الکاظمی حمایت داخلی و خارجی لازم را برای تشکیل دولت عراق دارد

یک کارشناس مسائل عراق می‌گوید، «مصطفی الکاظمی» گزینه جدید پیشنهادی نخست وزیری عراق از شانس بیشتری نسبت به دیگر گزینه‌ها که قبلا جهت تشکیل دولت معرفی شده بودند، برخوردار است.

علی اکبر اسدی، در مصاحبه با ایسنا در ارتباط با چالش‌های پیش روی «مصطفی الکاظمی» برای تشکیل دولت در  عراق گفت: به نظر می‌رسد که او نسبت به گزینه‌های قبلی شانس بیشتری برای تشکیل دولت دارد چرا که برخی از گروه‌های شیعه عراقی بر روی او اجماع نظر دارند و با توجه به ادامه خلاء قدرت در عراق و عدم موفقیت گزینه های قبلی در تشکیل کابینه، احتمالاً او بتواند دولت جدیدی را در عراق تشکیل دهد گرچه نمی‌توان چیزی را در این زمینه قطعی دانست.

این کارشناس مسائل عراق با بیان اینکه الکاظمی نیز با چالش‌هایی در ارتباط با تشکیل دولت در عراق روبه رو است، افزود: در همین چارچوب او باید نظر گروه‌های سیاسی شیعه، سنی و کرد را جلب کند و این خود فرآیندی پرچالش و سخت است که تحقق آن بستگی به نوع تعامل او با گروه‌های سیاسی عراق و میزان همراهی آنها با گزینه جدید پیشنهادی نخست وزیری دارد.

اسدی همچنین در مورد نوع نگاه آمریکایی ها به مصطفی الکاظمی نیز گفت: به نظر می رسد که آمریکایی ها نظر منفی و سلبی نسبت به او ندارند و از الکاظمی می توان به عنوان گزینه‌ای یاد کرد که حمایت و همراهی ایران و آمریکا را دارد در حالی که در مورد آقای عدنان الزرفی، ایران و برخی از گروه‌های شیعه یکسری حساسیت‌هایی داشتند و در نهایت ایشان موفق به تشکیل کابینه نشد ولی در مورد آقای الکاظمی به نظر می رسد که آمریکایی ها نظر منفی چندانی نسبت به وی ندارند و مانع تراشی جدی برای وی جهت تشکیل کابینه نخواهند داشت از طرف دیگر برخی از گروه های شیعه عراقی و همچنین ایران از تشکیل دولت توسط وی  استقبال کرده اند.

این کارشناس مسائل عراق همچنین در مورد نگاه گروه های معترض عراقی به الکاظمی نیز اظهار کرد: به نظر می رسد آنها نیز نگاه سلبی به او ندارند در حالی که این گروه‌ها در مورد برخی از نامزدهای قبلی موضع گیری های تند داشتند.

اسدی در این زمینه ادامه داد: البته باید به این موضوع توجه داشت انرژی جنبش اعتراضی در عراق به مرور زمان تحلیل رفته و بیماری کرونا باعث شده اعتراضات و حضور معترضان خیابانی کمرنگ شود و در نتیجه مطالبات حداکثری آنها نیز تا حدودی رنگ ببازد .

وی تصریح کرد: ادامه خلاء قدرت در عراق و عدم تشکیل دولت می‌تواند برگزاری انتخابات در عراق را به تعویق بیندازد و به نظر می‌رسد جریان‌های اعتراضی در عراق به این نتیجه رسیده اند که در خصوص تشکیل دولت موقت که قرار است زمینه را برای برگزاری انتخابات در این کشور فراهم کند، باید مقداری از مطالبات حداکثری خود بکاهند.

انتهای پیام

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.