اقدام مناسب تشخیصی برای آلرژی غذایی تقویم رژیم غذایی است

۰۱ تیرماه ۱۳،

یکی از اقدامات مناسب تشخیصی برای آلرژی غذایی تقویم رژیم غذایی است که در کنار شرح حال کمک کننده است.

دکتر مسعود موحدی، فوق تخصص آلرژی و ایمونولوژی بالینی در گفتگو با خبرنگار بهداشت و درمان باشگاه خبرنگاران افزود: ۳ تا ۴% مردم  دچار آلرژی غذایی می باشند و این درصد در کودکان زیر ۵ سال نزدیک به  ۶% است. حساس شدن به مواد غذایی شامل حساسیت به تخم مرغ، شیر و بادام زمینی و یا هویج خام و سیب و یا به گرده گیاهان است. 

وی افزود: واکنش های غذایی می توانند با واسطه IgE ، غیروابسته به غیر IgE و یا مجموعه وابسته و غیر وابسته به IgE باشد که در اینها گرفتاری پوست، دستگاه گوارش، دستگاه تنفس و یا قلبی عروقی دیده می گردد.

موحدی تصریح کرد: اگرچه هر غذایی می تواند سبب واکنش شود ولی در ۹۰% موارد غذاهای خاصی سبب واکنش می شوند در بالغین شامل بادام زمینی، ماهی و غذاهای دریایی است و در کودکان شامل تخم مرغ، شیر، بادام زمینی ، سویا و گندم است.

این فوق تخصص آلرژی و ایمونولوژی بالینی اظهار کرد: اقدام مناسب تشخیصی برای آلرژی غذایی تقویم رژیم غذایی است که در کنار شرح حال کمک کننده است.اقدام بعدی هم برای تشخیص و هم برای درمان استفاده می گردد که در اینجا غذاهای مشکوک را از رژیم غذایی حذف می کنیم. اقدام بعدی تستهای تشخیصی برای تعیین IgE اختصاصی است و بالاخره تستهای چالش مواد غذایی است.

وی خاطرنشان کرد: مادری که شیر میدهد باید از مصرف آلرژنهای اصلی غذایی اجتناب نماید و آغاز غذاهای آلرژی زا با تاخیر در شیرخوار (پرخطر) انجام گیرد تا سبب آلرژی غذایی نشود و پیشنهاد می گردد شیرگاو، تخم مرغ، بادام زمینی مصرف نشود تا شیوع درماتیت آتوپیک و آلرژی به شیرگاو کاهش یابد و پیشنهاد می گردد مواد جامد را بعد از سن ۶-۴ ماهگی استفاده نمود. اگر تغذیه با شیرمادر امکان پذیر نیست از شیرخشک هیپوآلرژن استفاده شود./ح


باشگاه خبرنگاران
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.