امام خمینی(ره) مقاومت در برابر ظلم را ضروری می‌دانست

۱۳خردادماه،

رییس گروه مطالعاتی اسلام و غرب در پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی گفت: امام خمینی (ره) علم دین را نه به مثابه یک علم بلکه به مثابه برنامه زندگی در نظر می‌گیرد.

به گزارش خبرنگار سیاسی خارجی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، حجت‌الاسلام والمسلمین حبیب‌الله بابایی که در هفتمین همایش بین‌المللی امام خمینی (ره) و سیاست خارجی با عنوان مقاومت و نقش آن در تغییر و تاسیس تمدن‌ها از منظر امام خمینی سخن می‌گفت، خاطرنشان کرد: در تفسیر منابع اجتماعی و سیاسی، امام خمینی از مقولات دینی و الهیاتی به وفور استفاده می‌کند.

وی افزود: امام خمینی مقاومت منفی یا مقاومت در برابر ظلم را ضروری می‌داند، همان‌طور که مقاومت مثبت را برای تشکیل جامعه اسلامی و اخلاقی و عدالت‌محور امری ضروری می‌شمارد.

بابایی گفت: همواره بین مقاومت و ایمان رابطه‌ای وجود دارد، مقاومت ایمان می‌سازد و ایمان به مقاومت بیشتر می‌انجامد. کسانی که با تاکید بر مقاومت سلبی صرفا به دنبال نوعی ماجراجویی و تندگویی می باشند سبب می‌شوند جوامع دینی و اسلامی سکولاریزه شوند. تا زمانی که الگوی مقاومتی توام با ماجراجویی و تندخویی باشد راه‌های سکولاریزاسیون جوامع اسلامی آسان‌ خواهد شد.

به گزارش ایسنا، در ادامه حجت‌الاسلام والمسلمین مهدی امیدی رییس پژوهشکده انقلاب اسلامی جامعه‌المصطفی نیز با بیان این‌که «امام با شناخت معارف اسلامی زمینه‌ای فراهم کرد که نقش مردم در تحولات کاملا پررنگ شود» افزود: بر اساس استراتژی انسانی امام، تحول بین‌الملل بر اساس تغییر در کارگزاران اتفاق می‌افتد و امام تاکید دارند ابتدا تحول را باید از خود آغاز کرد و به دیگران پیشنهاد می‌کند که از خود آغاز کنید.

وی تاکید کرد: امام اساس همه شکست‌ها و پیروزی‌ها را در از خود آغاز کردن می‌داند.

در ادامه حجت‌الاسلام والمسلمین مهدی قنبری رییس پژوهشکده امام خمینی جامعه‌المصطفی نیز به بررسی تاثیر و نقش رسانه‌های دیجیتال در تحول سیاست خارجی پرداخت و با اشاره به ویژگی‌های اندیشه امام خمینی (ره) در حوزه تحولات سیاسی، گفت: فضایی که پیش‌رو داریم فضای فناوری اطلاعات و ارتباطات مجازی است که در این مسیر باید تحولی در دیپلماسی امروز ایجاد کنیم که تفاوت‌های بنیادی با دیپلماسی قبل پیدا کرده است.

وی همچنین به بعضی اقدامات انجام شده در حوزه استفاده از فناوری‌های ارتباطات و اطلاعات از سوی مراجع دینی پرداخت.

وی تاکید کرد: اگر بخواهیم اندیشه‌های امام را به گوش همه برسانیم باید عضوی از دهکده جهانی باشیم و از این فناوری‌ها استفاده کنیم.

به گزارش ایسنا، در ادامه جمعی از مهمانان خارجی شرکت‌کننده در این همایش به بیان دیدگاه‌های خود در رابطه با امام خمینی پرداختند و یکی از حاضران دربارهٔ مساجد اهل تسنن در ایران پرسید که مصطفی دولت‌یار معاون پژوهشی وزیر امور خارجه که ریاست این همایش را بر عهده داشت، پاسخ داد: تفاوتی بین مساجد نمی‌بینیم. طرح این موضوعات سبب اختلاف است، اینکه گفته می‌شود مساجد شیعه و مساجد سنی را قبول نداریم. مسجد خانه خدا است و متعلق به شیعیان و سنی‌ها نیست.

انتهای پیام


ایسنا
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.