الگوی پیاده سازی اقتصاد مقاومتی و ضرورت های آن در صنعت نفت

به گزارش تفسیری ممتازنیوز iبه نقل از باشگاه خبرنگاران جوان در تاریخ سهشنبه ۹ آبان ۹۱،

معاون برنامه‌ریزی و نظارت بر منابع هیدروکربوری وزیر نفت، صنعت نفت را مستعد پیاده‌سازی اقتصاد مقاومتی خواند و افزود: صنعت نفت در زمینه واگذاری امور iبه بخش خصوصی، ایجاد اشتغال، اصلاح الگوی مصرف و حمایت از تولیدات ملی گام‌های بلندی برداشته است.

به گزارش تفسیری سرویس اقتصادی باشگاه خبرنگاران و iبه نقل از شبکه اطلاع رسانی نفت و انرژی (شانا) ، محسن خجسته‌مهر ، اقتصاد مقاومتی را آسیب‌ناپذیر و غیروابسته iبه خارج توصیف و تاکید نمود: رکن اصلی این اقتصاد، سپردن کار iبه دست مردم و مردمی‌سازی اقتصاد است، در کنار توانمندسازی و تقویت‌بخش خصوصی، حمایت از تولید ملی و کار و سرمایه ایرانی، کاهش وابستگی اقتصاد iبه نفت، مدیریت و اصلاح الگوی مصرف، اقتصاد دانش‌بنیان، استفاده از وقت، منابع و امکانات، حرکت براساس برنامه و پرهیز از تغییر ناگهانی قوانین و مقررات. 

وی حمایت از تولیدات ملی و اقتصاد دانش بنیان را یکی از زمینه‌های مستعد در صنعت نفت برای پیاده‌سازی اقتصاد مقاومتی اعلام نمود و گفت : طبق برنامه پنجم توسعه باید نزدیک iبه ۲۰۰ میلیارد دلار سرمایه‌گذاری در صنعت انجام شود که ۶۰ درصد آن iبه خرید کالا، تجهیزات و طراحی مهندسی اختصاص دارد.

خجسته‌مهر افزود: اگر بخش‌های خدمات ، اجرا و نیروی انسانی را نیز در این مجموعه لحاظ کنیم ، این رقم iبه حدود ۸۰ درصد یعنی ۱۶۰ میلیارد دلار می‌رسد و این حجم در واقع دریایی از فرصت و بازار برای تولیدات ملی، کار و سرمایه ایرانی و خدمات مهندسی در صنعت نفت ایجاد می‌کند. 

معاون برنامه‌ریزی و نظارت بر منابع هیدروکربوری وزیر نفت درباره عملکرد وزارت نفت در زمینه اقتصاد دانش بنیان و حمایت از تولید ملی نیز تاکید نمود: حدود ۴۴ درصد کالاو تجهیزات موردنیاز صنعت iبه همراه ۲۷ درصد خدمات علمی، فنی و مهندسی از خارج تامین می‌شود و پیش‌بینی شده است با اجرای طرح‌های داخلی‌سازی ، سهم کالا و تجهیزات داخلی در طرح ‌ها از میانگین ۷۰ درصد کنونی iبه ۸۸ درصد در پایان برنامه پنجم افزایش یابد. 

وی افزود: برنامه‌ریزی برای ساخت داخل ۱۸ قلم کالای اساسی و پرمصرف صنعت نفت، حمایت از سازندگان داخلی تجهیزات صنعت نفت و ممنوعیت واردات کالاهای ساخت داخل، صدور گواهینامه کیفیت برای کالا، تجهیزات و استانداردسازی کالاها و سیاست‌های استانداردگذاری و تشکیل شبکه آزمایشگاهی مرجع، از دیگر اقدام هاست.

خجسته‌مهر گفت : تشکیل صندوق بیمه حمایت از مصرف‌کنندگان تجهیزات ساخت داخل صنعت نفت، ایجاد کنسرسیوم دانشگاهی ازدیاد برداشت از مخازن نفت و گاز، انعقاد تفاهم‌نامه طرح تولید و تجاری‌سازی تجهیزات صنعت نفت با معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، تعاملات سازنده میان انجمن‌های سازندگان داخلی و وزارت نفت و تسهیل شرایط استفاده از منابع مالی صندوق توسعه ملی و دیگر منابع مالی موجود برای سازندگان و پیمانکاران داخلی برخی دیگر از این اقدام هاست.  
 
معاون برنامه‌ریزی و نظارت بر منابع هیدروکربوری وزیر نفت با بیان این که مصرف کنونی نفت خام کشور حدود یک میلیون و ۷۰۰ هزار بشکه در روز و مصرف روزانه گاز طبیعی نیز نزدیک iبه ۴۰۰ میلیون مترمکعب است، افزود: اگر بتوانیم تنها ۵ درصد از شدت مصرف انرژی در کشور را کاهش دهیم، iبه موفقیت بزرگی دست یافته‌ایم. iبه نقل از او کاهش ۵ درصدی شدت مصرف انرژی معادل روزانه ۸۵ هزار بشکه نفت‌خام و ۲۰ میلیون مترمکعب گاز در روز است که حدود ۵ میلیارد دلار در سال ارزش دارد.

وی iبه تدوین قانونی مشخص برای اصلاح الگوی مصرف انرژی در کشور اشاره نمود و افزود: وزارت نفت آیین‌نامه‌ها و دستورکار‌های مربوط iبه قانون اصلاح الگوی مصرف را تهیه و iبه هیئت وزیران تقدیم نمود تا در جهت کاهش شدت مصرف انرژی، iبهینه‌سازی مصرف سوخت و تعیین پتانسیل‌های صرفه‌جویی در صنعت گام مهمی بردارد.

خجسته‌مهر اجرای طرح سهمیه‌بندی بنزین از سال ۱۳۸۵، صرفه‌جویی بسیار عظیمی در مصرف فرآورده‌ها و جلوگیری از واردات سالیانه ۷ میلیارد دلار فرآورده iبه کشور، اجرای قانون هدفمندی یارانه‌ها در حوزه فرآورده‌های نفتی و گاز، حمایت از iبهینه‌سازی مصرف فرآورده‌ها در کشور، برنامه‌ریزی برای کاهش شدت مصرف انرژی iبه حداقل دو سوم رقم کنونی تا پایان برنامه پنجم توسعه و حداقل یک دوم رقم کنونی تا پایان برنامه ششم توسعه را از دیگر اقدام های وزارت نفت در بحث مدیریت مصرف و کاهش شدت انرژی اعلام نمود. 

وی یادآور شد: البته تدوین”سند ملی راهبرد انرژی کشور” با مشارکت دستگاه‌های مرتبط در اجرای بند “ب” ماده ۱۲۵ قانون برنامه پنجم توسعه، تهیه ”طرح جامع انرژی کشور” و تدوین استانداردهای مصرف خوراک و انرژی iبه ویژه گاز طبیعی در صنایع پتروشیمی، پالایشگاهی، نیروگاهی و صنعت و تخصیص گاز بر مبنای استاندارد iبه واحدهای متقاضی، از جمله این اقدام ها بوده ‌است./عب


باشگاه خبرنگاران

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.