امارات: ایران از شدت واکنش‌ها بکاهد

جام جم آنلاین: طی چند روز گذشته مواضع غیر دیپلماتیک و مداخله جویانه وزیر خارجه امارات درباره سفر رئیس جمهور کشورمان به جزیره ایرانی ابوموسی باعث شد که واکنش‌های مقتدرانه‌ای از سوی فرماند‌هان سپاه و ارتش و همچنین دستگاه دیپلماسی کشورمان و از همه مهمتر واکنش مردم نسبت به ادعاهای مضحک صورت گیرد که همین امر باعث شد تا وزیر مشاور در امور خارجه امارات از جمهوری اسلامی ایران بخواهد تا از شدت واکشن‌ها بکاهد.

به گزارش روز یکشنبه جام جم آنلاین”انور محمد قرقاش”، وزیر مشاور در امور خارجه امارات در گفت‌وگو با تلویزیون دبی درباره پاسخ قاطع تهران به ادعای نادرست امارات درباره اشغال جزایر سه‌گانه ایرانی گفت: ما و ایران با وجود اختلافاتی که بینمان وجود دارد برای همیشه همسایه یکدیگر باقی خواهیم ماند.

قرقاش افزود: ایران نیز برای روابط همسایگی خود با امارات که دو کشور را به یکدیگر نزدیک کرده است، ارزش قائل شود.

مقامات ارشد نظامی کشورمان در چند روز گذشته هشدارهای جدی را درباره ادعای مقامات امارات مطرح کردند.

در همین زمینه فرمانده نیروی زمینی ارتش در خصوص جزایر سه‌گانه هشدار داده و گفته بود؛اگر دیپلماسی جواب ندهد از طریق نظامی اقتدار ایران را نشان خواهیم داد.

وزیر مشاور در امور خارجه امارات کشورش را منطق‌‌گرا و محترم خواند و گفت: امارات با شیوه‌های متمدنانه حق خود را طلب می‌کند و سیاست آن مبتنی بر روح بلندی است.

این در حالی است که وزیر خارجه امارات در موضع گیری خود علیه سفر رئیس جمهور کشورمان به جزیره ایرانی ابوموسی در یک واکنش غیر منطقی و خارج از عرف دیپلماتیک، این سفر را محکوم کرده و آن را تجاوز به حقوق سرزمینی کشورش دانسته بود!

قرقاش در بخش دیر گفتگوی خود با تلویزیون دبی ادعا کرد؛ امارات امروز دیگر آن کودک کوچک و زخم خورده‌ای نیست که در دوم دسامبر ۱۹۷۱ متولد شده است امارات کشوری مهم و اصلی با توانمندی‌های بزرگ است.

وی در این گفت‌وگو به توامندی‌های بزرگ کشورش که به اعتراف خود در سال ۱۹۷۱ متولد شده است اشاره‌ای نکرد.

این وزیر اماراتی همچنین گفت:امارات عربی متحده راهبرد سیاسی جدیدی را در تعامل با اختلاف با ایران بر سر جزایر سه‌گانه در پیش گرفته است و خواسته‌های خود را از طریق راه‌های دیپلماتیک صلح‌آمیز و در چارچوب قانون بین‌المللی مطالبه می‌کند.

جمهوری اسلامی بارها اعلام کرده است که جزایر سه در خلیج فارس(ابو موسی،تنب بزرگ و تنب کوچک)متعلق به ایران است و در این زمینه هیچ ادعایی را نمی‌پذیرد.

اسناد و مدارک تاریخی موجود که در مراکز تاریخی و دانشگاهی نیز وجود دارد این موضوع را اثبات می‌کند.

وی افزود: ما گزینه‌های ممکن در این موضوع را بررسی می‌کنیم و در برهه آتی شاهد دیپلماسی فعال امارات در این زمینه خواهیم بود.

قرقاش گفت: تشدید اختلافات به نفع هیچ کدام از دو کشور نیست و راه حل نباید با اظهارات تحریک‌آمیز صورت گیرد چون مربوط به مساله‌ای دوجانبه است.

گرچه هر بار اظهارات تحریک آمیز و مداخله جویانه امارات است که درباره جزایر سه گانه ایرانی مطرح می‌شود،اما این وزیر اماراتی به این موضوع اشاره نکرد.این در حلی است که امارات سخن از برزگی و تاثیر گذاری کشور کوچکش به میان می‌آورد در حالی که حامیان امارات از جمله آمریکا،انگلیس و برخی کشورهای عربی منطقه تحریک کننده مقامات این کشور هستند.

وزیر اماراتی واکنش کشورش به سفر داخلی احمدی‌نژاد رئیس جمهور ایران به امارات را قدرتمند قلمداد و گفت: رئیس جمهور ایران در اقدامی بی‌سابقه برای اولین بار به ابوموسی سفر کرد.

قرقاش در پایان گفت: امارات بار دیگر خواستار مذاکره درباره جزایر سه‌‌گانه است و ایران در این باره از به کارگیری شدت لحن دست بردارد.

محمود احمدی نژاد رئیس جمهوری اسلامی ایران در چارچوب سفر استانی خود به استان هرمزگان، به جزیره ابوموسی یکی از جزایر متعلق به کشورمان در خلیج فارس سفر و با مردم این جزیره دیدار کرد.


jamejamonline.ir – 22 – RSS Version

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.