الویه و کباب کوبیده رتبه اول مسمومیت های غذایی

۲۱م اسفند ،

کارشناس دفتر بهبود تغذیه جامعه وزارت بهداشت؛

الویه و کباب کوبیده از میان غذاهای مصرفی رتبه اول ایجاد مسمومیت های غذایی را در سفر به خود اختصاص داده است.

 پریسا ترابی کارشناس دفتر بهبودتغذیه جامعه وزارت بهداشت در گفتگو با خبرنگار کلینیک باشگاه خبرنگاران افزود: مردم باید در طول سفر دقت کنند تا اصول تغذیه ای، بهداشت و ایمنی مواد غذایی را رعایت کنند . در واقع در طول سفر مانند سایر مواقع به طور متناسب، متعادل و متنوع از تمام گروه های غذایی استفاده کنند. بهتر است از خوردن سبزی ها به صورت خام به دلیل احتمال آلودگی خودداری نمایید.

در طول سفر برای جلوگیری از کم آبی و یبوست مقادیر مناسبی آب بنوشید و حداقل روزانه ۶ تا ۸ لیوان مایعات مصرف نمائید. البته بهتر است از آب های بسته بندی که سلامت آن مورد اطمینان است استفاده نمایـید.

وی با بیان اینکه اشخاص تا حد امکان از مصرف سوسیس ؛کالباس و ساندویچ های آماده پرهیز کنند گفت:در صورت مصرف غذاهای کنسروی قبل از مصرف از سلامت آن ها اطمینان حاصل کنید، در صورت ملاحظه برآمدگــی و فرورفتگی از مصرف آن ها خودداری کنید.و قبل از مصرف حتما” آن ها را به مدت حداقل ۵ دقیقه بجوشانید.حتما” دست های خود را قبل از صرف غذا و میان وعده خوب با آب و صابون شستشو دهید.و از خوردن غذا در رستوران های غیر بهداشتی در جاده های بین راهی یا داخل شهری اجتناب کنید.

ترابی با تاکید بر این که در زمان سفر ازساندویچ های ساده و خانگی مانند نان و پنیر و سبزی ،ساندویچ تخم مرغ، ساندویچ مرغ به همراه میوه و آب یا دوغ کم نمک بدون گاز استفاده کنید عنوان کرد: به نحوه سرو غذا و بهداشت پیش خدمت ها در اماکن عمومی ارائه غذا توجه کنید. – در طول سفر، به رستوران های معتبر که اصول بهداشتی درآن ها رعایت شده است مراجعه کنید.و توجه داشته باشید که وضعیت بهداشت سالن، دستشویی ها، کارگران و … تا حدی می تواند معیار سطح بهداشت رستوران باشد.باید توجه داشت که از مصرف بعضی از مواد غذایی که در معرض فساد پذیری بیشتری قرار دارند به ویژه سالاد الویه، همبرگر، کباب کوبیده، ‌پیاز در مکان هایی قابل اطمینان نیستند، خودداری کنید.

کارشنا س دفتر بهبود تغذیه جامعه اظهارداشت:زیاده روی در مصرف شیرینی و شکلات در ایام نوروز می تواند منجر به بروز مشکلاتی برای سلامت شود. کودکان باید از مصرف بیش از حدشیرینی و شکلات در ایام نوروزی وسفرهای نوروزی اجتناب کنند. زیاده روی در مصرف تنقلات، شیرینی و شکلات در کودکان اغلب سبب بروز مشکلات گوارشی مثل درد معده، تهوع و استفراغ می شود و ضمن این که مانع مصرف وعده های اصلی غذا می شود.  بعد از هر بار مصرف شیرینی و شکلات ، به سبب تکرر مصرف این مواد در ایام نوروز به بهداشت دندان ها و مسواک زدن به خصوص در کودکان توجه شود.

در این ایام بهتر است حجم مواد غذایی را در هر وعده های اصلی کاهش داد. به ویژه شام را مختصر میل کرد.بهتر است در طول سفر از میان وعده های سالم مانند میوه های خشک(خشکبار) و انواع میوه های تازه و شیر به جای چیپس ، پفک ، نوشابه و ساندیس استفاده کرد.

وی خاطر نشان کرد: در  صورت مسمویت و اسهال، حتما مقادیر کافی مایعات بنوشید.و به علائم‌ کلینیکی‌ اسهال‌  شامل‌ دفع‌ مدفوع‌ آبکی به‌ کرات‌ و دردهای‌ شکمی‌، گاهی‌ اوقات‌ همراه‌با تهوع‌ و استفراغ‌ توجه کنیدو هرچه زودتر به پزشک مراجعه کنید.


باشگاه خبرنگاران
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.