اقبال مخاطبان به شبکه های انیمیشن فارسی زبان موقتی است

‘حسین ساری’ روز سه شنبه در گفت وگو با خبرنگار فرهنگی ایرنا، درباره راه اندازی شبکه های فارسی زبان پخش انیمیشن با استفاده از کارتون هایی که در داخل کشور دوبله شده اند، گفت: اقبال مخاطبان به این شبکه پایدار نخواهد بود.

وی با یادآوری آنکه معاونت سیما راه اندازی شبکه انیمیشن را در دستور کار خود دارد، افزود:

اگر چه راه اندازی چنین شبکه ای زودتر از دیگران، در داخل کشور منافع بیشتری ایجاد می کرد، اما نباید خیلی نگران این موضوع بود.

رییس مرکز پویانمایی صبا تاکید کرد: تجربه نشان داده که با راه اندازی شبکه های تلویزیونی توسط صدا وسیما مانند ‘آی فیلم’ و ‘نمایش’، مخاطبان به شبکه های داخلی اقبال پیدا می کنند.

ساری یادآور شد: در گذشته نیز شبکه های ماهواره ای متعددی با استفاده از خلائی که در داخل وجود داشت، با محوریت پخش فیلم ها و سریال های ایرانی راه اندازی شدند و مخاطبانی را نیز جذب کردند اما پس از افتتاح شبکه های ‘آی فیلم’ و ‘نمایش’، با ریزش مخاطب رو به رو شدند.

وی همچنین با تاکید بر آنکه رقابت فرهنگی در دنیا بسیار جدی است، افزود: لزوم راه اندازی شبکه انیمیشن از اوایل سال گذشته به طور جدی در صدا وسیما مطرح شد اما از آنجا که راه اندازی یک شبکه حداقل هایی را نیاز دارد، به طول انجامید.

ساری ادامه داد: هرچند دولت و مجلس از نظر تامین بودجه کمک هایی به صدا وسیما داشته اند اما اگر این مساعدت ها در زمان مناسب تری انجام شود، بهتر می توان در عرصه رقابت فرهنگی در جهان فعالیت کرد.

رییس مرکز پویانمایی صبا تاکید کرد: اگر امکانات پخش سیگنال و اعتبارات مورد نیاز برای تاسیس شبکه های جدید تلویزیونی در سال های قبل به تحقق می رسید، شبکه انیمیشن زودتر راه اندازی می شد.

ساری اظهار داشت: اگر شبکه انیمیشن داخلی در سال ۹۱ ایجاد شود، بطور حتم در جذب مخاطبان موفق خواهد بود.

** نسبت پخش انیمیشن های خارجی و ایرانی در تلویزیون

رییس مرکز پویانمایی صبا در ادامه گفت وگو با خبرنگار ایرنا، درباره سهم انیمیشن های ایرانی از جدول پخش شبکه های تلویزیونی در مقایسه با آثار خارجی گفت: با وجود تلاش دست اندرکاران حوزه انیمیشن برای تولید آثار داخلی، همچنان حجم بالایی از تولیدات دیگر کشورها از شبکه های تلویویونی ایران پخش می شود.

ساری با بیان آنکه پخش حجم قابل توجهی انیمیشن خارجی از شبکه های ایرانی خوشحال کننده نیست، افزود: انیمیشن های ایرانی، تولیدات پاک و سالمی هستند که با اهداف فرهنگی کشور تولید شده اند.

وی افزایش حجم تولید انیمیشن در ایران را خواست تصمیم گیران صدا وسیما دانست و گفت: هدف اصلی آن است که ایران را به قطب تولید پویانمایی بویژه در زمینه آثار اخلاقی و دینی تبدیل کنیم.

ساری، حجم تولید آثار پویانمایی در مرکز صبا را ۲۰۰ ساعت در سال برشمرد و ابراز امیدواری کرد که این رقم در دو سال آینده به رقم سالی ۵۰۰ ساعت تولید انیمیشن برسند.

ساری در عین حال تاکید کرد که حتی تولید سالانه ۵۰۰ ساعت انیمیشن در صبا، نمی تواند همه خواسته های شبکه های تلویزیونی را فراهم کند.

وی با بیان آنکه آمار دقیقی از میزان انیمیشن هایی که از شبکه های تلویزیونی پخش می شوند، وجود ندارد، گفت: متاسفانه حجم انیمیشن های خارجی در حال حاضر در تلویزیون بیشتر است.

** راه اندازی شبکه ای ۲۴ ساعت برای کودکان پیگیری می شود

رییس مرکز پویانمایی صبا در پاسخ به این سووال که آیا قرار است این مرکز متولی شبکه انیمیشن در معاونت سیما باشد، گفت: برای آنکه مراکز تولیدی از استرس و دغدغه های مربوط به پخش و آنتن به دور باشند، بطور معمول مراکز تولید و پخش از یکدیگر مستقل هستند.

ساری ادامه داد: ممکن است شبکه پویانمایی یک شبکه مستقل باشد و یا معاون سیما برای رعایت مسایل اقتصادی آن را در مجموعه صبا تعریف کند.

وی همچنین درباره آنکه گفته می شود که شبکه نمایش به سه شبکه ‘سریال، فیلم و انیمیشن’ تبدیل و شبکه پویانمایی به عنوان یکی از سه گانه های شبکه نمایش فعالیت خواهد داشت، اظهار بی اطلاعی کرد.

ساری گفت: ایجاد یک شبکه جدید به نام پویانمایی در دستور کار معاونت سیما است و دست اندرکاران این موضوع بدنبال راه اندازی شبکه ای ۲۴ ساعته برای کودکان هستند.

وی افزود: برای نمونه، طراحی برنامه هایی در ساعات پایانی شب بویژه ‘لالایی’ مخصوص خواب کودکان یکی از برنامه هایی است که در شبکه پویانمایی پیگیری می شود.

** افزایش کیفیت رویکر صبا در سال ۹۱

رییس مرکز پویانمایی صبا، درباره برنامه های این مرکز در سال ۹۱ گفت: از آنجا که ایران در زمینه تولید انیمیشن بسیار جوان است و فقط دو دهه از ورود جدی ایران به این صنعت می گذرد، باید علاوه بر افزایش کمیت تولید، به فکر ارتقای کیفی تولیدات بود.

ساری تاکید کرد: انیمیشن بیش از هر چیز به مهارت بستگی دارد و هرقدر که تجربه و مهارت انیماتورها بیشتر باشد، کیفیت کار نیز بالا می رود.

وی افزود: زمان آن فرا رسیده که به جذابیت و غنای انیمیشن های تولیدی اضافه شود که بخشی از این هدف با ارتقای فیلمنامه ها و ایده ها و بخشی نیز از طریق تکنیک های طراحی محقق می شود.

ساری، انجام نظارت کیفی در فرآیند تولید انیمیشن و برپایی جشنواره ها و کارگاه های آموزشی برای فعالان حوزه انیمیشن را، از جمله اقدامات مورد نیاز برای ارتقای کیفیت تولیدات صبا نام برد.

** تبلیغ انیمیشن های تولیدی در شبکه های سیما

رییس مرکز پویانمایی صبا درباره آنکه چرا آنونس انیمیشن های تولیدی این مرکز در شبکه های سیما پخش نمی شود تا مردم با تولیدات و زمان پخش آن از تلویزیون آگاه شوند، افزود:

تبلیغ نشدن انیمیشن های تولید داخل، یکی از آسیب های این عرصه است زیرا سبب می شود تا این آثار بطور شایسته و با آگاهی مخاطب پخش نشود.

ساری با بیان آنکه امسال انیمیشن های صبا از شبکه های مختلف سیما و بخصوص شبکه دو پخش می شود، گفت: از اواخر سال گذشته، بخش تامین و هماهنگی پخش در مرکز صبا راه اندازی شد تا ضمن نظام مند شدن زمان پخش انیمیشن های تولیدی، این آثار در شبکه های سیما تبلیغ شوند.

فراهنگ ** ۲۰۲۵ ** ۱۰۷۱

انتهای خبر / خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) / کد خبر ۸۰۱۱۹۹۲۲


ایرنا: خبرگزاری جمهوری اسلامی

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.