اقدامات ایران در همکاری با آژانس امری کاملا داوطلبانه بوده است/ لزوم توجه آژانس به صداقت و حسن‌نیت ایرانی

فروردین ۱۴۰۳

یک کارشناس سیاست خارجی گفت: اقدامات ایران در همکاری با آژانس امری کاملا داوطلبانه بوده که این مسئله خود نشانگر حسن‌نیت و صداقت کشورمان است.

“مصطفی قوام” در گفتگو با خبرنگار سیاست خارجی باشگاه خبرنگاران، با اشاره به توافقنامه ایران و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی بر سر مسئله هسته‌ای کشورمان گفت: توافقنامه صورت گرفته میان کشورمان با آژانس می‌تواند کمک بزرگی به حل مسئله هسته‌ای ایران کند.

وی ادامه داد: طرف‌ غربی باید بداند که  ایران همواره با حسن نیت بالا و حتی فراتر از وظیفه قانونی خود عمل کرده و این امر بیانگر صداقت جمهوری اسلامی ایران در عمل است.

قوام تصریح کرد: گزارشات آژانس بین‌المللی انرژی اتمی متاثر از مواضع آمریکا و غرب بوده چراکه این سازمان بین‌المللی همواره تلاش دارد تا در گزارش‌های خود دربارهٔ برنامه هسته‌ای کشورمان ابهاماتی باقی گذارد که می‌توان این اقدام آن را کاملا سیاسی دانست.

این کارشناس سیاست خارجی با تاکید بر اینکه طبق گزارشات اخیر آمانو از فعالیت‌های هسته‌ای ایران، تعهدات کشورمان در این بیانیه فراتر از تعهداتش در چارچوب NPT است، افزود: ایران در این مسئله در چارچوب حفظ منافع و تعهدات کشور با آژانس همکاری داشته است.

قوام در ادامه مهم‌ترین مشکل کشورمان با آژانس را ارائه اطلاعات نادرست دربارهٔ مسئله هسته‌ای ایران از سوی این سازمان بین‌المللی دانست و اظهار داشت: اقدامات ایران در همکاری با آژانس امری کاملا داوطلبانه بوده که این مسئله خود نشانگر حسن نیت جمهوری اسلامی ایران است.
 
این کارشناس سیاست خارجی تاکید کرد: توافقنامه میان ایران و آژانس در سطح شخصیت‌های حقوقی است که این امر فی نفسه سبب مطرح شدن یک توافق حقوقی در سطح بین‌المللی شده و بدون شک تاثیرات ماهوی خودش را در مذاکرات خواهد گذاشت.

قوام  افزود: آژانس علی‌رغم پیدانکردن هیچگونه شواهدی مبنی بر خطرناک بودن فعالیت هسته‌ای ایران در گزارشات خود با گذاشتن ابهاماتی در این گزارش‌ها، برای برآورده کردن منویات کشورهای ۱+ ۵ سعی در طولانی کردن حل این مسئله دارد از این رو می‌توان گفت سفر آمانو در راستای برنامه‌های ۱+۵ در قبال ایران است.

گفتنی است؛ مدیر کل آژانس بین المللی انرژی اتمی در سفر به تهران و ملاقات با علی‌اکبر صالحی رئیس سازمان انر‍ژی اتمی کشورمان توافقنامه‌ای امضا کرد که به عنوان نقشه راه مذاکرات بیش رو در ژنو تلقی می‌شود.

یوکیا آمانو در گزارش اخیر خود دربارهٔ فعالیت‌ هسته‌ای ایران، بر بی‌خطر بودن این فعالیت‌ها صحه گذاشته و از عدم وجود فعالیت‌های مشکوک و خطرناک خبر داده است.
 
شایان ذکر است؛ جمهوری اسلامی ایران بارها اجازه بازرسی از تاسیسات هسته‌ای خود را به آژانس بین‌المللی انرژی اتمی داده و در سفر اخیر یوکیا آمانو، مدیر کل آژانس امکان بازدید از رآکتور آب سنگین اراک که کشور فرانسه از فعالیت‌های آن ابراز نگرانی کرده بود را فراهم کرد.
 
انتهای پیام/


باشگاه خبرنگاران
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.