الزام صادرکنندگان به ارائه اطلاعات ارزی

گردآوری توسط گروه اقتصاد ممتاز نیوز

معاون اول رئیس جمهور، مصوبه‌ای را ابلاغ کرد که براساس آن، ضمن اینکه صادرکنندگان به ارائه اطلاعات به سامانه ارزی بانک مرکزی موظف شدند، پرداخت جایزه صادراتی نیز به ورود ارز صادرکنندگان به چرخه تجاری کشور مشروط شد.

به گزارش مهر، با ابلاغ مصوبه هیات وزیران توسط اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس جمهور، بانک مرکزی موظف شد با همکاری نمایندگان عضو کارگروه سامانه ارزی ظرف سه ماه امکانات فنی و اجرایی لازم برای تکمیل اطلاعات بخش صادرات در آن سامانه را فراهم کند.

براساس این مصوبه، بانک مرکزی و وزارتخانه های امور اقتصادی و دارایی و صنعت، معدن و تجارت موظف می باشند با هماهنگی لازم تمهیدات مقتضی برای ورود اطلاعات مربوط به صادرات کشور در سامانه ارزی و امکان پایش درآمدهای ناشی از صادرات را فراهم کنند.

در همین حال، ارائه هر گونه جوایز صادراتی به صادرکنندگان، منوط به استفاده از ارز حاصل از صادرات در چرخه تجاری کشور می باشد، منظور از استفاده از ارز حاصل از صادرات در چرخه تجاری کشور عبارت است از:

الف- انجام واردات در مقابل صادرات توسط صادرکننده و یا اشخاص دیگر

ب- پرداخت بدهی ارزی صادرکننده و یا اشخاص ثالث به بانکها

پ- فروش ارز حاصل به بانکها و یا صرافی های دارای مجوز از بانک مرکزی

ت- سپرده گذاری ارزی نزد بانکها

بانک سپرده پذیر موظف است در صورت تقاضای سپرده گذار برای استفاده از ارز سپرده در هر یک از موارد موضوع جزء‌های الف تا ت بند سه اقدام کند.

هیات وزیران این مصوبه را بنا به پیشنهاد بانک مرکزی و به استناد اصل ۱۳۸ قانون اساسی تصویب و در ۱۴ آذرماه جاری توسط معاون اول رئیس جمهور به بانک مرکزی، وزارت‌خانه‌های اقتصاد و صنعت، معدن و تجارت ابلاغ کرده است.


شبکه اطلاع رسانی بانک و بیمه

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.