الابراهیمی: سوریه در حال تبدیل شدن به سومالی است / تنها راه حل برای سوریه مذاکره است

۰۱م آذر ،

aljazeera-28.jpg

فرستاده مشترک سازمان ملل و اتحادیه عرب، با ابراز نگرانی از وضعیت سوریه اعلام کرد، سوریه در حال تبدیل شدن به کشوری شکست خورده شبیه سومالی است.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از خبرگزاری رویترز، اخضر الابراهیمی، فرستاده مشترک سازمان ملل و اتحادیه عرب به سوریه روز سه شنبه با هدف مذاکره با مقام‌های مصری و مسئولان اتحادیه عرب وارد قاهره شد.

وی در مصاحبه با شبکه اسکای نیوز عربی عنوان داشت: سوریه در حال حاضر با خطر تبدیل شدن به کشوری شکست خورده شبیه به سومالی مواجه است. خطری که امروز سوریه با آن مواجه است، چیزی است که هیچ کس آن را نمی‌خواهد و به نفع هیچ کس نیست.

الابراهیمی افزود: اوضاع سوریه روز به روز از بد به سوی بدتر می‌رود و وضعیت این کشور به سرعت در حال پیچیده‌تر شدن است.

وی همچنین نسبت به ادامه وضعیت جاری در سوریه اخطار داد و تاکید کرد: آنچه در سوریه اتفاق می‌افتد جدا خطرناک است. همه گروه‌ها می‌دانند که وضعیت کنونی سوریه تا چه حد خطرناک است و چه اثرات منفی را در منطقه به جای خواهد گذاشت لذا وقت آن رسیده به این درک برسند که باید برای حل و فصل اوضاع در سوریه طرحی ارائه شود که از سوی همه گروه‌ها مورد توافق قرار گرفته و برای اجرای آن همکاری کنند.

الابراهیمی همچنین اعلام کرد: بعید می‌دانم هیچ یک از دو طرف دیگر سوریه بتواند بر طرف دیگر غلبه نظامی پیدا کند پس باید به دنبال راهکاری مسالمت آمیز برای حل و فصل وضعیت سوریه بود چرا که جز این گزینه، گزینه دیگری وجود ندارد. در حال حاضر میان دولت سوریه که اصرار دارد با گروه‌های تروریستی مبارزه کند و مخالفانی که می‌گویند با نظامی طاغوتی مبارزه می‌کنند هیچ نقطه مشترکی وجود ندارد.

وی گفت: سازمان ملل و اتحادیه عرب برای یافتن راهی جهت کمک به ملت سوریه وارد این کشور شدند و در تلاشند اما این مساله بسیج قوای داخلی سوریه و قدرت‌های بین‌المللی را می‌طلبد.

فرستاده مشترک سازمان ملل و اتحادیه عرب همچنین خاطرنشان کرد: بیانیه ژنو که در ۳۰ ژوئن صادر شد زمینه را برای دستیابی به راهکاری در خصوص سوریه فراهم کرده و در حقیقت می‌تواند آغازی برای طرح تشکیل دولت انتقالی با اختیارات کامل بوده و به برگزاری انتخابات شفاف با نظارت سازمان ملل بینجامد.

قرار است الابراهیمی در سفرش به مصر با مقام‌های این کشور در خصوص آخرین تحولات سوریه گفتگو کند. بنا به نقل از منابع آگاه، الابراهیمی در سفر خود با چند تن از مقامات اتحادیه عرب و نیز بان کی مون، دبیرکل سازمان ملل گفتگو خواهد کرد.

پیش بینی می‌شود فرستاده مشترک سازمان ملل و اتحادیه عرب در سفرش با معاذ الخطیب، رئیس ائتلاف تازه مخالفان سوریه در خصوص آخرین تحولات این کشور گفتگو کند.

انتهای پیام


ایسنا
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.