اقتصاد غربی رو به احتضار

در حالی که تحریم های نفتی علیه ایران اعمال شده تا اقتصاد کشور را به زعم غرب از کار بیاندازد، سرعت تورم و افزایش بیکاری، چشم اندازی تاریک را برای بحران اقتصادی اروپا طی ماه های آینده رقم زده است.

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران ، در حالی که تحریم های نفتی علیه ایران اعمال شده تا اقتصاد کشور را به زعم غرب از کار بیاندازد، سرعت تورم و افزایش بیکاری، چشم اندازی تاریک را برای بحران اقتصادی اروپا طی ماه های آینده رقم زده است.

همین چند روز پیش بود که موسسه آمار اروپا در گزارشی اعلام کرد: نرخ بیکاری در منطقه یورو به ۱۱.۳ درصد رسیده که نسبت به ماه جولای ۲۰۱۱ که ۱۰.۱ درصد بوده، ۱.۲ درصد افزایش یافته است.

تخمین زده می شود ۲۵ میلیون و ۲۵۴ نفر مرد و زن در اروپا بیکار باشند که از این تعداد ۱۸ میلیون نفر مربوط به کشورهای منطقه یورو در ۲۰۱۲ میلادی است که در مقایسه با ژوئن ۲۰۱۲، نشان دهنده افزایش تعداد بیکاران است.

دفتر آماری اتحادیه اروپا همچنین اعلام کرد: در میان کشورهای عضو اتحادیه اروپا، پایین ترین نرخ بیکاری در اتریش به میزان ۴.۵ درصد، هلند با ۵.۳ درصد، آلمان و لوکزامبورگ هر دو با ۵.۵ درصد ثبت شده است.
بر اساس این گزارش، بالاترین نرخ بیکاری در اسپانیا به میزان ۲۵.۱ درصد و یونان با ۲۳.۱ درصد در ماه مه ۲۰۱۲ بوده است.

تا به این ترتیب بر اساس گزارش متشر شده توسط دفتر آماری اتحادیه اروپا، در مقایسه با یک سال قبل، نرخ بیکاری در ۱۰ کشور اتحادیه اروپا کاهش و در ۱۶ کشور دیگر نیز افزایش یافته باشد و معضل بیکاری برای آنها همچنان باقی مانده باشد.

حالا اما در اخرین اظهارات اقتصادی، نخست وزیر ایتالیا و رئیس جمهوری فرانسه با اذعان به اوضاع نابسامان اقتصادی کشورهای عضو منطقه یورو معضل بیکاری را غیرقابل تحمل خواندند.

به گزارش شینهوا، “ماریو مونتی” و “فرانسوا اولاند” در دیدار روز گذشته در رم موافقت خود را برای پیوستن به تلاشها به منظور مقابله با بحران بدهی و اجرای توافقنامه حاصله در نشست اتحادیه اروپا در ماه ژوئن اعلام کردند.

مونتی گفت: مطمئنم که اولاند و من در برابر بحران بدهی منطقه یورو همچنان هشیار خواهیم بود و توافق حاصله برای جلوگیری از سرایت بحران به دیگر کشورها کاملا اجرا خواهد شد.

رهبران ایتالیا و فرانسه تاکید کردند که مشکل عبور نرخ بیکاری از مرز ده درصد در برخی از کشورهای اروپایی غیرقابل تحمل است.

درحالیکه مونتی و اولاند در ماههای اخیر بر رویکرد حمایت از رشد اقتصادی در منطقه یورو تاکید کرده اند، آلمان افزایش تدابیر ریاضت اقتصادی را گزینه مناسب برای مقابله با بحران مالی می داند.

دیدار مونتی و اولاند پیش از کنفرانس شورای اروپا در روزهای ۱۸ و ۱۹ اکتبر انجام شد که در آن گزارش اخیر تروئیکای اروپایی شامل کمیسیون اروپایی، صندوق بین المللی پول و بانک مرکزی اروپایی از چگونگی پیشرفت اصلاحات در یونان مورد بررسی قرار می گیرد تا شاید باری از مشکلات اقتصادی که اروپا با ان دست به گریبان است حل شود.
در هر حال آنچه مسلم است، اقتصاد بیمار اروپا ، رو به احتضار است و حال و روز خوشی ندارد و باید منتظر ماند و دید نتیجه بررسی های کشورهای مدعی غربی در نهایت چه خواهد بود.

Share/Save/Bookmark

کد مطلب: ۴۸۵۳۹۶


باشگاه خبرنگاران

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.