اقتصاد مقاومتی راهبرد نوین در ایران اسلامی

۸فروردین ۱۳،

به گزارش خبرنگار دانشگاهممتازنیوز، اقتصاد مقاومتی راهبری دیرین و نوین در ایران اسلامی است که بارها از سوی مقام معظم رهبری تاکید و تصریح شده است.
این مدل به معنی هنر استخراج حداکثر ارزش افزوده از همه منابع زیر زمینی، روزمینی، و فضایی با رویکرد آمایش سرزمین و جمعیت مطرح می‌شود.

به همین خاطر این راهبرد بیش از آنکه بازدارنده باشد، پیش برنده است و برآیند تقریبا همه تئوری‌های توسعه، آسیب شناسی‌ها و جامع همه تجارب و دستاوردهای مکتب‌های اقتصادی محسوب است.

اقتصاد مقاومتی بیشترین همگرایی را با اقتصاد اسلامی دارد که در آن اقتصاد انسانی مورد تاکید است و یک ابزار برای رفاه جامعه و صیانت از تمامیت هنجارها و اعتقادات و آرمان‌های الهی  و انسانی و انقلاب اسلامی در ایران محسوب می‌شود.

اقتصاد مقاومتی یا اقتصادی که در مقابل اقتصاد زورگویی‌ها و رفتارهای انحصار طلبانه مستقیم نمی‌شود به دنیال ایجاد ارزش افزوده پایدار است، به معنی ادامه پیروزی می‌باشد و هرگز معادل بن بست اقتصادی نیست. اقتصاد مقاومتی شامل دو واژه اقتصاد و مقاومت است، اقتصاد هم به معنی مبارزه با هر گونه موانع تولید و رشد پایدار است.

پس از اعلام این استراتژی از سوی رهبر معظم انقلاب اسلامی، برخی از ابزار اقتصاد مقاومتی را به مقاومت اقتصادی و پایداری در جنگ اقتصادی تعبیر می‌کند که این روش به طور دائم بر تبیین آثار منفی تحریم غربی‌ها و اثر بخشی کاذب آنها می‌پردازد.

آنها به دنبال نمایش تصویر اثر بخشی کامل و قاطع تحریم‌ها می باشند و ادعا می‌کنند که نمی‌توان از آن عبور کرد، اما آن‌ها بدانند که ظرفیت اقتصادی ایران برای عبور از این تحریم‌ها بارها موثر بوده است.

برای دستیابی به اقتصاد مقاومتی باید اصلاح الگوی مصرف منابع را هرطوری  تبیین کنیم در بهینه سازی از این منابع در مسیر تولید ارزش افزوده خلاصه می‌شود اینکه از منابع درست استفاده کنیم و اگر سازمان‌ها و نهادها در اجرای طرح‌های خدمات رسانی خود،‌ بدون افزایش بودجه و امکانات، خدمات بیشتر و بهتری ارائه می‌کند، به معنی حرکت در مسیر اصلاح الگوی مصرف است. انحراف از الگوهای صحیح مصرف تحت تاثیر رفتارهای وارداتی بوده است و امروزه می‌توان با تکیه بر فرهنگ بومی اسلامی و ایرانی و اقتصاد انسانی کشور، از آن دور شد اما باید این الگو دوباره استخراج شود.

اصلاح هر گونه رفتار فردی و اجتماعی بیش از هر چیز مستلزم مطالعه و شناخت علمی آن است تا ساختارهای بنیادین و داخلی تر این معضل مورد شناسایی قرار گیرد مدل‌های زیستن و سبک‌های زندگی در کشور نباید به مدل‌های غربی نزدیک‌تر شود.

می‌توان فرهنگ اسلامی ، بومی و ایرانی را در جهت اصلاح الگوی مصرف و در نتیجه اقتصاد مقاومتی تلاش کرد.

از این رو مصاحبه‌هایی که حوزه دانشگاه باشگاه خبرنگاران در زمینه اقتصاد مقاومتی انجام داده است به طور اجمالی بیان می‌کنیم.

*تحقق اقتصاد اسلامی نیازمند نظریه پردازی اندیشمندان
استاد حوزه و دانشگاه با بیان اینکه جامعه ما برای رسیدن به اقتصاد اسلامی هنوز جای کار دارد ، گفت: برای رسیدن به اقتصاد اسلامی، نیازمند نظریه پردازی اندیشمندان علم اقتصاد هستیم.

*تحقق اقتصاد مقاومتی نیازمند دغدغه مندی مسئولان است
دبیر کل دفتر تحکیم وحدت در انتقاد بر عملکرد برخی مسئولان در زمینه اجرایی کردن مطالبات اقتصادی مردم گفت: تحقق اقتصاد مقاومتی نیازمند اهتمام مسئولان بر مباحث اقتصادی است.

*اقتصاد مقاومتی با عملکرد درست مسئولان و صبر مردم محقق می شود
عضو هیات علمی دانشگاه شهید بهشتی گفت: باید با تطبیق زندگی مردم با شرایط موجود و حفظ ساختار اقتصادی کشور در رسیدن به یک تفاهم مشترک گام برداریم.

*دانشجویان در کنار مدیران اقتصادی به تحقق اقتصاد مقاومتی کمک کنند
 دبیر اتحادیه اول دانشگاه آزاد اسلامی گفت: دانشجویان باید با دعوت از مدیران اقتصادی ، در شناسایی راه کارها و چگونگی اجرای اقتصاد مقاومتی تلاش کنند.

*اقتصاد مقاومتی، ایران را به آرمان های بزرگش خواهد رساند
دبیر اتحادیه جامعه اسلامی دانشجویان دانشگاه صنعتی اصفهان گفت: مدیریت ارتباط بین صنعت و دانشگاه توجه به چرخه تولید علمی، تجاری سازی و حضور اقتصاد کشور در بازار مصرف از راهکارهای رسیدن به اقتصاد مقاومتی است.

انتهای پیام/


باشگاه خبرنگاران
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.