السفیر: انتقاد از سیاست های اردوغان در ترکیه شدت گرفته است

روزنامه السفیر چاپ بیروت در گزارشی در مورد تحولات اخیر سوریه بر جریان‌های داخلی ترکیه و به خصوص بروز مخالفت‌های جدی با سیاست‌های دولت اردوغان گزارش مفصل و مشروحی را منتشر کرد که در آن به ناتوانی دولت ترکیه اشاره کرده است.

به گزارش سرویس بین المللممتازنیوز، این روزنامه نوشت : ترکیه آتش درگیری‌های حلب را با هدف سرنگونی نظام سوریه می افرزود و درصدد است که این شهر را به بنغازی دیگری تبدیل کند. این درحالی است که شورشیان حزب کارگران کردستان (پ.ک.ک) برخی از مناطق جنوب شرق ترکیه را به بنغازی کوچکی تبدیل کرده‌اند و به نظر می‌رسد کشوری که خواهان تغییر نظام سوریه و ایجاد تغییردر نقشه منطقه است، نمی تواند از مناطق تحت سلطه خود حمایت کند. 

در این گزارش آمده است: از جمله مصادیق این گفته، اهداف حملات نظامی گسترده پ.ک .ک به مناطق ترکیه در مثلث ترکیه، عراق و ایران است که از دو هفته قبل شروع شده است، به گونه ای که صدها مبارز کرد حملاتی را به منطقه شمدینلی با هدف سلطه بر آن آغاز کرده اند و بعد از آن به منطقه چوکوروا حرکت کرده‌اند و در این حملات، بارها به پاسگاه‌های ارتش ترکیه حمله شد و شمار زیادی از نظامیان این کشور کشته شدند، همچنانکه ده ها مبارز کرد نیز کشته شدند.

به گفته نویسنده، اگر نگوییم همه تحلیل‌گران ترک ولی می‌توان گفت که اغلب آنان، اوضاع سوریه و افزایش عملیات پ.ک.ک را به هم ربط داده‌ و بر این باورند که همه این اقدامات ناشی از شکست ترکیه در سیاست خارجی خود است.

فاتح ألتایلی سردبیر روزنامه خبر ترک در همین رابطه می‌گوید حملات ترکیه بیشتر از مساله امنیت داخلی ترکیه است و به شکست ترکیه در سیاست خارجه این کشور مربوط می شود.

وی در ادامه گفت روابط ترکیه با همه همسایگانش به ناگاه به نقطه صفر رسید، معیارهای تروریسم تغییر کرد، مشکلاتی جدی میان ترکیه و سوریه و اسرائیل شروع شد، ترکیه با عراق نیز مشکل پیدا کرد و روابط این کشور با ایران، در بدترین مراحل خود قرار دارد و حزب کارگران کردستان با حمایت سوریه و دیگر طرف‌ها، فعالیت‌های خود را آغاز کرده است.

التایلی ادامه داد سادگی است که از مسعود بارزانی رئیس منطقه کردستان عراق انتظار داشته باشیم که با ترکیه علیه پ.ک.ک بجنگد. وی تصریح کرد بارزانی به طور خیلی واضح می خواهد که رهبر کردستان باشد.

یکی از نویسندگان اسلام‌گرای منتقد دولت و سیاست‌‌های داوود اوغلو در منطقه می‌گوید هر سیاست خارجه درستی باید مبتنی بر اساس اتفاق نظر داخلی باشد و اگر در ترکیه اتفاق نظر و اجماع وجود نداشته باشد، این کشور نمی‌تواند سیاست خارجه درستی داشته باشد، به عنوان مثالی ملموس، ترکیه که قادر به حل مشکل کردها و علوی‌ها نیست و نمی‌تواند از مشکلات جناح‌بندی داخلی بکاهد و نیز قادر به کاهش تنش‌های سیاسی نیست، از سیاست خارجه درست محروم است.

یک نویسنده اسلامی دیگر نیز بر همین باور است، او می‌گوید: بهایی که آنکارا درنتیجه قطع روابط خود با همه خواهد پرداخت، سنگین خواهد بود و برخلاف تصور آنکارا، این ترکیه نیست که مرزهایی را که استعمار بعد از فروپاشی دولت عثمانی ترسیم کرد، دوباره ترسیم می‌کند زیرا این کشور میان قدرت فعلی و قدرت توهمی خود دچار تناقض است.

ماحصل اینکه، این نگاه که سیاست خارجه ترکیه در مسیر درست پیش نمی‌رود، در ترکیه گسترش پیدا می‌کند و دولت نمی‌تواند نظرات اسلامی مطابق با نظرات و آرای گروه های لائیک را که منتقد سیاست خارجه ترکیه هستند، نادیده بگیرد.


باشگاه خبرنگاران

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.