المان ها تعیین کننده هویت شهر هستند

حسین مقصودی امروز در گفت و گو با خبرنگاران افزود: از جمله مسائلی که امروزه شهرها با آن روبه رو هستند نبود هویت شهری است.

وی افزود: دستیابی به هویت شهری از طریق راهبردهای اجرایی توانمند سازی هویت شهرها که شامل بکارگیری شرایط طبیعی محیط مصنوع، بکارگیری مولفه های تاریخی، ترسیم نقشه ذهنی و تقویت مولفه های کالبدی از جمله ساختار و فرم شهر می باشد، امکانپذیر است.

وی با تاکید بر اینکه انتخاب شکل و فرم شهر تعیین کننده هویت شهر می باشد، ادامه داد: ساختار شهر که شامل شبکه رفت و آمد و نشانه ها و المان های شهر می باشد نیز تعیین کننده هویت شهر است.

این مسوول گفت : نمادها و المان ها می توانند جنبه های تاریخی یا فرهنگی و اجتماعی داشته باشند و یا به دلیل تنها فرم خاصشان به عنوان المان شهری مطرح باشند.

شهردار سبزوار افزود: در این راستا شهرداری سبزوار برای توسعه و دستیابی به ساختار کالبدی منسجم و پایدار، توجه خود را به مسائل کیفی و بهبود کیفیت محیط شهری معطوف داشته است که از جمله زیباسازی سیما و منظر شهری می باشد.

وی ادامه داد: از طریق تلفیق فضای سخت متناسب و سبز در میادین، طرح بهسازی و بازپیرایی میادین شهر و ایجاد هویت شهری دستیابی به این هدف را با اجرای المان ها در میادین شهر اجرایی نموده است.

مقصودی به المان های مختلف نصب شده در سطح شهر اشاره کرد و گفت: المان جانباز با الهام از آیه ۲۳ سوره احزاب و شخصیت جانبازان از جنس فلز به ارتفاع ۸ متر و عرض۲۰/۲ متر با اسکلت و رویه تمام فلز در پارک جانبازان نصب شده است .

وی افزود: همچنین المان چاوش نماد حرکت به سوی کربلا با ارتفاع چهار متر از جنس فایبرگلاس در میدان دروازه عراق، المان انقلاب نماد اتکا به خداوند و پنج تن آل عبا در میدان ۲۲ بهمن،المان زعفران و کوزه در ورودی ششتمد و کمربندی نصب شده است.

وی در ادامه از نصب تندیس دکتر علی شریعتی تا دو هفته آینده در سطح شهر خبر داد و افزود: تندیس دکتر علی شریعتی که از جنس فایبرگلاس است دارای ارتفاع چهار متر می باشد و در ابتدای بوستان لاله( شهربازی از سمت میدان شهربانی) نصب خواهد شد.

مقصودی از نصب المان پارک مرکزی توحید شهر نیز در آینده ای نزدیک خبر داد و خاطرنشان کرد: المان لاله به عنوان نمادی از شهیدان با جنس فلز به ارتفاع ۱۱ متر در ورودی توحید شهر در حال انجام است و تاکنون ۵۰ درصد پیشرفت کاری داشته است.

شهردار سبزوار در پایان طراحی المان رستم و سهراب برای نصب در محوطه شهرداری را نیز یادآور شد و گفت: نبرد رستم و سهراب به عنوان یکی از اسطوره های اصیل ایرانی متضمن سمبل های مثبت اجتماعی است که دارای نکات پند آمیز فراوانی است و از دیدگاه های ایرانیان جایگاه بسیار مهمی دارد.

وی افزود: با توجه به اینکه میدانگاه رزم رستم و سهراب در مرکز شهر سبزوار قرار داشته شهرداری سبزوار اقدام به مسابقه گذاشتن ساخت المان رستم و سهراب گذاشت و در نهایت با بررسی های دقیق از آثار ارسالی ۳ طرح به عنوان اثر برتر انتخاب شد که ان شاء ا… با انتخاب یکی از این سه طرح در آینده ساخت و نصب خواهد شد.

۷۴۹۹/۶۵۹

انتهای پیام /*


www.irna.ir

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.