تبعه افغانی در استان یزد کارت‌دار هستند. به هر ترتیب این مشکلات و این تأثیرگذاری‌های همه‌جانبه روی فرهنگ‌های مختلف ازجمله کار، نگران‌کننده شده و لازم است علاوه بر اینکه مسئولان در این زمینه چاره‌اندیشی کنند، جوانان ایرانی نیز به خود بیایند و با همت و انگیزه، بازار کارها را خود در دست بگیرند تا به جای استادکاران افغانی و جوانان بیکار، شاهد استقلال نسل جوان و طرد بی‌دغدغه اتباع بیگانه باشیم.

آگهی استخدام
باز بازنشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.