امام هادی(ع) دقیق‌ترین معارف توحیدی و اعتقادی را iبه مسلمانان معرفی نمود

به گزارش تفسیری ممتازنیوز iبه نقل از خبر گزاری ایسنا در تاریخ ۴شنبه ۱۰م آبان ۹۱،

یک کارشناس مسایل مذهبی گفت: تدبیر و نگرش توحیدی و نحوه برخورد صحیح امام هادی(ع) در وقت حکومت عباسیان سبب شد تا ایشان دقیق‌ترین معارف توحیدی و اعتقادی را iبه مسلمانان معرفی نمایند.

حجت‌الاسلام احمدرضا صالحی در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، منطقه مرکزی گفت: امام هادی (ع) معروف iبه ابوالحسن ثالث است. امام کاظم (ع) ابوالحسن اول، امام رضا (ع) ابوالحسن ثانی و امام هادی (ع) را ابوالحسن ثالث می‌گفتند.

وی افزود: مشهورترین القاب امام علی النقی (ع) لقب هادی است که iبه معنای هدایت نماینده می­‌باشد.

این کارشناس مسایل مذهبی گفت: در اصول کافی نام مادر حضرت هادی(ع) سیده عنوان شده و نقل است یکی از صحابه امام جواد (ع)

می­‌گوید: امام iبه من امر نمود، کاروانی از مغرب آمده و تو بایستی خود را iبه آن قافله برسانی و کنیزی را با چنین اوصافی خریداری کنی، آن صحابه می‌گوید: iبه فرموده امام کنیزی را که ایشان گفته بود خریداری نمودم و بعدها این کنیز مادر امام هادی (ع) شدند.

وی افزود: در مقام و منزلت مادر امام هادی(ع) آمده است: ایشان می‌فرمایند: مادرم iبه حق زنی عارفه بود، او از اهل iبهشت است و شیطان iبه او نزدیک نمی‌شود و هیچ حیله‌ای بر او بکار نمی‌بندد زیرا نزد خداوند محفوظ است و از مادران صدیقه و صالحان کمتر نمی باش.

صالحی وقت امامت حضرت امام هادی (ع) را ۳۳ سال عنوان نمود و افزود: امام (ع) پس از فوت پدر بزرگوارشان در سن ۸ سالگی iبه مقام امامت رسیدند و دوران امامتشان ۳۳ سال بود.

وی در تشریح فضائل امام هادی (ع) گفت: امام هادی (ع) با توجه iبه شرایط مختلف مکانی و وقتی، با استفاده از نفوذ معنوی و تأثیر فوق‌العاده خویش صحنه‌هایی را برای اتمام حجت و تبیین حق و هدایت اشخاص iبه تماشا می‌گذاشت. تدبیر و نگرش توحیدی و نحوه برخورد صحیح امام در وقت حکومت عباسیان سبب گردید تا ایشان دقیق‌ترین معارف توحیدی و اعتقادی را iبه مسلمانان معرفی نمایند.

این کارشناس مسایل مذهبی افزود: پاسخ امام هادی (ع) iبه پرسش‌های گوناگون مردم، احتجاجات آن حضرت در زمینه‌های مختلف و زیارت معروف iبه جامعه کبیره که معرفی و تبیین مقام رفیع امامان معصوم (ع) است نیز از سخنان ارزشمندی است که از ایشان iبه یادگار مانده است.

وی در ادامه گفت: از حضرت هادی (ع) همچون سایر امامان شیعه نمونه‌های فراوانی از معجزات و کرامات، مکارم اخلاق، استجابت دعاها، کلمات و سخنان آموزنده و حیات‌بخش در موضوعات مختلف در تاریخ اسلام iبه ثبت رسیده است.

صالحی در پایان با ذکر حدیثی از امام علی النقی (ع) افزود: امام هادی (ع) می‌فرمایند: هرکسی که راضی و خوشنود بود از خود، و پسندید خود را، بسیاری را از خود خشمگین نموده و دشمنان بسیاری در دنیا خواهد داشت.

انتهای پیام


ایسنا

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.