امام (ره) اخلاق را وارد عرصه سیاست کردند

جام جم آنلاین: رییس موقت مجلس در مراسم اختتامیه همایش بین‌المللی اخلاق و سیاست در سیره علوی از دیدگاه امام خمینی (ره) که در بیست‌وسومین سالگرد رحلت ایشان برگزار شد ،با بیان اینکه امروز نبود اخلاق در سیاست مشکلات زیادی را به وجود آورده است اظهارداشت:موضوع اخلاق و معنویت موارد مورد توجه امام خمینی (ره) در عرصه سیاست بوده است واز این جهت بود که امام خمینی تئوری مردم سالاری دینی را مطرح کردند.

به گزارش روز دوشنبه جام جم آنلاین به نقل از خبرگزاری خانه ملت ،علی لاریجانی  با اشاره به اهمیت در نظر گرفتن اخلاق در سیاست اظهارداشت:همواره این درد با بشریت همراه بوده است وقتی حکمرانان در کسوت فرمانروایی قرار می‌گرفتند، خود را خالی از اخلاق می‌کردند و این موضوع مصیبت‌های بزرگی را برای بشریت به وجود آورده است. همه جنگ‌ها و دغدغه‌هایی که باعث فرسایش قدرت ملت‌ها می‌شود، ریشه در بداخلاقی‌ها و بی‌توجهی به اخلاق است.

وی با بیان اینکه آمریکا با سرافکندگی از عراق خارج شد، به تعداد سربازان کشته شده در عراق و هزینه‌های جنگ در این کشور اشاره کرد و افزود: آمریکا از حمله به عراق چه هدفی داشت؟ آیا می‌خواست صدام را مجازات کند؟ صدام که دست‌پرورده خودشان بود.

لاریجانی یاد آورشد: آنها می‌گویند ما می‌خواهیم با صلاح‌های کشتار جمعی مبارزه کنیم. رهبر معظم انقلاب فتوا صادر کردند که تولید سلاح‌های کشتار جمعی و نگهداری آن جایز نیست. کدام یک از این کشورها چنین دستور دینی محکمی دارند، اما به این فتوا بی‌توجه هستند، زیرا هدف دیگری را دنبال می‌کردند. فناوری آنها فناوری هسته‌ای ایران نیست، بلکه دغدغه دیگری دارند. مساله نخست آنها این است که مسلمانان نباید به تکنولوژی‌های پیشرفته دست یابند و باید فرودست باشند.

رییس مجلس گفت: آنها می‌گویند ایران از خط عبور کرده است و باید جلوی آن بایستیم. زیرا می‌دانند در آینده کشورها بر اساس تکنولوژی‌های پیشرفته رتبه‌بندی می‌شوند و استقلال کشورها براساس داشتن تکنولوژی‌های پیشرفته است.

وی مساله فلسطین را از دیگر دغدغه‌های غرب دانست و تصریح کرد: یکی از وزرای کشورهای عربی که با یکی از وزرای کشورهای اروپایی درباره مساله هسته‌ای ایران مذاکرات جدی داشته است، می‌گفت با صراحت به او گفته شده اگر ایران بمب هسته‌ای هم داشته باشد، ما مساله‌ای نداریم. مساله هسته‌ای ما این است که ایران از موضوع فلسطین و مقاومت دفاع می‌کند و نقشه‌های ما را در منطقه به هم می‌زند. بنابراین ظاهر حرف‌هایی که در رسانه‌ها می‌زنند فریبکاری است و در باطن بیماری‌های دیگری وجود دارد.

لاریجانی افزود: حوزه اخلاق به طور کلی در سیاست مفقود شده و سیاست مجموعه‌ای از فریبکاری‌ها شده است. این در حوزه سیاست فکری غالب بود. بسیاری از صاحبان ادیان هم پند و اندرز داده‌اند. اما تاثیری نداشته است. زیرا پارادایم حاکم بر علم سیاست روز مبتنی بر توجه به اخلاق نیست. نوعی سلطه طلبی است. تاکتیک‌ها تغییر کرده است. پارادایم مسلط در عالم سیاست، تفوق‌طلبی است و هر زمانی بروز پیدا می‌کند.

وی گفت: امام علی (ع) در چهارده قرن گذشته و همچنین امام خمینی در قرن حاضر پرچمی از جنس نصایح برنداشتند بلکه منطق جدیدی مطرح کردند. باید آن منطق را درک کرد که از جنس نصیحت صرف نبود.

رییس موقت مجلس ادامه داد: یک دستگاه منطقی وجود دارد که اولیای دین ما آن را پایه‌گذاری کردند و امام آن را احیا کرد و کار بزرگ امام همین احیاگری بود که اولا بحث خاتمیت در دین اسلام نمی‌تواند موجه باشد، جز اینکه ما قبول کنیم به معنای کامل بودن این دین است. خاتمیت باید با اکمال معادل باشد. در این صورت باید توجه کرد که کمال یک دین صرفا توجه به وجوه فردی نیست.

وی همچنین گفت: امام خمینی همواره تاکید داشتند که در بدترین شرایط انسان باید مسلط بر نفس باشد و همواره به این نکته توجه داشتند. زیرا این نقطه حساسی است، باید تفاوت این دو منطق را دریافت. یک منطق سعادت را در زندگی مادی می‌بیند و دیگری دو عرصه را در کنار هم در نظر می‌گیرد و سعادت فرد و جامعه را در طول هم تعریف می‌کند. بنابراین این دو منطق در وجوه گوناگون وجود دارد.

وی با بیان اینکه در دنیای امروز به تبیین این دو منطق نیاز داریم، ادامه داد: هدف این نیست که حکمرانان به هر نحوی سلطه یابند. امام، آمریکا را به عنوان شیطان بزرگ نام برد. آیا این یک تاکتیک یا واژه‌گزینی بود؟ تکرار این تفکر سیاسی نشان می‌دهد که این موضوع مقطعی نبوده است. امام، آمریکا را مظهر سلطه‌طلبی در عصر حاضر می‌دانست، عاملی که می‌خواست با فشار مسلمانان را فرودست کند. دغدغه امام این بود که مسلمانان نباید در هیچ عرصه‌ای فرودست باشند. دغدغه امام این بود که با فریبکاری سلطه جدیدی بر مسلمانان ایجاد نکنند.

رییس موقت مجلس گفت: ایجاد تفرقه میان مسلمانان یکی از مواردی بود که همواره مورد توجه امام بوده است و با آن مبارزه می‌کرده است. هرگاه که مسلمانان قدرتی پیدا می‌کنند، این حربه شروع به تحرک می‌کند. آنچه که امام برای همه مسلمانان وصیت کرد این بود که به وحدت اسلامی توجه کنید. گروه‌های افراطی که امروز در دنیای اسلام عامل تفرقه میان مسلمانان شده‌اند و تکبیرگویی‌های آنها افراد را از دین خارج می‌کند. نگاه امام این بود که از برخی اختلافات فرعی بپرهیزید و وحدت داشته باشید.

وی گفت: متاسفانه کسانی که مدعی اسلام در کشورهای مختلف هستند، دچار بی‌اخلاقی شده‌اند و برای سلطنت خود حاضرند دست در دست اجانب قرار دهند، بر ضد مسلمانان با مسیحیت وحدت ایجاد کنند و بین مسلمانان تفرقه بیندازند. این بی‌اخلاقی که ریشه در دنیا طلبی و حفظ قدرت دارد، درد بزرگی است که به وحدت مسلمانان ضربه می‌زند. افراطی‌گری بلاوجه با روش تفرقه‌افکنی پیش می‌رود.

لاریجانی تاکید کرد: ایران هم در جنگ ۲۲ روزه و هم در جنگ ۳۳ روزه حمایت کرد. زیرا بحث عزت اسلامی مطرح بود، اما دیدید کشوری گذرگاه رفح را بست و بقیه هم تماشا کردند.


jamejamonline.ir – 22 – RSS Version

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.