الان بهترین زمان تک‌نرخی نمودن ارز است

به گزارش تفسیری ممتاز نیوز به نقل از بینا در تاریخ دوشنبه ۱۵آبان۹۱،

بینا- عضو هیأت علمی دانشگاه اصفهان گفت: الان بهترین فرصت و زمان برای تک‌نرخی نمودن ارز توسط بانک مرکزی است.
به گزارش تفسیری بینا، هوشنگ شجری به فارس اظهار داشت: با کاهش التهابات بازار ارز و واقعی‌تر شدن قیمتها، اکنون بهترین فرصت برای بانک مرکزی برای تک نرخی نمودن ارز است.
وی گفت: بانک مرکزی باید نرخ ۱۲۲۶ تومان و نرخ اتاق مبادلات ارزی را رها کند و با تک نرخی نمودن ارز، قیمت بازار را که منطق بر واقعیتهای اقتصادی است بپذیرد.

* زمینه رانت خواری در حوزه ارز برچیده شود
این استاد دانشگاه تأکید نمود: نرخ رسمی کنونی نتیجه ای جز رانتهای بالغ بر دهها میلیارد تومان در پی ندارد. باید زمینه رانت خواری و فساد اداری در حوزه ارز برچیده شود.
وی افزود: حال که هیجانات ارزی ناشی از مسایل سیاسی فروکش نموده، بانک مرکزی باید سیستم تک نرخی نمودن ارز را در دستور کار خود قرار دهد و این نرخ را که منطبق با واقعیتهای اقتصادی اعم از نرخ تورم و ورود و خروج سرمایه است، تعیین کند.

* شهامت بانک مرکزی، لازمه تک نرخی نمودن ارز
شجری تأکید نمود: تک نرخی نمودن ارز در شرایط فعلی تنها نیازمند شهامت و جسارت بانک مرکزی است.
وی افزود: با اصرار بانک مرکزی به نرخهای مصنوعی، ثبات نسبی کنونی به راحتی و با بروز یک حالت فوق العاده، از بین می رود در حالی که با رها نمودن نرخهای غیرواقعی و پذیرش سیستم شناور مدیریت شده، می توان به کنترل نرخ ارز و حفظ ثبات این بازار اقدام نمود.
این کارشناس اقتصادی اضافه نمود: الان فرصت مناسبی برای بانک مرکزی برای اصلاح ریشه ای سیاستهاست. در این جهت، حذف اتاق مبادلات و اصرار به تک نرخی نمودن ارز ضروری است.
وی افزود: اصرار به نرخهای مصنوعی موجود، اصرار به نوعی خیال پردازی و حفظ نرخها روی کاغذ است که نتیجه ای جز رانت خواری و سفته بازی ندارد.
شجری گفت: بانک مرکزی باید بکوشد مبتنی بر یک سیاست مداوم، نرخ ارز را تک نرخی کند و با حذف رانتها، اقتصاد را از ثمرات این حرکت بهره‌مند کند.

RSS

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.