الزام دانش‌آموزان اول متوسطه برای اخذ معافیت تحصیلی با اتمام سن ۱۸ سالگی

۰۷م آذر ،

arash khamooshi (4 of 38).jpg

مدیرکل آموزش متوسطه آموزش و پرورش دربارهٔ جزئیات سالی واحدی شدن پیش دانشگاهی و شرایط تحصیل دانش آموزان مشمول خدمت سربازی گفت: تمامی دانش آموزان پسر که امسال وارد اول متوسطه شده‌اند، هر ماهی که ۱۸ سال آنها تمام و وارد ۱۹ سالگی شوند، مشمول قانون نظام وظیفه می‌شوند و باید از طریق پلیس + ۱۰ فرم معافیت تحصیلی دریافت کنند.

قربانعلی افشانی در گفت‌وگو با خبرنگار «آموزش و پرورش» خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، گفت: سالی واحدی شدن پیش دانشگاهی مصوبه شورای عالی آموزش و پرورش در سال ۹۰ بود که اجرا شده و امسال نیز این برنامه طبق روال سال قبل است.

وی افزود: همچنین دانش آموزانی که سال دوم، سوم و پیش دانشگاهی می باشند و مشمول شرایط قبلی سازمان نظام وظیفه می باشند تا ۲۴ سالگی فرصت دارند از طریق مدارس بزرگسالان یا روزانه ادامه تحصیل دهند.

افشانی ادامه داد: بر اساس قانون تازه مجلس شورای اسلامی، سازمان نظام وظیفه آنرا جهت اجرا به آموزش و پرورش ابلاغ کرده است و تمامی دانش آموزان پسر که امسال وارد اول متوسطه شده‌اند، هر ماهی که ۱۸ سال آنها تمام شد و وارد ۱۹ سالگی شوند، مشمول قانون نظام وظیفه می‌شوند و باید از طریق پلیس + ۱۰ فرم معافیت تحصیلی دریافت کنند.

به گفته مدیرکل آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش این دانش آموزان تنها تا پایان ۲۰ سالگی امکان تحصیل دارند، لذا اگر جهت اخذ معافیت تحصیلی اقدام نکنند، از سوی سازمان نظام وظیفه برای آنها «غیبت» در خدمت سربازی لحاظ می‌شود.

افشانی ادامه داد: این قانون امسال اعلام شده و دانش آموزان سال دوم، سوم و پیش دانشگاهی سال قبل شامل قانون قبلی می‌شوند و تا ۲۴ سالگی امکان ادامه تحصیل در آموزش و پرورش را دارند.

به گزارش ایسنا، این در حالیست که هفته قبل اصلاحیه شیوه‌نامه تطبیق واحدهای دوره پیش دانشگاهی از نیمسالی واحدی به سالی واحدی طی بخشنامه‌ای از سوی معاونت آموزش متوسطه به ادارات کل آموزش و پرورش سراسر کشور ابلاغ شد.

دراین بخشنامه آمده است: پیرو بخشنامه ۲۳ مهرماه سال ۹۱، در خصوص شیوه‌نامه تطبیق دروس دوره پیش دانشگاهی از نیمسالی واحدی به سالی واحدی اعلام می‌دارد که دراجرای بخشنامه مذکور تعداد کثیری از دانش آموزان که در دوره پیش دانشگاهی به شیوه ترمی مشغول به تحصیل بوده‌اند، شرایط فارغ‌التحصیلی را کسب کرده‌اند و بعضی از این اشخاص در دانشگاه‌های دولتی و آزاد اسلامی پذیرفته شده‌اند و متقاضی ادامه تحصیل در مراکز آموزش عالی از مهرماه می‌باشند، لذا براساس استعلام از شورای عالی آموزش و پرورش مورخ ۳ آبان ماه ۹۱، زمان فارغ‌التحصیلی دانش‌آموزانی که براساس شیوه‌نامه تطبیق در دوره پیش دانشگاهی، شرایط فارغ‌التحصیلی را کسب کرده‌اند، در صورت درخواست کتبی شهریور ماه ۹۱ قید می‌شود.

براساس این گزارش، دانش آموزانی که برابر ضوابط یکسال دیگر می‌توانند بصورت حضوری در مدارس بزرگسالان ثبت نام کنند، اما با استفاده از شیوه‌نامه تطبیق در دی ماه فارغ‌التحصیل می‌شوند، بدلیل اینکه از مهرماه تا دی ماه از نظر نظام وظیفه غایب محسوب می‌شوند، لازم است در یکی از مدارس بزرگسالان بصورت حضوری ثبت نام کرده و تادی ماه ۹۱، از معافیت تحصیلی برخوردار شوند.

این گزارش می‌افزاید: در خصوص دروسی که دانش آموز غایب موجه بوده است، ملاک عمل نمره قبلی در کارنامه تطبیق خواهد بود و غیبت غیرموجه صفر محسوب می‌شود.

انتهای پیام


ایسنا
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.